VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Frågor glasfiberpool  (läst 3532 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gotlandspool

Frågor glasfiberpool
« skrivet: augusti 28, 2015, 16:31:21:21 »
Jag är ute och tittar efter glasfiberpool eller pp. Jag kommer att lägga mitt svett på att komma ner tillräckligt många dm i ett hyfsat poröst/skärvigt Gotlandsberg och vill i detta hål lägga en "färdig balja". Har läst det mesta, har koll på för- och nackdelar med glasfiber/pp och har hyfsad koll på priser. Tre frågor/funderingar till forumet:
1.   Svårt det här med pool, pris och kvalitet. Har en bestämd känsla av att det i poolbranschen finns en del som säljer potentiellt dåliga grejer dyrt (dyrt är helt ok, om det är bra). Väl medveten om att det normalt är så att "man får vad man betalar för" så undrar jag ändå om någon har tips på "mycket för pengarna" inom segmentet glasfiber eller pp?
2. Är det någon som har tips på glasfiberpool (eller pp) i ”mellansegmentet”, dvs. inte San Juan eller tyska/"västeuropeiska" högprispooler och inte heller superbilliga "östeuropeiska" pooler?
3. Jag ser att många svenska ÅF säljer glasfiberpooler från någon tillverkare som inte klart framgår, poolerna heter t.ex. Naksos, Malta, Santoryna - Säljs av bl.a Rubinpool (http://www.rubinpool.se/pooler/glasfiberpooler-c-162-1.aspx), Pool och mark, Poolkemisten, Poolgrossisten, Poolcirkeln och allt vad de nu heter. Finns det några erfarenheter, eller någorlunda objektiva bedömningar av, dessa bland forummedlemmarna?   

Tackar.

Poolgiganten

Utloggad exposed

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Frågor glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2015, 21:41:54:54 »
Hei

Jeg har fått levert og montert et Wanaka 750 og alt utstyr fra Pahlen (i norge) i sommer. Jeg mener å huske at de leverer balja fra Luxe Pools.
Etter hva jeg kan se er dette god kvalitet. Jeg tror ikke de ønsker å levere baljar av tvilsomt kvalitet heller.

Pahlen er nok kanskje litt dyrere enn andre leverandører, men de har erfaring, samt at de har vært i markedet i MANGE år (over 40 år i norge). 
7,5x3,7x1,5 Wanaka 750.  Trapp på hver side
Byggeår 2015/2016
Poolrobot Dolphin M5
Lamelltrekk med motor.
Värmepump: Pahlen 13kw
Pahlen sandfilter og pumpe

Idegis RMV-201 ORP
Idegis RPH-201 PH
Idegis Poolstation controller (web)
Isolert teknisk rom inkl automatisk nødstrømsaggregat.

Utloggad TommyC

SV: Frågor glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2015, 15:02:19:19 »
Snart kommer det att komma ett inlägg från en försäljare som heter Mark. Han kommer att säga att glasfiberpooler är skräp och att pp-pooler är bättre än alla andra pooltyper. Hur pp åldras och ser ut om 10-20 år är det nog ingen som vet. Solen går hårt åt de flesta matrial och jag tror inte att pp är något undantag.

Jag har ingen egen erfarenhet av färdiga plastpooler men vi har en amatörbyggd glasfiber/polyester/gelcoat/topcoat-pool som jag har lappat och lagat några gånger eftersom den var lite för klent byggd och klantigt omplastad av förra ägaren.

Problemet med att köpa en färdig glasfiberpool är att det är omöljigt att bedöma kvalitén på plasten. Det är inte svårt att plasta men det finns några elementära misstag som kan göra att det blir problem med poolen efter flera år. Därför skulle jag inte köpa en färdig plastbalja från någon mindre leverantör som inte kommer att stå för några garantier om det uppstår något problem med plasten i poolen (t ex blåsor/böldpest, sprickor eller delaminering). Det finns flera historer här om folk som har fått problem med pooltrappor i plast. Jag kan inte minnas att någon fått hjälp från företaget som sålt skräpet.

Risken för problem med plasten är troligen ganska liten men konsekvenserna för den som drabbas är stora.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Gotlandspool

SV: Frågor glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: augusti 31, 2015, 14:00:46:46 »
Tack för input.
Wanaka 750 från Luxe pools är fin men i min värld spelar den i den högre priskategorin, 200-250 tkr för baljan och lite lull, dvs. man hamnar till slut på dom där 400 tkr...   
Har läst inlägg från "Mark", känns måttligt aktuell som min leverantör. Håller med om att det nog är så att man inte vet så mkt om hur dessa baljor ser ut i framtiden, och de garantier som lämnas känns måttligt intressant (det lovas "täthet", vem står för garantin om x år osv...). Har också funderat på konsekvenser, jag menar då inte bara pengen man betalt för baljan utan också allt kringjobb. Jag letar vidare.

I annat fall kanske jag återgår till plan 1, skalblock eller leca. I så fall blir det nog så att jag gjuter plattan direkt på berget nere i "hålet" (utan singel, isolering osv.) för att få rätt sluthöjd. 

Utloggad exposed

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Frågor glasfiberpool
« Svar #4 skrivet: augusti 31, 2015, 15:03:24:24 »
Hei.

Hadde jeg vært deg, ville jeg ha sjekket med feks Pahlen. Jeg tror det er billigere enn du tror det er :)
7,5x3,7x1,5 Wanaka 750.  Trapp på hver side
Byggeår 2015/2016
Poolrobot Dolphin M5
Lamelltrekk med motor.
Värmepump: Pahlen 13kw
Pahlen sandfilter og pumpe

Idegis RMV-201 ORP
Idegis RPH-201 PH
Idegis Poolstation controller (web)
Isolert teknisk rom inkl automatisk nødstrømsaggregat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan