VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mask i poolen...  (läst 13122 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Mask i poolen...
« skrivet: juli 31, 2008, 13:09:31:31 »
Jag har någon form av mask eller larv som dyker upp i poolen. Varje gång jag tar av täcket så ligger det en eller ett par stycken på botten. Dom ligger på inloppssidan men dom kan väl inte komma via inloppen..? Jag har även sett någon enstaka mellan snap in-listen och kantstenen men det kommer nya hela tiden. Ett tag funderade jag på om det fanns någon form av larver i Lecablocken som kryper över kanten nu. Några tips på var dom kommer ifrån?
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Mask i poolen...
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2008, 16:25:16:16 »
hej
lägg ut en närbild på masken så kanske du får hjälp
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Drogen

SV: Mask i poolen...
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2008, 16:27:39:39 »
Ska gå på fiskafänge senare får vi se. Dom flesta använder mask för att få fisk men jag fiskar mask...  <hmm>
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Mask i poolen...
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2008, 20:59:31:31 »
Här har vi den lille gynnaren...
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Mask i poolen...
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2008, 21:22:11:11 »
Intressant, jag hade faktiskt ett antal sådana på botten när vi cabbade av inför våren men har inte sett dem sen dess. Det kanske är en art som trivs just i Leca-blocken.

Ska hålla ögonen öppna och tipsa barnen som insektsdetektiver....
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Mask i poolen...
« Svar #5 skrivet: augusti 01, 2008, 21:34:11:11 »
Hej
verkar vara sorten enligt denna länken:
http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Dubbelfotingar
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Jarlen

SV: Mask i poolen...
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2008, 22:08:28:28 »
Jag har haft sådana i min pool också. Oftast på höstarna och då har de varit döda och förstelnade. Dom har inte ställt till med några större problem. En och annan dykare har vi också haft. Dom kommer om vatten kvaliteten försämras. Värst var det det första året vi flyttade in 1992. Hus och tomt var misskött. Poolen var halvfärdig och såg ut som en näckrosdamm. Vattnet var en grön sörja med tusentals Salamander ödlor. När jag klorade blev vattnet en sörja av avlidna ödlor och allehanda andra kryp. Jag bytte aldrig vatten. Det kan vara en tröst för alla som oroar sig för att inte få ordning på sin vattenkvallitet. Förr eller senare får man alltid bukt med det. Det kan ta en liten tid, men man får rutin och allt blir lätt som en plätt.

Hälsningar Jarlen

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Mask i poolen...
« Svar #7 skrivet: augusti 01, 2008, 22:12:26:26 »
du fick inte simhud mellan tårna?
carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Jarlen

SV: Mask i poolen...
« Svar #8 skrivet: augusti 01, 2008, 22:18:55:55 »
Nä,det enda som saknades var änder.

Jarlen

Utloggad Drogen

SV: Mask i poolen...
« Svar #9 skrivet: augusti 01, 2008, 23:00:46:46 »
"Dessutom är dubbelfotingar känsliga för uttorkning och söker sig därför till fuktiga utrymmen." Fuktigare än i botten på poolen blir det knappast... O0
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan