VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Eget poolbygge i Leca - uppdatering  (läst 89466 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« skrivet: september 11, 2006, 11:52:59:59 »
Hej,

Är en stor fan av den här sajten  ;D och som eftersom jag fått så många tips kanske mina erfarenheter kan hjälpa någon annan och samtidigt visa hur det går.


Första spadtaget... Halvnervöst, men när det väl är taget måste man fortsätta. Köpte en grävmaskin på nätet förra året (alltid drömt om en egen grävmaskin :D)


Grävning - en granne ville ha massor och passande nog hade han även en traktor med tippsläp


Kul -kul


Måste njuta lite med nyfödde sonen  8)


Självklart grävde man som nybörjare alldeles för snålt på bredden och för djupt. Hörde från en insatt granne att det gick bra att gjuta på "orörd" jord (prima pinmo) men då fick man padda för att återställa...


Gjutform


50 mm frigolit och armering. Ca 15-20 cm tjocklek


« Senast ändrad: februari 22, 2008, 01:18:19:19 av HappyDigger »
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Poolgiganten

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #1 skrivet: september 11, 2006, 12:54:29:29 »
 Hej Happy Digger, välkommen hit

 Det är nog många som har drömt om att ha en grävmaskin tillgänglig, så du gjorde helt rätt när du lät drömmarna falla in. Det ser ut att bli en hyfsad storlek på poolen? Du har några timmar kvar att lägga in, men den som som "väntar" på nåt gott... Hur har du tänkt mellan lecan o vattnet? det finns lite olika varianter där har jag förstått.

 God fortsättning          Hälsn. JPe

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #2 skrivet: september 11, 2006, 13:01:08:08 »
Hej Jörgen,

Som det ser ut så kör jag med Ex-liner, en polyuretan liner som sprejas. Väntar på besök från firman som gör det för att se vilket grad av underarbete jag måste göra.

Fortsätter att lägga in lite bilder - det blev lunchpaus.
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #3 skrivet: september 11, 2006, 13:09:13:13 »
Ex- liner har jag hört om tidigare här på forumet, det låter spännande. Öppnar möjligheter som verkar roliga, inte bara för pool-byggen. Hur står det sig kostnadsmässigt till andra alternativ?

 JPe

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
Mera bilder
« Svar #4 skrivet: september 11, 2006, 13:30:14:14 »

Köpte betong. Trodde att det skulle gå åt mera så det hade räckt med en bil på 7m3 men eftersom jag sa runt 8 så delade de upp leveransen på två... Bra med vänner som gjort det här förut. Kenneth greppade vibratorn och hoppade ned medan jag stog och kliade mig i huvudet :-)


Här ser man vad trångt det blir om man gräver för snålt...


Svärfar visade på första lagret - han kan inte låta bli trots 80 års ålder


Leverans av leca (Byggmax á 19,90 per sten) och en pall murbruk. Chaffören var tvungen att bromsa hårt och tippade ett par pallar men de klarade sig...


Döttrarna tyckte att de fick en riktigt bra klätterställning


Sonen fick vara med ibland


Hela familjen hjälper till (bröder boende Canada och döttrar)


Den lilla muren är kanten på grunda delen.


Dränering utdragen till en ca 1,5 m3 stenkista. Var konfunderad att den vattenfylldes vid regnen i augusti innan jag såg att halva takets dagvatten rann ned i poolhålet... >ohno> Rask utläggning av temporära rör


Packade 16-32 makadam (och tyvärr lite lera) för att gjuta nästa bottenplatta


Det gick åt 75 säckar färdigblandat... Nästa gång blir det färdigt i bil.


Frun hjälper till och vibbar och drar av.


Provar oss fram hur trappan ska byggas

Startade med den första skopan i början på juli men jobbar på ;D Det är skön terapi och bra omväxling mor skrivbordet. Det känns rätt härligt utmattat i kroppen efter att ha burit 1 ton cementsäckar ;-)

Fortsätter att posta allt efterom arbetet fortskrider. Ska lägga hit budget och leverantörer av olika delar också.







Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #5 skrivet: september 11, 2006, 13:45:55:55 »
Ex- liner har jag hört om tidigare här på forumet, det låter spännande. Öppnar möjligheter som verkar roliga, inte bara för pool-byggen. Hur står det sig kostnadsmässigt till andra alternativ?

 JPe

Jag håller med dig om möjligheterna :-)
Jodå det blir dyrare men också möjligheten till ett tjockare lager vilket är rätt skönt med trappan och den grunda delen. Man kan dessutom använda en del kontrastfärg för att markera kanter liksom att blanda in halkskydd. Prisnivån som jag har fått är mellan 390-490 kr/m2 beroende på företag som utför jobbet. Samtidigt är jag inte till 100% övertygad, alternativet med formsvetsad liner finns kvar liksom epoxybaserad målning.

Det känns ändå lite kul att prova något nytt - vi får se hur angelägna Ex-liner är. Har väntat ett par dagar på besked från dem nu ::)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Maffe

SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #6 skrivet: september 11, 2006, 19:27:30:30 »
Tänk bara på att väggarna måste vara helt stumma om du skall måla med epoxi. Och om du nu skulle välja epoxi, rusa inte iväg och köp första bästa burk. Det finns mycket skit på marknaden. Har du funderat på betongputs? Sådant som används i vattenkanaler i sydeuropa?

//Maffe

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #7 skrivet: september 11, 2006, 22:46:14:14 »
Hej Maffe,

Tell me more...
Såg din tråd om betongpool och du verkar veta vad det handlar om. Vi hade en offert från ett företag som gör betongelement till en betongpool som verkade väldigt seriös, som din :-) men det är även en helt annan budget.

Det jag hört om betong är att det är väldigt svårt att inte få någon spricka, vad ska det då vara med leca... :-\ Det är därför vi tittar på ex-liner som är flexibelt. Eftersom vi ändå förmodligen måste ha någon grund under linern så är det nog någon form av puts, men som en riktig amatör tror jag inte det går att göra själv utan man bör nog ta in någon som vet vad de gör, annars ligger nog större delen av putsen på botten  ;).
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
Mera bilder
« Svar #8 skrivet: september 11, 2006, 23:09:42:42 »
Till aktuell nivå...


Mörkt, regnigt men sista varvet med leca :D


Trappan på plats, ska bara jämnas av eller putsas och sedan gjutas ovanpå det sista varvet leca.


Fick ta ett hörn åt gången. Var lite imponerad att det bara diffade på 1,5 cm mellan det högsta och lägsta hörnet men det jämnar vi ut med toppgjutningen.

Fortsättning följer...
« Senast ändrad: september 11, 2006, 23:15:18:18 av HappyDigger »
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #9 skrivet: september 12, 2006, 10:01:24:24 »
 O0 Imponerende, teknisk? innomhus eller i en friggebod?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan