CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kan jag sätta klorinatorn före VP?  (läst 7175 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lillblomma

Kan jag sätta klorinatorn före VP?
« skrivet: maj 18, 2014, 12:55:11:11 »
Spelar det nån roll om jag sätter klorinatorn före VP isf efter? Allt vatten går ju inte genom VP, men jag vill att allt ska klorineras. Och jag vill dra vattnet till två returer så jag vill inte dra ihop dom efter VP... Men i manualen står det att klorinatorn ska sitta efter VP. Ska kolla om det påverkar garantin såklart, men vad säger ni experter?
Vill helst ha pump-filter-klorinator-bypass-ena går till VP och sen till retur och den andra direkt till retur, begripligt förklarat?

//A

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Kan jag sätta klorinatorn före VP?
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2014, 14:50:26:26 »
Rent tekniskt lär det ju fungera, men VP får ju lite tuffare miljö att jobba i, med högre klorhalt. Tror ju inte att det förstör den, men problemet är väl att montageanvisningen säger tvärtom och då kan de kanske sätta sig på tvären vid eventuella garantianspråk, för du har ju inte föjt deras anvisningar.

Utloggad elvings

SV: Kan jag sätta klorinatorn före VP?
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2014, 15:04:52:52 »
2 returer alltså.

Varför inte sätta klorinatorn på endast en retur. Att all klor skulle tillverkas och reagera och förbrukas på någon tiondelssekund (kanske hundradels sekund) vid klorinatorn verkar inte troligt.

Du har cirkulation på vattnet och i poolen så blandas ju det tillverkade kloret sig med det övriga vattnet i poolen.

Om allt klor skulle tillverkas(det gör det) reagera och förbrukas vid samma ögonblick skull ju medföra att, om du blandade klorpulver i ljummet vatten och sedan hällde lösningen i poolen som det står på klorburkarna skulle det vara meningslöst.
Kloret skulle ju då förbrukas i varmvattenhinken eller direkt runt ihällningsområdet i poolen. Detta vet vi att så inte är fallet.

Tror inte att du förlorar någon effekt. Kloret måste ju ha något att reagera med. Det får kloret i poolen 2 sekunder senare.


Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad MathiasS

SV: Kan jag sätta klorinatorn före VP?
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2014, 18:34:24:24 »
Klorera efter vp i ena röret. Varför ska du köra med dubbla returer? Det behövs inte i en normal installation.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kan jag sätta klorinatorn före VP?
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2014, 15:05:40:40 »
Hej,
Är själv i lite samma situation, (Hoppas det är ok att inflika lite)...  dock så har vi inte vp utan vv. Om man läser anvisningarna för klorinatorn så står det att den skall sitta direkt efter sandfiltret och läser man anvisningen för VV så skall ev. klorering ske efter VV :D knepigt....

Men förlorar man inte lite värme om man klorerar efter uppvärming? Eller har det mindre betydelse?

Samt,,, har det betydelse för klorinatorn vilken temperatur vattnet har?

/Kakan
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad MathiasS

SV: Kan jag sätta klorinatorn före VP?
« Svar #5 skrivet: juni 05, 2014, 17:17:52:52 »
Detta handlar bara om att man inte vill utsätta vp, vv eller annan utrustning för höga koncentrationer av klor => all kemdosering sist i kedjan.

Man förlorar ingen värme och skillnad i vattentemp påverkar inte kloreringen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kan jag sätta klorinatorn före VP?
« Svar #6 skrivet: juni 06, 2014, 10:40:25:25 »
Detta handlar bara om att man inte vill utsätta vp, vv eller annan utrustning för höga koncentrationer av klor => all kemdosering sist i kedjan.

Man förlorar ingen värme och skillnad i vattentemp påverkar inte kloreringen.

 <antman> TACK :)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Lillblomma

SV: Kan jag sätta klorinatorn före VP?
« Svar #7 skrivet: juni 09, 2014, 17:35:24:24 »
Ok, nu har vår klorinator gått sönder så nu har vi inte det bekymret men jag fråade säljaren och han sa att det var ok att ha den före VP om vi ville. De som "bara" decinficerar med klor utsätter ju hela tiden VP för klor och han bekräftade att vi inte helelr måste bypassa förbi VP om vi chockklorerar. Något som för mig var avgörande i beslutet att sätta klorinatorn före VP. Om jag nu hade haft nån.

//A

Utloggad MathiasS

SV: Kan jag sätta klorinatorn före VP?
« Svar #8 skrivet: juni 09, 2014, 18:14:46:46 »
....hmmmm....men du har väl ingen annan desinficering än klor i din pool? Det är väl samma klorhalt i en saltpool som i en utan salt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Lillblomma

SV: Kan jag sätta klorinatorn före VP?
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2014, 12:00:33:33 »
Ja, det är ju precis min poäng.
Om VP klarar "vanligt" klorerad pool och chockklorbehandlingar så kan det väl inte spela nån roll om man har en saltklorinator före den heller...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag