VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Samma inlopp och utlopp till två pumpar  (läst 28592 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

Samma inlopp och utlopp till två pumpar
« skrivet: augusti 14, 2013, 10:50:07:07 »
På min inbyggda ovanmarkspool (Intex) har jag idag ett sandfilterpump för rening. Till solfångarna (El Nino) har jag separat pump (orginalpumpen till poolen och en hjälppump för att få upp vattnet till översta solfångaren). Detta för att kunna köra solvärmen oberoende av reningen. För solvärmen har jag bara lagt i in- och utloppsslangarna i poolen medan reningen använder orginalinlopp resp utlopp i poolen.

Jag skulle vilja skippa de två extraslangarna för solvärmen och istället bara koppla på det med en Y el T-förgrening på orginalinlopp/utlopp. Går det att göra så eller finns det risk för att reningspumpen s.a.s. suger vatten baklänges genom solfångarna när solvärmepumpen är avstängd, eller hur har ni andra gjort för att köra två separata system med endast ett in/ut-lopp?

Jag har sökt men inte hittat några bra svar men det kanske beror på att jag inte använder de rätta söktermerna. Om någon skulle kunna peka ut ev. existerande trådar om detta vore det snällt.
Intex rund rörpool 3,66m inbyggd i altan.
Sandfilter Primastar populär 250W, 6000l/h
Värmepump Primastar 8, 3,5 kWh
Solfångare El Nino, 7,2m2 som drivs med original Intexpumpen och El Nino hjälppump
Hemmabyggd solfångarstyrning med Dallas 1-wire tempgivare och PIC-processor

Poolgiganten

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Samma inlopp och utlopp till två pumpar
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2013, 10:58:22:22 »
Lägg kopplingen som går till solfångaren Efter sandfiltret.
Högst troligt kör du inte solfångarna om inte sandfiltret går.
Däremot kör du kanske sandfiltret på natten och då inte solfångarna.

Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad kilo

SV: Samma inlopp och utlopp till två pumpar
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2013, 11:04:50:50 »
Ja, det kanske är en id'e. Men finns det inte risk för att jag då trycker in vatten i solfångarna även om de inte ska vara igång pga t.ex. dåligt väder?

Jag funderar på om jag kanske behöver en backventil för att förhindra att ofrivilligt köra vatten genom solfångarna med filterpumpen, eller tänker jag fel här?
Intex rund rörpool 3,66m inbyggd i altan.
Sandfilter Primastar populär 250W, 6000l/h
Värmepump Primastar 8, 3,5 kWh
Solfångare El Nino, 7,2m2 som drivs med original Intexpumpen och El Nino hjälppump
Hemmabyggd solfångarstyrning med Dallas 1-wire tempgivare och PIC-processor

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Samma inlopp och utlopp till två pumpar
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2013, 13:15:56:56 »
Jo det stämmer.
Jag har det så på min konstruktion och det smyger rumt lite vatten även när inte min "solfångarpump" går.

Det har jag styrt upp med att köra sandfiltret 08,00 - 19,00.

Man kan köra dubbla timers, men jag kör bara en på allt och så får hela konstruktionen gå oavsett om det är fint eller dåligt väder.

Eftersom min solfångare är en egen konstruktion med pemslang under täckglas så ska det mycket till innan den ger från sig vatten med lägre temp än polvattnet. Dvs en molnig dag med hyfsad lufttemp ger den +/- 0 i tillskott.

Efterssom det är en ovanmarkspool/ rörpool så kyls den av ganska rejält ändå efter några kalla nätter. 

Nu när det är regn och rusk ligger vi på 21-22 grader, men förra veckan som var solig och varm var vi uppe på 28 grader.
Dvs svängningarna blir stora både i ökning vid bra väder, men även temperaturfallen vid dåligt väder.

Det du kan göra är att sätta en slutande magnetventil som stänger på samma timer / termostat som du styr din hjälppump på.

Gjorde en snabb kalkyl som visade att iom att vår är en ovanmarkspool så har den nästan lika mycket yta på sidorna som vattenyta som exponeras av kalla vindar.

Att lämföra det med en nergävd pool som:
1. Ligger lägre och vattenytan kanske vindskyddas av ett staket. (även om båda poolerna har bubbelplast)
2. Är nergrävd och inte har kringvirvlande kalla vindar kring sidorna.
3. Kanske drar nytta av uppvärmd mark, eller rent av är isolerad i både botten och sidor.

Detta gör stor skillnad.

-Mer belägg för det jag skrev ovan kan du se i denna länken http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9176.0

För att återknyta till din ursprungliga fråga så resonerar jag så här:
OM du har en ovanmarkspool som min så tror jag att det är bättre att lägga fokus på att effektivisera själva uppvärmningen vid bra dagar än att försöka förhindra avkylningen vid dåliga dagar.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Varmtibadet

SV: Samma inlopp och utlopp till två pumpar
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2013, 14:00:10:10 »
Efterssom det är en ovanmarkspool/ rörpool så kyls den av ganska rejält ändå efter några kalla nätter. 


Hur mycket kyls din dessa nätter som varit nu de senaste dagarna? (varit ganska kalla)
Min sjunker 2grader - från 27 till 25.

ps. och jag har oxå en Intex ds.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Samma inlopp och utlopp till två pumpar
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2013, 14:06:51:51 »
(på tok för-) Varmtibadet (för att jag ska bli avundsjuk)

Kan inte säga hur mycket den kyls/ natt nu.
Kollade senast i går och då var vi på 22 grader.
Det har regnat och varit skit i några dagar och har inte badat sen i lördags. Då var det 26grader, men med bara solfångarna som tillskott så står termometern på icke badbart just nu :-(


V
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad kilo

SV: Samma inlopp och utlopp till två pumpar
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2013, 17:22:29:29 »

Det du kan göra är att sätta en slutande magnetventil som stänger på samma timer / termostat som du styr din hjälppump

Ja, en magnetventil borde kunna göra jobbet. Någon som vet var man köper en sådan i plast för rimliga summor?

Jag antar att du då menar att jag på trycksidan (sett från filterpumpen) gör två förgreningar, en för sugsidan och en för trycksidan på solfångarpumpen?

Hmm, om jag ändå ska ha en magnetventil skulle jag ju istället bara öppna och stänga ventilen och på så sätt styra när jag vill att vatten till solfångarna eller inte och låta filterpumpen stå för pumpningen. Med en strypning kan man kanske se till att flödet genom solfångarna inte blir för stort? Hur blir det med trycket, för jag tror inte solfångarna klarar det tryck som filterpumpen ger, men det kanske också hanteras med strypningen helt enkelt eller är jag ute och cyklar här?

För att återknyta till din ursprungliga fråga så resonerar jag så här:
OM du har en ovanmarkspool som min så tror jag att det är bättre att lägga fokus på att effektivisera själva uppvärmningen vid bra dagar än att försöka förhindra avkylningen vid dåliga dagar.

Det är just effektiviseringen av uppvärmningen jag egentligen är ute efter då jag kommer ha en solfångarstyrning som slår av och på solfångarpumpen vid behov. Så jag vill inte trycka vatten genom solfångarna med filterpumpen när solfångarstyrningen har stängt av solfångarpumpen.
Intex rund rörpool 3,66m inbyggd i altan.
Sandfilter Primastar populär 250W, 6000l/h
Värmepump Primastar 8, 3,5 kWh
Solfångare El Nino, 7,2m2 som drivs med original Intexpumpen och El Nino hjälppump
Hemmabyggd solfångarstyrning med Dallas 1-wire tempgivare och PIC-processor

Utloggad kilo

SV: Samma inlopp och utlopp till två pumpar
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2013, 18:22:04:04 »
Jag märker när jag söker runt på magnetventiler/motorventiler att det är flera som har samma problem som jag, dvs att få tag i motorventiler till pool som inte kostar skjortan och halva brallorna. Bygga något eget har jag ingen större lust med då jag vill reducera mängden potentiella problem och underhåll då det redan är en hel del hemmabyggda prylar både för poolen och i resten av hemmet som genererar irritiation ibland.

Behovet handlar i mitt fall om att bli av med lösa slangar som ligger i poolen eftersom de badande har en tendens att "trassla in sig" i dem med luft i systemet och andra problem som följd.

Det kanske vore enklare att sätta in extra inlopp och utlopp i intexpoolen och koppla in solfångarna till det. Är det någon som installerat extra inlopp och utlopp i en rampool som kan bekräfta att det är möjligt att göra utan att ställa till det för sig?
Intex rund rörpool 3,66m inbyggd i altan.
Sandfilter Primastar populär 250W, 6000l/h
Värmepump Primastar 8, 3,5 kWh
Solfångare El Nino, 7,2m2 som drivs med original Intexpumpen och El Nino hjälppump
Hemmabyggd solfångarstyrning med Dallas 1-wire tempgivare och PIC-processor

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Samma inlopp och utlopp till två pumpar
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2013, 21:31:05:05 »
Du har uppfattat mig helt korrekt.
Köp en vanlig by-pass på poolklor.com dom är billigast.

Helt rätt att du ska sätta den på trycksidan.
Anledningen att du skulle ha hjälppumpen trodde jag var för att vattnet inte orkade upp genom solfångarna.
Kanske du inte behöver hjälppumpen, men tänk på att det handlar inte bara om att få ut så varmt vatten som möjligt utan även mängden.

Jag har sett på utländska sidor dom som skurit hål och satt in Wall skimmer, men jag tycker att det känns ganska modigt att ge sig på det.

Vad det gäller magnetventilen så har jag sett någon som hade en sådan i mässing. Det sägs att man ska undvika mässing och koppar, men jag har sett de som haft både och i sina egenkonstruerade solfångare.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

br

  • Gäst
br
SV: Samma inlopp och utlopp till två pumpar
« Svar #9 skrivet: augusti 15, 2013, 00:18:42:42 »
18 grader i min intex. 7 grader om natten kyler.hade rekord 28 grader med soltäcke och el nino 3,6 kvm och 80 meter svart vattenslang.nästa år blir det ca 140 meter slang som ligger påen stenmur.stenmuren lagrar värme och värmer slangen extra långt efter att solen gått ner.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag