VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bergvärme & luft/vatten vs poolvärmepump  (läst 3578 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kojak

Bergvärme & luft/vatten vs poolvärmepump
« skrivet: maj 08, 2013, 18:46:48:48 »
Har funderat vad som är bäst att koppla på en värmeväxlare till husets system kontra en separat poolvärmepump. Har själv en överdimensionerad luft/vatten i huset som utan problem skulle klara att värma upp poolen. Men gjorde antagandet att det skulle bli dyrare att installera värmeväxlaren till husets system än att sätta dit en poolvärmepump(enbart eluttag). Poolvärmepumpen drar så pass lite så att jag har svårt att se någon besparing med bergvärme om inte ute tempen understiger +10. Men här är frågan ni som har poolen kopplat till husets system vad fick ni betala för installationen? Är nyfiken på om jag gjorde rätt bedömning.

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Bergvärme & luft/vatten vs poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2013, 19:17:15:15 »
9700:- vvx, 3700:- poolstyrning, 1500:- div koppardetaljer. Installation vvs och el gratis.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Bergvärme & luft/vatten vs poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2013, 11:01:27:27 »
Köper du en billigare VP, Brilix, Luxlama, så blir ju instalaltionen och inköp billigare än att köpa och installera värmeväxlare.
Driftskostnaden för värmeväxlare lär väl vara billigare men det skiljer nog inte mer än några hundra kWh per säsong skulle jag tro (mellan tummen och pekfingret)...

Den största skillnaden är hur hög temperatur du vill hålla och hur lång säsong du vill ha. Med en värmeväxlare förlänger du säsongen avsevärt...

Priserna gadden anger stämmer rätt bra med det jag betalt men jag har lite dyrare vvx men billigare poolstyrning (2800kr). Jag betalade dock ca. 1000 kr efter ROT för installation (gjordes i samband med inkoppling av vv-beredare)...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bergvärme & luft/vatten vs poolvärmepump
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2013, 14:55:25:25 »
Jag köpte en rostfri värmeväxlare på en kylfirma för 2800 kr, styrningen byggde jag själv med delar jag hittade i "hoppets låda på jobbet (systemtekniker), annars hade väl styrningen gått på runt 1500 kr.
Plaströr och t-kopplingar till en bypass krävdes också, men det mesta jag behövde fanns kvar sedan installationen av sandfiltret året innan.

Men visst, i princip har du rätt, betalar man fullt pris för allt så blir det nog lika dyrt, eller dyrare än en poolvärmepump.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Kojak

SV: Bergvärme & luft/vatten vs poolvärmepump
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2013, 20:14:25:25 »
Bra då kan jag sova lugnt. Men awasen vad menar du med att förlänga säsongen avsevärt? Jag startade direkt när det var isfritt och stängde den i slutet på oktober, det verkar de flesta göra oavsett det är poolvärmepump eller bergvärme, visst det var segt i början med frostbildning på pumpen men det gick att få upp temp relativt snabbt och till en låg kostnad.

Utloggad BJohan

SV: Bergvärme & luft/vatten vs poolvärmepump
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2013, 22:01:36:36 »
Vill minnas att värmeväxlaren kostade 4500 kr, 25 m pem-slang + några kopplingar någon tusenlapp. Rörisen kopplade in det samtidigt som vi byggde huset. Totalt sett måste det kostat mindre än 10 000 kr inkl allt. Jag har ingen styrning eftersom värmepumpen bara ger 6,5 kW. Den går i stort sett konstant. Vi stänger av när vi är nöjda med vattentemperaturen. Som mest har vi haft 32 grader när vi glömde värmepumpen på under en vecka när vi var borta på semester.
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag