VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rådvill spaköpare  (läst 8546 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vaferbp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ny i gamet
    • Visa profil
Rådvill spaköpare
« skrivet: juli 30, 2012, 11:58:49:49 »
Hej alla kunniga spa älskare <sol>
Vi har bestämt oss för att köpa ett utomhusspa och hittade detta forum, ni har varit till stor hjälp där vi inte behöver uppfinna hjulet igen.
Nu har vi bestämt att vi skall ha ett spa för ca 6 st, pris "att betala" runt 60-80.000.
3 spa har vi diskuterat, det är:
Hotsprings Hotspot serien och Relay
Folkpools ÄNDRAT till @Home hot tubs Sojourn
Poolkungens 680 serie Hawthorne
Är vi på rätt spår? Duger vilket som?
Nästa fråga är en elfråga, räcker Hotsprings 230 volt till eller bör man gå upp till 380 volt?
Har någon erfarenhet av att docka jodvärme till och växla det med cirkulationen?

Många frågor, är min första gång på ett forum så ursäkta om det är lite rörigt  <help>
« Senast ändrad: juli 31, 2012, 01:00:08:08 av vaferbp »

Poolgiganten

Utloggad Nilking

SV: Rådvill spaköpare
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2012, 15:01:33:33 »
Jag har också ett Hotspring fast i Limelightserien (Pulse)
Jag har det kopplat på 2 faser där pumparna går på ena och värmaren på andra.
Är det så på Hotspotserien också?
Jag är kanonnöjd med badet förutom att jag tycker att värmaren är lite klen.

Fö. när det gäller HS, kolla amerikanska forum, det finns många ägare av dem overthere.
 

Utloggad alsa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Grilla och bada finns det något bättre:-)
    • Visa profil
SV: Rådvill spaköpare
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2012, 15:15:37:37 »
Till mitt spa har jag trefasigt/380V fram till badet. Då kan alla pumpar samt värmaren gå samtidigt. Hade ett tidigare spa med två faser/230V,  värmeren slog ifrån när jag startade pump 2, badar man länge på tex. vintern så är det skönt att man inte tappar så mycket i spa temp tycker jag!

Nu vet vet jag inte hur dom baden är som du tittat på, men fråga gärna försäljarna, dom bör ha koll på detta.
SPA Hydropool self-cleaning 775

Utloggad Steffe

SV: Rådvill spaköpare
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2012, 09:16:53:53 »
Citera
Hej alla kunniga spa älskare
Vi har bestämt oss för att köpa ett utomhusspa och hittade detta forum, ni har varit till stor hjälp där vi inte behöver uppfinna hjulet igen.
Nu har vi bestämt att vi skall ha ett spa för ca 6 st, pris "att betala" runt 60-80.000.
3 spa har vi diskuterat, det är:
Hotsprings Hotspot serien och Relay
Folkpools ÄNDRAT till @Home hot tubs Sojourn
Poolkungens 680 serie Hawthorne
Är vi på rätt spår? Duger vilket som?
Nästa fråga är en elfråga, räcker Hotsprings 230 volt till eller bör man gå upp till 380 volt?
Har någon erfarenhet av att docka jodvärme till och växla det med cirkulationen?

Många frågor, är min första gång på ett forum så ursäkta om det är lite rörigt


Jag tror inte att du kan gå fel med något av de större spamärkena som Hotspring, Sundance etc. Det gäller bara för dig att hitta det som passar just dig så det är bra om du kan provsitta det före köp. Det går bra med 2-fas (2 st. 1-fas). Jag har också att en går till värmaren och en går till pumparna. Allting fungerar att användas samtidigt (cirkulationspump, massagepumpar, airblower, elvärmare, stereo etc.).

När det gäller inkoppling av spa till jordvärme så är jag lite tveksam dock. Detta innebär modifiering av karet och det är inte säkert att garantin täcker det utifall något skulle hända.

Citera
Hej ett tips, titta gärna på xxx också. Där kan vi erbjuda spa för samma pengar med Balboa system mm. tillverkad i USA, inte Kina. Mycket hög kvalitet


Det fanns ingen information om vart spat är tillverkat på hemsidan. Du kanske kan länka till tillverkarens hemsida? Man hittade ingenting om man googlade på AquaSpa heller. När det gäller Balboa-systemet så har jag fått för mig att det används flitigt i spa tillverkade i Kina (har grannar som köpt "kinaspa" via auktion i Sverige med Balboa-system) som någon form av garanti för ett hela karet skall vara bra. Personligen vet jag inte ens om Balboa är bra eller dåligt mer än att man känner igen namnet. Men det hela är som att säga att ratten är tillverkad i Tyskland, men resten av bilen är tillverkad i Kina (dålig jämförelse kanske  :)..).
« Senast ändrad: november 02, 2013, 09:51:54:54 av Rickard »

Utloggad Matt_S

SV: Rådvill spaköpare
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2012, 14:06:15:15 »
Hur mycket drar era pumpar? Jag har tre stycken i mitt spa, två större och en mindre. Dom två stora drar 12A var och den mindre 7A tror jag. Det gäller att man får det rätt med fasindelningen för att inte få problem med överbelastning...

Utloggad nybba

  • patrik
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårat Pentland-spa!
    • Visa profil
SV: Rådvill spaköpare
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2012, 20:07:40:40 »
Hej!
Kan rekomendera Pentlands spa, vi har haft det i ett par år nu och är jättenöjd!
Mycket för pengarna och fantastisk service av ägarna vid frågor och så. O0
nybba

Wwiggo

  • Gäst
Wwiggo
SV: Rådvill spaköpare
« Svar #6 skrivet: augusti 28, 2012, 12:05:08:08 »
Hej

Jag är på jakt efter ett spabad och letar en eller flera referenser på ett Pentland P20. Ser att du har ett patrik.  Kan du inte maila mig så att jag kan kontakta dig med lite frågor???
Mvh Anders
Mail: wiggo-76@hotmail.com

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag