VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: röd/brunt vatten  (läst 8048 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DetteMan

röd/brunt vatten
« skrivet: juni 23, 2012, 13:47:23:23 »
Hejsan.
Vi har skaffat oss en intex rör-pool på 17m3 som jag inte lyckades fylla upp med mitt eget vatten då brunnen sinade ganska fort. Så jag tog vatten från en å som rinner en bit bort. Efter att poolen blivit full så såg man inte ens botten för att vattnet var så brunt/rött. Har nu hållt på att chockklorera och flocka ett par veckor så nu ser man i alla fall botten. Men det ser fortfarande ganska otrevligt ut. har hållt på att exprimenterat lite i glas och vad jag ser så gör flockningsmedlet absolut ingenting. Utan det är enbart kloret som gjort någon nytta. Någon som har något tips på vad man kan göra?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: röd/brunt vatten
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2012, 17:14:40:40 »
Nu vet vi ju inte vad det var för vatten du fick, men det låter ju som järn i huvudsak. När vi fyllde med vårt brunnsvatten (järn och manganhaltigt) så var vattnet först klart men blev helt grön-brunt efter klorering. Men efter några dagars drift med filtrering och klor i vattnet så klarnade det hela igen. Problemet har inte återkommit (det upprepas väl den dag vi byter vatten av någon anledning).

Utloggad DetteMan

SV: röd/brunt vatten
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2012, 19:37:48:48 »
Vatten var brunt redan innan jag klorerade det. Eller kanske mer gult. Häller jag upp det i ett glas ser det mer gult ut. Det klarnar lite när jag klorerar det. Filterpumpen har stått och gått i ca 2 veckor nu men det blir inte bättre. Funderar på om jag ska åka och köpa en sandfilterpump i morgon. Tror ni det hjälper bättre? Tacksam för alla svar jag kan få.

Utloggad Erica

SV: röd/brunt vatten
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2012, 20:50:09:09 »
Om det var gult mera än brunt så låter det som humusämnen i vattnet. Det kan det ju ha funnits i åvattnet. Det finns aldrig i dricksvatten - vattnet anses i så fall som otjänligt som dricksvatten. Humusämnen kan du inte fälla ut med flockningsmedel. Kloret kommer med tiden att ta hand om det men det kommer att ta sin tid. Sandfilter är effektivare än patronfilter rent allmänt men humusämnen kan du inte filtrera bort. Däremot kan du påskynda reduceringen av dem om du luftar vattnet.

Utloggad DetteMan

SV: röd/brunt vatten
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2012, 23:50:12:12 »
Humus. Okej. Det låter ju inge trevligt. Så det jag kan göra är alltså att hålla klorvärdet högt. Kanske inte är någon idé att köpa en sandfilterpump förens man vet att det försvinner då? Någon aning om hur lång tid det kan ta? Som jag har nu så har jag ett klorvärde på över 10 och har lagt på pooltäcket för att inte kloret ska dunsta. Är det ett bra sätt eller finns det något effektivare vis? Tack för svaren.

Utloggad Erica

SV: röd/brunt vatten
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2012, 16:48:06:06 »
Jo din metod bör ge resultat med lite envishet. Hur lång tid det kan ta beror på var du sätter målet. Redan nu lär vattnet nog vara helt ofarligt att bada i, men innan du får det vackert utseendemässigt kan det ta längre tid. Humusämnena som sådana är knappast farliga, men när de förekommer visar det ju på att ytämnen - biologiska ämnen kommit in i vattnet och det blir en signal om att det t.ex. även kan finnas bakterier. Men kloret lär ha tagit död på sådana otrevligheter redan nu, om du bara har korrekt pH. Vid för högt pH fungerar inte desinfektionen från kloret.

Utloggad DetteMan

SV: röd/brunt vatten
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2012, 20:30:05:05 »
Tack. Jag var och köpte en intex sandfilterpump idag iallafall. Får montera den i morgon om det blir lite trevligare väder. Jag har nu ett ph på 7.4.  Men när jag kollade klorvärdet så blev det något knas. Jag kör med tabletter som det ska bli lila i olika styrkor. Men färgen blev istället orange. Tänkte om den hade ballat ur för att det var för högt klor så jag provade att blanda ut med hälften kranvatten men då blev det bara lite svagare orange. Undrar vad jag har ställt till med nu då?

Utloggad DetteMan

SV: röd/brunt vatten
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2012, 14:44:13:13 »
Nu är sandfilterpumpen monterad. Går utav bara h*****. 10m3/h i min lilla 17m3 pool. Men fortfarande är klorvärdet knasigt. Ser ut som öl i teströret när jag släpper ner en tablett.

Utloggad DetteMan

SV: röd/brunt vatten
« Svar #8 skrivet: juni 26, 2012, 19:08:51:51 »
Har forskat lite och funderar på om man inte kunde typ sänka ph jättemycket för att kloret ska ha bättre effekt för att sen, när vattnet blivit klart, höja ph igen. Eller är det korkat? För det verkar inte som att det händer någonting just nu.

Utloggad Erica

SV: röd/brunt vatten
« Svar #9 skrivet: juni 26, 2012, 22:47:52:52 »
Nej att göra vattnet aggresivt är nog inte rätt väg att gå. Men det låter konstigt med att klortestet slagit om till fel färg. Undrar vad i all världen det kan ha funnits i ditt åvatten ??? Men några dagar kan det säkert ta att få bort vad-det-nu-är. När vi fick järnutfällning vid påfyllning av vår pool tror jag det gick tre-fyra dagar innan det slog om till det bättre och vattnet klarnade.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag