Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värma spabad med vedpannan  (läst 8457 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lonte

  • Gäst
lonte
Värma spabad med vedpannan
« skrivet: maj 24, 2012, 20:57:08:08 »
Har nyligen startat upp mitt nya spabad, och börjat fundera
på att docka det med pannan.
någon som har denna lösning och kan komma med lite tips,
om flöde  styrning och inkoppling i karet.

Poolgiganten

lonte

  • Gäst
lonte
SV: Värma spabad med vedpannan
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2012, 18:34:37:37 »
är det ingen som har gjort det, eller åtminstone har lite tips om hur man löser det?

Utloggad Erica

SV: Värma spabad med vedpannan
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2012, 21:31:02:02 »
Du behöver ju i vart fall en poolvattenbeständig värmeväxlare. Det handlar ju om små vattenvolymer så även de minsta lär räcka. Sedan måste du ju koppla på vedpannan på ett sådant sätt att du får ut hett vatten, inte det som går ut till husets värme får är det sommarvarmt så får du ju då noll till ditt spa. För reglering behöver du ju i det enklaste fallet bara en termostatventil som styrs av spatemperaturen. Detta förutsätter då att du alltid håller din vedpanna varm, för varmvatten m.m. Blir den kall måste du ha någon ventil som stängs för att förhindra att ditt spa värmer pannkretsen. Givetvis går det att bygga mera avancerade lösningar med elektroniska styrningar m.m.

lonte

  • Gäst
lonte
SV: Värma spabad med vedpannan
« Svar #3 skrivet: juni 21, 2012, 20:10:12:12 »
hej,
Har du sett någon sådan lösning i drift?
var ungefär så jag tänkte har en rostfri plattvärmeväxlare på 15kw
och tänkte reglera med en sån här http://www.vvsobadrum.se/esbe-blandningsventil-22mm-3560gr-p-2571-c-610.aspx
sen är det cirkpumpen jag inte vet riktigt kan det räcka med en sån här tro?
http://www.spacomponents.eu/270-grundfos
vet dock inte flöde på den men det borde väl vara en 24h pump för spabad.
jag är tacksam för synpunter o ideer innan jag börjar bygga.

lonte

lonte

  • Gäst
lonte
SV: Värma spabad med vedpannan
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2013, 20:35:41:41 »
Nu är det inkopplat till pannan och det verkar funka kanon :D
Värmde badet från 5 till 35 grader på ca 3 timmar vid uppstart.
Återkommer med info om elförbrukning om någon vecka om någon är intresserad.

Jobo

  • Gäst
Jobo
SV: Värma spabad med vedpannan
« Svar #5 skrivet: april 16, 2013, 12:27:54:54 »
Hej!
Hur går det för dig?
Har du fått några värden än?

Jag är väldigt sugen på att göra något liknande!
Kör med luft/vatten och tror det är för klent för att koppla på en vv på det systemet tyvärr.

Men jag har en gammal öppen kamin i källaren som jag funderar på att sätta in en vattenmantlad insats i, koppla detta till det vattenburna systemet och även en vv som går till jacuzzin! Men vet inte om det blir tillräckligt med energi ändå,, vad tror du?

Har du lust att beskriva mer genomförligt om hur du gjorde när du kopplade in ditt spabad via vv så är det välkommet!
Gärna med bilder oxå!
Exempelvis hur och vart du anslöt i spabadet, gjorde du nya anslutningar direkt in i själva vattnet eller kopplade du på exempelvis de slangar som går via cirkulationspumpen?

Funderar på att eventuellt ta bort en funktion i spabadet, så en blower som blåser bubblor från golvet i spabadet och istället använda denna pumpen och de befintliga slangarna till att manövreras via värmeväxlaren eller något!
Men finns kanske bättre lösningar och hade varit intressant att få reda på hur du har gjort!

Mvh Johan

lonte

  • Gäst
lonte
SV: Värma spabad med vedpannan
« Svar #6 skrivet: april 16, 2013, 21:56:28:28 »
nu har det varit i drift i 1,5mån och förbrukat ca 170kwh,
mest cirkpump o lite till backupvärme när det inte funnits värme i tanken,
vad gäller inkopplingen så kopplade jag från en ledig utgång på splittern efter cirkpumpen i badet till en plattvärmeväxlare i krypgrunden, sedan till en cirkpump som styrs från en termostat i acctanken, från den till en y koppling som jag kapade in på en slang till en jetdysa i badet.
Vad gäller din inkoppling så tror jag du måste ha en acctank med för du ska nog inte skicka ut mer än ca40 grader till spat.

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: Värma spabad med vedpannan
« Svar #7 skrivet: maj 13, 2013, 13:05:48:48 »
Tack för ditt svar!

Jag kan detta dåligt, men då borde jag ju ha en accumulatortank att koppla in mig på eller? Fast att jag bara har luft vatten!?

Min pump funkar så att en slang kommer från filtret in i cirkpumpen som drar detta vidare till en heater som sedan leder in vattnet in i spabadet!
då borde jag kunna koppla in en v-växlaren efter filtret och sen in i cirkpumpen!
Sen dra fram rör mellan v-växlaren till accumulatortanken?
Eller går det att kapa slingan till radiatorerna och koppla på v-växlaren där istället tro?
Blir långa rördragningar annars...

Var det svårt att hitta v-växlare som passar samt anslutningar?
Skulle tippa på att slangarna till från pumpen är ca 50-70mm? drog du in en så tjock slang till v-växlaren?
Om man går ner i dimensioner så blir det väl svårt att bibehålla rätt vattenflöde?

lonte

  • Gäst
lonte
SV: Värma spabad med vedpannan
« Svar #8 skrivet: maj 13, 2013, 21:15:55:55 »
om du tänker använda cirkpumpen i badet måste du nog koppla den efter värmaren har du inte någon fördelning där annars måste du ju ha en värmeväxlare av gigantiska mått :D
vad gäller radiatorkretsen kan det ju funka på vintern i alla fall.

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: Värma spabad med vedpannan
« Svar #9 skrivet: maj 14, 2013, 10:15:30:30 »
Värmaren är monterad direkt ovanför (på) pumpen! Men med skruvanslutningar så det går lätt att ändra och sätta dit en t koppling med mindre anslutning!

Hur liten anslutning kan man ha? Bör inte vara förliten anslutning så att mängden vatten som behöver cirkuleras i badet hämmas och man tappar för mkt effekt pga detta!

Det bästa är kanske att ansluta på någon annan slang och ej påverka cirkulationsslingan alls!?
Bygga en slinga som enbart har med uppvärmningen att göra och installera en separat cirkpump är kanske det bästa!?

Hur funkar det annars om jag ansluter en ny slinga samt pump och lägger detta efter cirkulationspumpen, vad händer när båda pumparna är igång!? då suger båda pumparna vatten och ska mynna ut genom samma lilla hål ut i badet som är anpassad för endast 1 pump! men det kanske inte gör något!?

Ja på vintern kanske det räcker att ansluta till radiatorslingan, tror framledningen ligger på runt 50c om jag inte minns fel! och det är på vintern som jag har störst behov av att värma vattnet utan/med elpatronen!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag