VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kvalitetsmässigt bästa spabad  (läst 25005 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

NickeNyfiken

  • Gäst
NickeNyfiken
Kvalitetsmässigt bästa spabad
« skrivet: maj 12, 2012, 15:04:54:54 »
Hej!

Gissar att det här kan leda till mycket tyckande men jag vill ändå höra:

Om man struntar i priset - vilket är det kvalitetsmässigt bästa spabad man kan välja?
Jag är ute efter ett bad för 5-6 personer, form spelar ingen roll, jag är helt enkelt nyfiken på
vilket märke som har bäst kvalitet, garanti, service, leverans osv och som - nästan viktigast av allt - kräver absolut minimal underhållsinsats från mig.

Tacksam för all hjälp - shoot!

//NN

Poolgiganten

Utloggad Matt_S

SV: Kvalitetsmässigt bästa spabad
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2012, 17:56:35:35 »
Amerikanska bad (stora tillverkare typ Artesian, Sundance, D1, Hotspring), dom har längst erfarenhet av tillverkning och dom flesta har bra garantier. Service, leverans etc. beror på återförsäljaren.

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Kvalitetsmässigt bästa spabad
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2012, 11:17:22:22 »
Innan vi valde märke så läste jag alla trådarna i detta forumet samt mycket på ett amerikanskt hot tub forum (länk nedan) för att bilda mig en uppfattning om de olika märkena.
Därefter kollade jag på återförsäljare, torrbadade och kollade hur det ligger till med tillgång på reservdelar samt service och därefter föll vårat val på ett D1@Home Wayfarer. D1 är ofta nämnt som ett av de bättre märkena då de existerat länge på marknaden. Serien @Home är ett "eget märke" inom D1 koncernen, tillverkas på samma fabrik som "top of the line" modellerna och innehåller en del identiska komponeneter (jets och nackkudde med jets) som lyxmodellerna.
Sundance nämns också ofta som ett av de pålitligare märkena, vi kikade på deras spa också.

Utbudet är enormt och den enda som kan säga vilket märke som är rätt för dig är du själv, plöj igenom forum på internet, läs andra spaägares frågor och synpunkter, läs trådar om "problem, behöver hjälp", finns massvis på amerikanska forum.

Vad gäller skötsel så är nog det ungefär samma procedurer för alla märken för att ha ett bra vatten.

http://www.whatsthebest-hottub.com/forum/index.php/board,4.0.html

Lycka till oavsett vad du väljer för märke.
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad Nilking

SV: Kvalitetsmässigt bästa spabad
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2012, 16:24:33:33 »
Jag är också en fan av amerikanska märken.(Och med det menar jag INTE att de svenska märkena är dåliga. Men jag kan inget om dem)
Det finns fler här som har dessa, själv gick jag på Hotspring och är jättenöjd.
Jag tror inte du går fel med nåt av märkena som Matt_S nämner.

När det gäller minimal skötsel kan jag tipsa om Hotspring ACE systemet. Tyvärr har jag det inte själv, fanns inte när jag köpte mitt:
http://www.hotspring.com/hot-tub-accessories/hot-tub-water-care/ace-salt-water-sanitizing-system
Men jag tror det finns nån här på forumet som har ACE?

Jag är rätt säker på att de andra stora märkena har liknande system på sina bad, bara kolla med återförsäljarna. Åk runt och provsitt eller ännu hellre provbada.

//Thomas

NickeNyfiken

  • Gäst
NickeNyfiken
SV: Kvalitetsmässigt bästa spabad
« Svar #4 skrivet: maj 20, 2012, 17:25:05:05 »
Tack för goda svar - tycker det märks när man är ute bland åf att alla era påståenden är rätt.
 O0
Just nu lutar det åt @home Dream II eller HotSpot Relay, även om jag tycker 70-80.000 är väldigt mycket pengar...

Nilking: Vad gäller ACE-systemet känner jag att det vore kanon om det var så, men då butikssäljaren själv tyckte det var si-och-så med det - att han inte riktigt litade på det så...nja.

Ännu surare är jag på en säljare på Folkpool som hävdade att man, med UV-lampa-rening, ALDRIG behövde ha i klor...

Men, som sagt, tack för bra tips - får se vad det blir, om det blir.

//Nicke

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Kvalitetsmässigt bästa spabad
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2012, 23:00:45:45 »
Hej

Att skriva "amerikanska spa" är sanning med modifikation. Jag har nog inte sett en enda amerikanskt spabad som under skalet inte innehöll komponenter från Kina. Jag vill inte förespråka kinesiska spabad utan vill poängtera att bara för att ett spa är från USA betyder inte att den är bra.

Mitt tips till dig är att titta på spabadet från insidan (hur bra är kabeldragningen, isoleringen eller även vilket stomme är det på spabadet (stål, trä eller syntetisk) och bedöm efter vad du själv tycker utan att titta på namnet eller var den tillverkas)
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag