VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Faran med petflaskor i poolen vintertid  (läst 13720 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
Faran med petflaskor i poolen vintertid
« skrivet: maj 05, 2012, 14:27:31:31 »
Vi har blivit tipsade om att ha sandfyllda dunkar och petflaskor i poolen vintertid. Detta så att isen - när den expanderar - skall trycka ihop petflaskorna istället för att trycka sönder poolväggarna... Det finns dock en nackdel med detta märkte vi alldeles nyss då vi avtäckte poolen efter vintervilan...

En petflaska har hamnat under sargen. När isen har expanderat har den tryckt upp flaskan mot sargen... På den ena bilden syns förövaren... På den andra bilden syns hur skadade de andra flaskorna har blivit av isens tryck...

Det är ganska märkligt för den förra vintern blev det inga skador på flaskorna - eller sargen - och då hade vi betydligt kallare än den här vintern...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Faran med petflaskor i poolen vintertid
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2012, 19:29:54:54 »
Tråkigt med skada på sargen, men det borde vål gå att unvika den risken genom att "förtöja" flaskorna med något snäre eller liknande så att de hålls på lite avstånd från sargen och inte kan klämma upp den ? Alternativt att sänka vattennivån ytterligare en bit ?  Sargen bör väl gå att rikta igen.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Faran med petflaskor i poolen vintertid
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2012, 07:13:19:19 »
Du löste problemet Erica! Tack! Jag funderade VARFÖR inte detta hänt de andra två vintrarna då vi hade det betydligt kallare än den här senaste vintern.

Det som skiljer de tre vintrarna åt är att vattennivån var högre den här senaste vintern. Av den anledningen har flaskan tryckt sönder relingen! Nivån har förstås inte varit så här hög... Vi hade sänkt vattennivån under skimmern men som sagt inte så mycket som de två tidigare vintrarna... Då har vi nog legat 1,5 decimeter under skimmerkanten... Den här vintern bara 0,5 decimeter gissar jag...

Jo, sargen går säkert att bocka till. I annat fall får jag beställa en sargbit från JF-fritid. Vi måste fixa det innan trädäcket "växer" ut över sargen. Jag har beställt ett trädäck som är helt fristående från poolen samt med en träkant som går över den vita sargen - som vi alltså ska behålla.
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Faran med petflaskor i poolen vintertid
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2012, 08:46:38:38 »
Värm sargen med varmluftspistol och tryck ner den med t.ex. en planka tills den svalnar så ska det blir rakt igen...

Personligen har jag aldrig använt flaskor i poolen eller ens funderat på det men det kanske är annorlunda med ovanmarkspool...?

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad MathiasS

SV: Faran med petflaskor i poolen vintertid
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2012, 11:07:20:20 »
10cm is på 35kvm pool. Det blir 3,5 kubik is som har 10% större volym än motsvarande mängd vatten. Man skulle alltså behöva pet flaskor motsvarande 350liter för att hantera volymökningen. Är inte säker på att jag förstår några få PET flaskors helande verkan på poolen.... :=)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Faran med petflaskor i poolen vintertid
« Svar #5 skrivet: juli 08, 2012, 12:17:30:30 »
Den stora skillnaden mellan denna och förra vintern är att denna var snö fattig.
Dom 2 tidigare vintrarna var det kallare men det låg ett bra snö täcke som isolerade mot kylan.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad MathiasS

SV: Faran med petflaskor i poolen vintertid
« Svar #6 skrivet: juli 08, 2012, 13:12:25:25 »
Eftersom petflaskor rimligvis inte kan fungera speciellt bra (om man inte fyllt hela poolen med dom som sagt) kan man ju reflektera över alternativa metoder för att hantera isen.

Runt bryggan på landet håller vi isfritt med en liten luftpump och slangar som porlar luft. Detta cirkulerar varmt vatten från botten till ytan och håller isfritt på ett väldigt bra sätt.

Jag tror att detta skulle fungera väldigt bra i en pool på stockholmska breddgrader eller söder ut. Det skulle också vara rätt lätt att få att fungera bra eftersom botten är plan och det då är lätt att få bubblorna jämt fördelade över ytan...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Faran med petflaskor i poolen vintertid
« Svar #7 skrivet: juli 08, 2012, 14:38:11:11 »
Min intex pool har överlevt 3 vintrar nu utan pet flaskor eller dunkar
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag