CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rötter från pilträd syns under poolbotten, vad göra?  (läst 7402 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Rötter från pilträd syns under poolbotten, vad göra?
« skrivet: augusti 05, 2006, 17:46:29:29 »
 <help> <dontkn> Våra tre stora pilträd, som står så ståtliga vid poolen och hindrar de kalla vindarna från att kyla ned våra erbarmerliga kroppar när vi stiger upp ur poolen har börjat inkräkta på poolen, inte så att de växer över den, utan det är rötterna som hittat fram till den varma fuktiga miljön under poolen.

Resultatet är att vi har fått ett "spindelnätsliknande" mönster på vår poolbotten, på ett ca 1.5 X 1.5 meter stort område.

Någon som råkat ut för nåt liknande?

Kan tillägga att linern "tryckts" upp av rötterna ca 5 mm redan, hur det kommer att se ut på något år om vi inget gör vågar jag inte ens tänka på...  <help>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Uffe_1

SV: Rötter från pilträd syns under poolbotten, vad göra?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2006, 18:32:58:58 »
Pilar är ett jäkla otyg.... :( :(  Vackra att se på, men tyvärr så fördärvar dom väldigt mycket under mark...... Går gärna in i avloppsledningar av betong och höganäskeramik...  Har sett ledningar som har varit helt fyllda av rötter från pilar... >:( >:(   Mitt råd är: Såga ner pilarna... MEN.. Man bör få bort en bra bit av stubben oxå, annars så slår dom på nytt... Dom kommer bara att göra mer skada längre framåt i tiden..... Det är ju absolut inget kul alternativ, men tyvärr nog nödvändigt....

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Rötter från pilträd syns under poolbotten, vad göra?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2006, 22:22:29:29 »
Vad har du för matta och fyllning under linern?

Konstigt att rötter kan gå ner så pass djupt <hmm>

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rötter från pilträd syns under poolbotten, vad göra?
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2006, 08:34:45:45 »
Jag har bara packad sand och sedan "liggunderlagsmattan" som följde med poolen under linern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Rötter från pilträd syns under poolbotten, vad göra?
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2006, 09:15:57:57 »
Pilar är hemska (men vackra ... på avstånd). Jag tycker också att du ska fälla dem. De växer fort och skadorna kommer att växa i samma takt!

Behandla stubben med Roundup eller liknande biocid. Det finns en produkt som jag dessvärre inte vet namnet på men som har samma aktiva substans som just Roundup och säljs till allmänheten. Du borrar ett antal hål i stammen och slår in en plugg med bekämpningsmedlet.

Kanske är våren den bästa tidpunkten eftersom aktiviteten i plantan är som högst då (kolla detta med leverantören).

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rötter från pilträd syns under poolbotten, vad göra?
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2006, 11:03:24:24 »
Finns det andra, liknande, träd man kan plantera som inte har samma utbredning på sitt rotsystem?

Växtzon 4
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Rötter från pilträd syns under poolbotten, vad göra?
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2006, 12:04:30:30 »
Vi har en gammal tall på tomten och blir tokiga på alla kottar som sprids runt om. Inte sköna att trampa barfota på, kan jag lova. Kottar flyter väl men är kanske inte kul att få i breddavloppet. Vi kapar den till vintern även om den står 20 meter från poolen. Stammen får stå kvar för där klänger pipranka, klematis och murgröna.

Ett riktigt fint träd är björken, tycker jag. Bor man i zon 4 tycker man kanske annorlunda. Det finns fina sorter som t.ex. Betula ermanii och Betula jackmontii med nästan kritvita stammar. Dessa sorter blir inte lika höga som den vanliga björken. Jag har inte heller sett att de får hängen men det får du kolla upp.

Vita stammar framför en grön fond (häck eller dylikt) är riktigt tjusigt.

Tror inga andra träd kommer att invadera poolen, såsom pilar, under en mansålder.

Utloggad Fia

SV: Rötter från pilträd syns under poolbotten, vad göra?
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2006, 12:17:28:28 »
Björken är fin, men välj inte den för den släpper en massa frön just nu och den dricker väldigt mycket vatten.
I onsdags när jag bada så var poolen full med dessa små frön och ändå så har jag inte björk på min tomt utan på andra sidan vägen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad aromata

SV: Rötter från pilträd syns under poolbotten, vad göra?
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2006, 12:37:16:16 »
Att den dricker mycket vatten gör nog inget eftersom det bara torkar upp marken. Jag tror inte att röttena är aggresiva.

De sorter jag nämnde tror jag inte släpper några frön eftersom de inte mig veterligt får hängen (frökapslar), till skillnad från vanlig björk. Men som sagt, jag är inte bergsäker på detta. Går säkert att kolla här på nätet om man har tid.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag