CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.  (läst 27309 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chinilla

Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« skrivet: maj 28, 2011, 10:07:50:50 »
Hejsan. Trevligt forum detta. :) Jag har tjuvläst lite här inne ett tag för att försöka skaffa mig så mycket information som möjligt om vad man behöver tänka på innan poolköp. Står där äntligen nu i köpartagen, även om jag förvisso ”bara” ska köpa en Intex rörpool 457x91 eller mest troligt 457x122. Min första lilla fråga är bara om det går bra att fylla poolen med lägre vatten än avsett, dock ovanför ut och inflöde. Jag har nämligen en dotter som är runt 120 cm lång, och vill helst inte att vattennivån ska vara högre än att hon kan ha huvudet över. Fungerar det bra?  Förvisso skulle väl den lägre poolen passa bättre nu då med tanke på dottern, men jag tänker att det kanske är bättre med den högre i sikt. De växer ju trots allt, och jag har en äldre son också. Hur har ni andra upplevt det som har liknande poolstorlekar?

Utöver poolen har jag också alltmer börjat sikta in mig mot solfångare. Har inte råd med värmepump. Tänkte kanske börja att köpa 2 paket med vardera 2 solfångare á 1,8 kvadratmeter (El Nino). Tror ni det räcker nu till en början, med tanke på att jag ju inte vill fylla poolen helt? Den största poolen, som köpet  lutar mot, rymmer annars normalifylld 16800 liter vatten, och har om jag inte räknat fel en area på 16,4 och rymmer 20 kubik. (Rätta mig om jag räknat fel).
Jag undrar också över pumpen. De som ingår i paketen vid den mindre poolen är en pump som pumpar 2006l/timme, och den större poolen en pump som pumpar 3800l/timme. Räcker dessa pumpar till (vid vardera poolköp) för att dels få bara vattnet att cirkulera som det ska, och få vattnet att gå via solfångarna?  Den frågan gäller både om mattorna ligger på marken och en bit upp. Helst skulle jag vilja lägga upp dom på ett litet förrådstak som ligger ca 3-4 m bort (närmast hörn) och skulle gissa är strax under 2 m högt på sin lägsta höjd, och någonstans mellan 2-2,5 m högt på högsta höjd. Räcker de ingående pumparna för detta eller behöver jag köpa till en annan? Har ni också i sådant fall något tips om bra och billig pump som ska räcka…

Är det något mer som behöver köpas till frånsett:  pool (ingår underlag, poolöverdrag,stege,pump,ytskummare och skötselset), solfångarna, eventuellt annan pump, kemipryttlar för att hålla poolen ren?  Något jag glömt…

Poolgiganten

Utloggad chinilla

SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2011, 20:49:49:49 »
Ingen som kan ge någon liten hjälp  >ohno>. Jag tänkte köpa hem grejorna imorgon, men har inte en ringaste aning om ifall jag behöver köpa till en annan pump. Jag har hittat två varianter av sandfilterpumpar som säljs just nu och som lät starkare än de filterpumpar som ingår. Det vore otroligt bra om jag visste ifall jag behöver köpa till eller inte, så att jag kan göra det innan de tar slut, eller de höjer priset i sådant fall =/. Och jag skulle behöva veta vad ytterligare som behöver köpas till. För att sätta ihop solfångarna, och pumpen gissar jag att jag behöver slang. Vad för slang köper man? Eftersom de också ska vara parallellkopplade, behöver man inte något extra för att kunna sätta ihop det så?  Osv <dontkn>

Utloggad Fia

SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2011, 22:26:31:31 »
Hej o välkommen.  :)

Ska försöka svara så gott jag kan.

Tycker du ska köpa den större poolen för som du säger så växer barn snabbt. Lär du dem vad som skrävs i säkerhet så går det bra, iallafall hon mina bekanta. Det är ju även bättre för er vuxna o sonen.
Om du vill ha mattorna högre/längre bort, så skulle jag satsa på starkare sandfilterpump. Du kan även då använda flocksticks som gör stor nytta någon gång per säsong. Små tabletter i ett hölje som samlar ihop metaller i vattnet. Vattnet blir kristallklart efter en sådan behandling. Metalltussarna samlas upp av ett sandfilter men inte i ett polyester filter som annars är med dessa pooler.
 
Om du satsar på ett sandfilter så är det bättre om du hittar ett med en 6 vägsventil på, vissa ska man skifta slangen på för utgående o ingående vatten när man backspolar(rensar filtret från smuts) o det klagade mina bekanta på, krångligt!!
Angående pumpens styrka så är rekommendationen att allt vatten ska gå genom reningen minst 3 gånger per dygn.

Man brukar säga att solfångarytan ska täcka 50% av poolens totalyta för att räcka till.
Slangar - vet jag inte, tyvärr, men har för mig att jag sett rekommendation på vanlig trädgårdsslang.

Vet inte om detta är till någon hjälp men hoppas det o lycka till men köpet o fortsätt att fråga på!! :)



Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Erica

SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2011, 00:02:02:02 »
Vad det gäller om man kan ha lägre nivå än poolen är tänkt för så går det visst, men det fodrar lite specialarrangemang ibland. Har du en skimmer (ytvattenrenare, bräddavlopp) som sitter fast i poolkanten så kan du ju inte ha lägre vattennivå än att vattnet rinner in i denna. Jag har sett vissa små ovanmarkspooler som har en flytande skimmeranordning, då spelar ju nivån ingen roll, det funkar ändå. Men om du nu inte har det så får du göra en liten specialsak tills dottern blivit stor nog: ordna en flytande skimmer och koppla den med en slang till den ordinarie, precis som vid bottensugning, eller koppla den direkt till filterpumpen. Då kan du sänka vattennivån utan att skimmern går torr.

Jag skulle också klart rekommendera den större poolen. Man vänjer sig väldigt snabbt och har man egen pool blir barnen snart rena vattendjuren.

Jag vet inte hur stort motståndet i solfångarna är, men skulle tippa att pumparna orkar. Men då måste man ha en by-passventil så att inte ALLT vattnet skall gå igenom solfångarna, för då får du säkert för dålig cirkulation/filtrering. En separat pump till solfångarna ger ju annars lite större frihet vad det gäller styrningen. Det behöver inte vara någon stor pump. En cirkulationspump skulle gå men bör ju då vara rostfri variant. Små trädgårdspumpar typ de som Rusta och Jula säljer räcker mer än väl och är ju oftast helt i plast.

Utloggad chinilla

SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2011, 19:19:44:44 »
Tack snälla ni för svar. Jag köpte en pool med storleken 457 x 122 igår. Jag har några frågor kring dessa kringmaterial som jag hoppas köpa in inom närmsta dagarna. 

Jag har en tanke om att koppla pool, pump och solfångare som teckningen. Vet inte om det går att begripa från min teckning hur jag menar. Min tanke är att jag vill kunna ha möjlighet att stänga av flödet mot solfångarna och då bara ha en vanlig cirkulation. Vad behövs för kopplingsdelar för att bygga ihop allt detta?  Vilken typ av slang har man mellan enheterna? (tjocklek). Jag är verkligen totalt rudis på detta...så om någon ville förklara detta på barnnivå vore jag jättetacksam  :).



Och så detta med pumpar. Den pump som ingår med poolen är denna:
http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=132
Om ni ger er på en gissning. Tror ni det räcker med denna pump med tanke på att jag kommer ha 4 solfångare, och helst lägga dessa på ett relativt lågt förrådstak ganska nära. (se tidigare inlägg). Om inte....hur pass stor/stark pump behöver jag. Jag har hittat några alternativ:
http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=131
http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=130
http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=770

Jag antar att det varken är bra att det blir för svag eller för stark pump, och det är det som gör att jag inte vågar köpa någon alls för då vet jag inte hur det slutar. Helst vill jag förstås inte köpa till någon extra pump alls. Men om jag behöver det för att få det hela att fungera så gör jag ju det.
Några har jag också sett nämt att man kan ha en extra pump bara för solfångarna. Hur går det till? Hur kopplas det in menar ni...och vilken storlek/styrka ska en sådan ha isåfall. Räcker det med en mindre pump menar ni då eller....

Utloggad chinilla

SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #5 skrivet: juni 05, 2011, 10:28:03:03 »
Försöker igen...och hoppas hoppas att någon kan förbarma sig över mig. <help>

Alla delar är nu inköpta och kopplade som min bild. Det visade sig att El Nino redan hade förberett en lösning (alla delar med i paketet) för att kunna stänga av cirkulation via solfångarna när man vill det och bara köra vattnet direkt till poolen efter pumpen. Så just den delen gick bra. Det som inte fungerar så bra är pumpen ihop med solfångarna. När jag kör cirkulation pool->pump->pool så är det ju bra fart på vattnet, men när jag kör pool->pump->solfångare->pool så kan jag inte ens känna att det kommer något vatten om jag håller handen vid utloppet. Jag har klättrat upp på taket för att kolla om det kommer något vatten dit, och det gör det tydligen, även om det förstås inte känns mycket. Vid delarna innan solfångarna, så går det hyggligt lätt att uppfatta att det kommer vatten, men efter solfångarna är det väldigt lite, och i slangen som ska föra tillbaks vattnet kan jag inte ens förnimma att det finns vatten. Så nu återstår ju då hur jag ska finna lösning på detta. Antingen måste jag väl lägga ner alla solfångarna på marken, vilket inte är en inspirerande tanke med tanke på ungar som säkert kommer springa på solfångarna, och gräsklippning som inte kommer bli rolig. Det är så perfekt när de ligger där på taket undan från allt annat. Andra alternativet är alltså att byta pump eller köpa till en pump till och även om det tar emot pengamässigt så får jag ju göra det om det är enda sättet att lösa det och få ha kvar lösningen med solfångarna på taket. Men problemet är då vilken pump ska jag köpa?  <dontkn>. Det är ju liksom inte bara att åka iväg och köpa en större pump. Har jag otur kommer jag tillbaks med en som fortfarande är för klen, eller en som är för stark (tydligen är det ju inte bra åt det hållet heller). Så hur kattsingen ska man veta hur stor/stark som är lagom?   ??? Det ska sägas att jag också har planer på att ev köpa till 2 solmattor ytterligare till hösten när de eventuellt säljer ut dom billigare, eller nästa sommar. Så även om det just nu är 4 har solmattor så är det bra om en nyinköpt pump även klarar av ytterligare 2 till (6 mattor totalt).
Ja undrar också över detta med att ha 2 pumpar som nämts. Vart ska den extra pumpen vara kopplad då? Kan man komma undan med att köpa en enklare/billigare pump med en sådan lösning eftersom det då blir 2 pumpar totalt?

Den pump jag har nu är denna: http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=132
Alternativ på pumpar som jag sett i handeln som jag kan byta till är:
Filterpumphttp://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=131
Filterpumphttp://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=130
Sandfilterpumphttp://www.rusta.se/sandfilterpump_cp75901079.html
Sandfilterpumphttp://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=770

Jag vore otroligt tacksam för hjälp då jag verkligen inte har en ringaste aning om vilken sort som skulle kunna vara lagom. Det blir alltför stor risk att jag köper totalt fel och slänger pengar i sjön :(.  Även om kanske ni andra inte heller vet, så gissar jag att många här inne besitter en avsevärt mycket större kunskap kring dessa bitar för att kunna göra bra mycket rimligare gissning än vad jag kan göra.
« Senast ändrad: juni 05, 2011, 10:35:23:23 av chinilla »

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #6 skrivet: juni 05, 2011, 15:32:36:36 »
Det är svårt med allmänna tips i ämnet, du måste nog snacka med pumptillverkana eller en säljare. Viktigt att veta hur högt mattorna ligger,
din Intex pumpen verkar klen enligt specen via din länk:
220-240 V, 50 Hz, 99 W Hmax 1,0 m, H min 0,19 m,
IPX5/IPX7Max. vattentemperatur: 35° C

Hmax är max sug eller tryckhöjd, effekten 99W säger också att den är ganska klen.
Viktigt också är vilken dimension du har på ledningarna, enkelt så är grova bra klena ger stor broms av flödet.

Max tryckhöjd borde du kunna ta reda på för alternativen och sen se till att du har grova ledningar.

Lycka till

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Fia

SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #7 skrivet: juni 05, 2011, 17:08:05:05 »
Hittade denna.
http://www.texsun.se/modules.php?name=Content&op=showcontent&id=28&cat=7

Sandfilter är annars väldigt bra. Vill man kunna flocka vattnet så går det inte om man inte har sandfilter. (Det går, men får trixa lite)
http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=770
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad chinilla

SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #8 skrivet: juni 05, 2011, 22:44:23:23 »
Tack för svar. Jag får uppgradera er med lite ny information. Det funkar en liten liten smula bättre nu. Jag testade att koppla ett segment lite annorlunda, och efter jag gjort det så verkade det komma igång liiite bättre åtminstone. Jag mätte då flödet och det visade på 5 l/minut. Efter detta har jag även fixat till en utav kopplingarna som inte höll tätt. Tror väl inte det gör någon större skillnad däremot i utflöde, eftersom det bara påverkade en solmatta. Jag skulle även kunna korta ner slangen en liten aning. Jag använder knappa 30 meter just nu, men skulle säkert kunna ta bort åtminstone ett par meter. Jag tror väl dock inte det lilla heller gör någon större skillnad.  Det känns väl däremot inte jättefrestande att köpa ny slang, då jag gjorde det enligt konstens alla regler för bara någon dag sedan. Valde då slang enligt instruktionerna på solmattorna. Köpte därmed 13mm slang (1/2 tum), 25 bar. Och det var inte ett kul jobb att installera. Tog några timmar och gjorde ont i fingrarna hela dagen. Skulle jag dessutom ändra slang till en större variant så skulle det ju innebära att det inte passar alla de nipplar och t-koppel (eller vad de nu heter) som fanns med till solmattorna och som jag använder. Jag använder 8 nipplar, och 6 t-koppel. Skulle man då skaffa någon slags reducerare (eller vad det heter) för att passa till dessa innebär det att jag måste köpa 26 stycken :o. Så det känns som att byte av pump, alternativt användning av två stycken, skulle vara väldans mycket enklare. Mattorna ligger för övrigt på ett litet förråd, som är ca 2 m högt på sin lägsta punkt. Sluttar sedan ganska lite.

Fia: Ja jag har sett den där hjälppumpen som du visade. Jag vet dock inte om jag tror så mycket på den. Har googlat mycket, och sett andra som inte tyckt den varit till någon större hjälp, så det känns (ren gissning dock) som det vore bättre att i sådant fall satsa på att istället byta nuvarande pump eller köpa till en annan "vanlig" pump så att jag använder två stycken.  Sandfilterpumpen som du visar är däremot ett utav alternativen som jag funderar på. Frågan är dock om just den kanske blir för stark. Vad jag läst på olika håll så är det ju inte bra att ha för stark pump heller. Och denna pumpar ju 10000 liter/vatten mer timme, istället för nuvarande pump på 3800 l/timme. Det är en kraftig skillnad.
Men somsagt....jag har verkligen ingen aning. Är ju totalt rudis på detta område. Allt jag vet är vad jag lyckats googla mig fram till, alternativt läst i instruktioner.


 
 

Utloggad Fia

SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #9 skrivet: juni 05, 2011, 23:22:12:12 »
Detta då? 6 000 l/t.

http://www.primastar.nu/Sandfilter%20Popular.htm

Du har 30 m slang till fångarna och så ligger de på ett tak.
Kan behövas en lite starkare pump då.
Detta filter följer med detta bolags pooler i din storlek.

http://www.primastar.nu/Sandfilter%20Optima.htm

Kan ju alltid ringa o fråga vad det tror om det.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag