VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inställning Brilix värmepump  (läst 30353 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr kanon

SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #30 skrivet: maj 14, 2011, 09:19:00:00 »
Hej , kanske dum fråga men har du satt Inlopp och utlopp rätt ?
Det är enkelt att missa då in är nere och ut uppe. !!!
Då får du detta fel .

Hej elmaco
Jag har kollat detta och ingången i VP är rätt. Insidan nere och ut mot polen uppe.
Har testat olika inställningar på Bypassen. Ingen effekt.

Ni som har Brilix , vad visar tryckmätaren på VP vid olika situationer som tex avstängd. Jag vet inte vad min visar när den går för då slår den av.

Min mätare står på 0.
mvh
sunjup
Eftersom det är gastrycket som visas på Brilixen så har du nog tyvärr något läckage i den. Påtala det för den du köpt den av, garantifråga.
/Kent

Poolgiganten

Micke Dahlstrom

  • Gäst
Micke Dahlstrom
SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #31 skrivet: juni 04, 2017, 11:51:20:20 »
hej, tack för några bra tips..
Jag har också en Brillix och har installerat den för 2 veckor sen.
Har en lite plaskdam på 19 000 liter, med ett Bestway filter och pump (på 38 mm)
Dessvärre stänger systemet av hela tiden med fel meddelande EE 3 på värmesaken..
Please, help mina barn få ett varmt bad på midsommar. Pappa har ju lovat...
Vad kan detta bero på???
Tacksam för svar...
Micke

Utloggad TommyC

SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #32 skrivet: juni 04, 2017, 12:13:24:24 »
EE3 brukar vara för dåligt vattenflöde eller fel på givaren. Har du bypass som är lite för mycket öppen så är det nog bara att justera den. Titta i manualen hur du går tillväga. Där ska även felkoderna finnas förklarade.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Micke Dahlstrom

SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #33 skrivet: juni 04, 2017, 13:15:35:35 »
menar du
1, att inflödet till VP är för öppet, eller
2, Att "spjället" där vatten från filter går till Poolen är för öppen?
Om jag stänger det spjället så skulle jag i så fall inte få felmeddelandet.. Eller?

Utloggad TommyC

SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #34 skrivet: juni 04, 2017, 13:31:24:24 »
2, att spjället som leder vatten förbi (= bypass) värmepumpen direkt till poolen är för öppet.

Prova att stänga ventilen som leder förbi värmepumpen i små steg. Här ska man titta i menyerna som visar vattentemperatur före och efter värmepumpen och justera ventilen till temperaturskillnaden är 1-2 grader. Det kanske räcker att stänga lite till EE3 försvinner om det nu inte är något annat fel som du har.

Ventilerna till och från VP ska vara helt öppna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Micke D

  • Gäst
Micke D
SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #35 skrivet: juni 04, 2017, 15:41:41:41 »
Precis som jag trodde..
Hur ser man om det är fel på givaren?
Borde Bestway pump och filter klara av att hålla rätt tryck? Den har ju 38 in, men 50 ut..

Utloggad TommyC

SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #36 skrivet: juni 05, 2017, 10:13:53:53 »
Jag skulle gissa att cirkulationspumpen är för klen snarare än att givaren är felaktig på en nästan ny VP.

http://www.rubinpool.se/produkter/poolvarme/poolvarmepumpar/brilix-xhpfdp-60
säger 2-4 kubukmeter vatten per timme. Bestway pumpar har dålig dokumentation. Man kan hitta siffror som 1500 liter/timme utan att de berättar vid vilket mottryck den siffran gäller = oanvändbar information men en sån pump är troligen alldeles för klen för att fungera med en vanlig VP.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag