VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: vitt skum i spa  (läst 33297 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad toxick

vitt skum i spa
« skrivet: september 18, 2010, 19:43:57:57 »
har någon råkat ut för att spat blir fullt med vitt skum ? när jag drar igång pumparna skummar det som f-n
vad gör jag har tömt och fyllt 4ggr badet är nytt

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: vitt skum i spa
« Svar #1 skrivet: september 19, 2010, 13:22:34:34 »
På något sätt får du tydligen in skumbildande ämnen i vattnet. Eftersom karet är nytt kan det möjligen vara tillverkningsrester eller sådant som de smörjer in saker med som transportskydd. Jag antar att du har koll på vattnet som du fyller med så det inte finns några ämnen som kommer med den vägen ?

Utloggad toxick

SV: vitt skum i spa
« Svar #2 skrivet: september 19, 2010, 17:43:49:49 »
har klargjort vad som skummar det va klarmedlet , allt var bra tills jag fyllde i det

Utloggad alsa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Grilla och bada finns det något bättre:-)
    • Visa profil
SV: vitt skum i spa
« Svar #3 skrivet: september 20, 2010, 12:21:05:05 »
Undrar bara vilket typ/märke du har på ditt klarmedel?
SPA Hydropool self-cleaning 775

Utloggad thundergod

SV: vitt skum i spa
« Svar #4 skrivet: september 30, 2010, 13:27:44:44 »
Jag hade vissa problem med vitt skum i början av sommaren och började köra defoaming mm. DEt hjälper ju för stunden men inte i längden. Började med att köra en liten klorchock ca var 10e dag (la en hel tablett i skimmern). Efter det har vi inte haft några problem alls med skum. Kan tillägga att jag är rätt noga med alkanitet och PH halter, vilket kanske hjälper lite oxå.

Utloggad magpk

SV: vitt skum i spa
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2010, 15:24:18:18 »
Nu har jag oxå drabbats av vitt skum, när man drar igång pumparna så skummar det upp rätt bra.
Men när man stänger av så fräser det som om hela karet är fyllt med kolsyrat vatten och skummet försvinner nästan omgående. vad kan det vara?
Har haft mitt kar en vecka och då började det, visserligen har det badats nästan varje dag. Men efter varje bad har jag hällt i en halv till en msk klor och en till två msk aktivt syre. När jag kollade badet idag så var alk lite lågt, även ph halten var låg, klor låg på 3 så det var ju bra(mitt kar rymmer 1040 lit. vatten).
Så jag har hällt i alk + idag så får man väl se om det hjälper. vill gärna inte hälla i mer kemikalie som skumdämpare och sånt. Men man kanske blir tvungen, eller rent av tömma hela karet det käns ju för tråkigt redan efter en vecka.   :'( >ohno>

Utloggad magpk

SV: vitt skum i spa
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2010, 22:24:08:08 »
Det blev till att tömma karet och fylla på nytt friskt vatten. Återförsäljaren hade inte hört talas om denna typ av skum jag råkat ut för. men det kan ju vara något som fällts ut från karets alla pumpar och rör. Nu får man hoppas att det håller sig mer än en vecka, annars så blir man ju tokig...  :D

Utloggad magpk

SV: vitt skum i spa
« Svar #7 skrivet: oktober 28, 2010, 13:47:36:36 »
Funderar på om det kan vara för låg kalkhalt? ringde till kommunen och vårt vatten är mjukt och har en kalkhalt på 2-3 Dh° men vad det motsvarar i ppm vet inte jag, någon som vet? <hmm>
« Senast ändrad: november 02, 2010, 20:23:39:39 av magpk »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan