VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lindvalls pool bygge  (läst 127101 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #160 skrivet: mars 23, 2016, 12:48:03:03 »
Vi kör med askorbinsyra för att bli av med det gröna, väldigt effektivt. Ett annat trick är att se till att håret är väl tvättat och balsamerat innan bad, men det är ju lite opraktiskt.

Ja, jag har korrekta mätvärden. Mäter med Scuba fotometrisk mätare och det är klippstabilt. Har även gjort längre mätserier på samma vatten för att se avvikelsen, och den är inte stor med scuban.

Något behov av att kalibrera minimastern flera gånger per säsong finns inte, inte i min installation iallafall. Jag tror jag kört två säsonger på samma "kalibrering" och vattnet mäter exakt lika ändå. Ingen stor avdrift med andra ord...!

Vad gäller tvätt så gör jag det säsongsvis när jag stänger ner systemet. Sedan förvarar jag elektroderna i i sina behållare (där dom sitter under drift) i vätska.

ATt byta elektroder varje år tror jag inte någon gör, när jag hört mig för om detta med poolaffären verkar erfarenheten vara att dom funkar flera år.

Jag går väl mot tredje säsongen (fjärde?) nu och byta några elektroder har jag inte tänkt att göra.

Min erfarenhet pekar således på att Pahlens förslag på service av dessa elektroder är kraftigt överdriven.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #161 skrivet: mars 23, 2016, 22:14:04:04 »
Koppar i vattnet och/eller hög klorhalt och frekvent badande har visats sig påverka blont hår.
Att tvätta håret med ketchup (gammalt husmors-knep) tar bort grönskiftningen på blont hår.

MathiasS: Är du säker på att du har korrekta mätvärden?
Elektroderna i Pahlén Minimaster (och andra märken av automatik) kräver kalibrering 1-2 gånger per månad.
Elektroderna ska rengöras en gång per månad.
Elektroderna ska bytas en gång per år.
Elektroderna förstörs om de torkar och ska då bytas.

Allt enligt instruktionerna för Minimaster. Följs inte detta schema på underhåll så kan klorvärdet egentligen vara lite vad som helst.

Det där låter väldigt märkligt. Vi har visserligen ingen Minimaster men i stället en äldre automatikutrustning av analog typ, men principen för givarna borde vara de samma och modernare utrustning borde ju inte vara sämre. Vi har kört år efter år med samma elektroder, inte gjort ren dem, inte kalibrerat om dem. Men när helst vi kontrollerat vattenvärdena med tablettestset så har värdena legat rätt. Det är möjligt att precisionen i mätningen försämras något, men att det skulle kunna vara vad som helst tror jag inte på. Vore det så att man skulle hålla på med så mycket underhåll av automatiken så skulle ju vitsen med den till stor del försvinna. Vi har ju skaffat automatik just för att slippa hålla på med en massa kontrollåtgärder och mätningar och vi har hittills inte haft någon anledning att klaga på systemet. Vattenvärdena har legat stabilt år efter år, vi ser att klorförbrukningen legat ganska konstant, vilket tyder på att klorvärdena inte drivit iväg åt någondera hållet.

Vad det gäller grönt hår så har vi inte haft det problemet heller. Nu har vi inga rena blondiner i själva familjen i och för sig, men jag skulle nog tro att koppar kan ställa till med mera problem än kloret. Kopparrör eller kopplingar är i sig själva ingen katastrof så länge som man håller sitt pH stabilt, vilket man normalt alltid gör om man har automatik. Pendlar pH däremot rejält så att man sticker in i "förbjudna områden" så kan man få rejäl utfällning av koppar även med måttliga med koppar eller mässingsdelar i systemet, något vi sett på en tidigare pool vi hade. Vattnet fick då plötsligt en blåaktig ton. I samband med en sådan pH-svängning så såg vi hur vattnet ändrade färg på några minuter.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #162 skrivet: mars 23, 2016, 23:59:49:49 »
Tack för tipsen. Jag har inga metalldelar i min pool och kommunalt vatten. Så. Koppar utfällning har jag nog inte. Så jag skall nog köpa en bra mätare och ta lite mindre klor och chockklora lite oftare. Så skall vi se om tjejerna slipper ha grönt hår i år
// Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Erica

SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #163 skrivet: mars 24, 2016, 08:05:00:00 »
Citera
Vad gäller tvätt så gör jag det säsongsvis när jag stänger ner systemet. Sedan förvarar jag elektroderna i i sina behållare (där dom sitter under drift) i vätska.

ATt byta elektroder varje år tror jag inte någon gör, när jag hört mig för om detta med poolaffären verkar erfarenheten vara att dom funkar flera år.

Jag går väl mot tredje säsongen (fjärde?) nu och byta några elektroder har jag inte tänkt att göra.

Det viktiga för att få dem att hålla länge är att de inte får torka in. Nu har vi en inomhuspool så de är i drift året runt. Om detta medför längre eller kortare livslängd vet jag inte, det blir mera rent mekaniskt slitage på dem men i gengäld ingen uppehållsperiod utan samma förhållanden hela tiden. Men som sagt, de håller många år så länge som de inte torkar in. Vi har inte plockat ur dem ur sina hållare på alla år.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #164 skrivet: september 25, 2016, 19:01:14:14 »
I år har vi klarat oss utan att få grönt hår. Det var så att jag hade lite låg alkanitet (eller vad fan det heter  :) )
Och då kan ( enligt min firma där jag köper klor) inte vattnet ta upp kloret och då hamnar det i håret istället. Jag har även klippt av 2 hörn på påsen till pucken istället för att ta bort hela. Och då får man klart en jämnare klorhalt.
Jag har klorat ungefär lika mycket som vanlig men chockat lite oftare ca var 4 vecka.
Om detta är rätt det vet jag inte. Men det har funkat för oss i alla fall. Vi har väldigt mjukt vatten i kommunen så låg alkanitet får man när man fyller på vatten

// Johan

Sista badet för i år blev i dag (31 grader) nu är värmen avstängd.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #165 skrivet: juni 21, 2017, 20:34:02:02 »
I år provar jag en trådlös termometer från Biltema.....
Efter att ha avverkat antal från Kjell och co. Dom brukar ju fungera ett eller två år sedan tar dom in vatten.
Så nu provar vi denna. 319kr kostade den.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Nordman

SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #166 skrivet: juni 21, 2017, 22:06:10:10 »
Intressant.
Jag har själv avverkat ett gäng från Kjell o co.
Kanske ska prova från Biltrma jag också  <hmm>
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #167 skrivet: juni 21, 2017, 22:36:28:28 »
Jag var och köpte en framvagnsdetalj till min passat. Och när jag gick förbi hyllan med poolgrejer fick jag syn på denna. Så det blev ett impulsköp.  ;D
Jag får återkomma hur den fungerar efter några månader.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #168 skrivet: oktober 29, 2017, 21:16:15:15 »
Termometern från Biltema gick söder efter några veckor. Alltså ännu sämre än kjells. Men jag lämnade tillbaka den och fick pengarsa tillbaka.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Nordman

SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #169 skrivet: oktober 30, 2017, 17:28:30:30 »
Ja, min från Biltema gick också sönder.
Höll kanske några veckor...
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag