CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmeväxlare eller luftpump  (läst 2263 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henkeblom

Värmeväxlare eller luftpump
« skrivet: maj 29, 2006, 20:38:52:52 »
Hej igen...

Många frågor har jag....

Många av er använder bergsvärme och några luftvärmepump.
Så frågan är, ska man planera berg/jordvärme och ta i lite eller ska man gå på en luft?
Jag tänker lägga jordvärme (900m slang med 1,5m mellan för 240m2 hus och troligen en Nibe 1115 15kw)

Jag vet ju inte säkert om det kommer att räcka för poolen på sommaren men dom som lämnat offerter har beräknat på detta men dom brydde sig ju inte nämnvärt att jag sade ordet pool. Nu räknade dom på 1 eller 1,2m mellan slang och om jag lägger med 1,5m mellan så borde jag kunna dra ur lite mer kräm och inte få permfrost....ooopps nu är vi inne och snuddar på värmepumpsforum..:-)

Men vad tror ni..köra på med jordvärme eller köpa luft.

Nu har ni 3 inlägg från mig att suga tag i :D

//Henrik
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Värmeväxlare eller luftpump
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2006, 21:07:11:11 »
Hej
Ska du investera i jord-/berg-värmepump ska du inte ha en separat luft till poolen, det kostar bara några 1000-lappar extra att fixa poolvärme med din VP-installation till huset!

Visst, marken/hålet ska hämta sig på sommaren efter energiuttaget på vintern, men det vållar inga problem om man tänker på detta från början! Dessutom så tar man en stor mängd energi på våren, sen på sommaren kommer inte VP att jobba lika hårt, varför återladdningen fungerar i alla fall!

Vet inte hur stor pool du har/tänker bygga, men med 15 kW får du bra fart i uppvärmningen!
Om man dessutom tänker sig att ha en 15 kW luft-VP så drar kostnaden iväg ganska rejält!

900 meter slang! blir det 3 x 300 meter? eller...?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad henkeblom

SV: Värmeväxlare eller luftpump
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2006, 16:45:44:44 »
storleken kommer att vara ca 6x3 eller 6,5x3,5.
så under 30m3

Och jag vi kommer att lägga 300x3. Jag har lagt in en bild i värmepumpsforum i ett inlägg där..rätt nytt så du bör hitta det..har inte bilden på denna dator så jag orkar inte lägga in den här

//Henrik
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag