VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygger sommarstuga+pool, vilken uppvärmning är energismartast???  (läst 4456 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad viktoria

Hej alla ni som verkar ha koll på kollektorslangar, brinetal, verkningsgrad och termer som liknar grekiska för mig. Bygger en stuga på 80 kvadrat och planerar att ha en pool på ca 7x5m. Jag vill bada varmt utan att det ska kosta skjortan. Vi bor i södra Norrland. Tomten är belägen på berg och det ska bli ett torpargrund. Det finns ett befintligt borrhål som ingick i tomten när vi köpte denna för 20 år sedan. Då skulle hålet förse området med sommarvatten men kapaciteten räckte bara till 3-5 villor så därför fick vi köpa hålet. Vet ej hur djupt borrhålet är!
Tacksam för alla tips till en som är förvirrad. Alla firmor i denna småstad pratar bara för sin egen produkt och någon helhetssyn är svår att få fram. MVH Viktoria

Poolgiganten

Utloggad ale

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygger sommarstuga+pool, vilken uppvärmning är energismartast???
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2009, 12:44:14:14 »
Även om jag inte har någon erfarenhet av värmepump till pool så gissar jag att detta är det bästa alternativet, om det skall vara något som orkar värma en pool i din storlek.
Annars finns det alltid solpaneler, men "proffsprylar" blir ganska dyra dom också om man behöver många kvm.
Sommaren är kanske lite kortare i södra Norrland än här vid sydkusten, och jag tycker att hos oss är det gränsfall att solpanelerna räcker.


                             MVH Ale
« Senast ändrad: maj 05, 2009, 12:54:21:21 av ale »

Utloggad viktoria

SV: Bygger sommarstuga+pool, vilken uppvärmning är energismartast???
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2009, 19:39:43:43 »
Även om jag inte har någon erfarenhet av värmepump till pool så gissar jag att detta är det bästa alternativet, om det skall vara något som orkar värma en pool i din storlek.
Annars finns det alltid solpaneler, men "proffsprylar" blir ganska dyra dom också om man behöver många kvm.
Sommaren är kanske lite kortare i södra Norrland än här vid sydkusten, och jag tycker att hos oss är det gränsfall att solpanelerna räcker.


                             MVH Ale


Tack ale. Värmepump? Till båda eller bara pool? Ursäkta ett blåbär men detta är min möjlighet att få råd av andra personer som vill dela med sig av sin kunskap.
Den bästa sajt som jag hittat där man kan/ge råd? Egentligen så är mitt behov omvänt. Mycket energi till poolen på sommaren(i alla fall i norrland) men energibehov till hus litet på sommaren. Huset kommer att värmebonas efter normer för permanentboende. Man kan ju ångra sig och vill bo i huset på vintern.
Vill ingen kommentera ett borrhål? Vad kan det ge? Finns det något värde i detta hål?????  Mvh Viktoria

Utloggad ale

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygger sommarstuga+pool, vilken uppvärmning är energismartast???
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2009, 20:02:36:36 »
Jo, det funkar säkert att använda värmepump till både huset och poolen. Som du säger är energibehovet till huset ganska litet sommartid. Jag har själv VP, dock ej till poolen, och redan så här års räcker det med lite soliga dagar för att behovet till huset skall bli nära nog noll. Pumpen går knappt alls, det lilla den går är till varmvattnet. Om något år skall den kopplas till pool, den skall räcka till enligt mina beräkningar. Att vi inte gjort det redan beror på att vi har två tonåringar som älskar att duscha som bekant. Om några år är det bara jag, frugan och sladdbarnet och då räknar jag med att den skall räcka till både hushållsvarmvatten och poolvatten.
Det kostar givetvis en del i inköp med värmepump, men det brukar betala sig i längden.

              MVH Ale

Utloggad William

SV: Bygger sommarstuga+pool, vilken uppvärmning är energismartast???
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2009, 07:44:54:54 »
Intressant fråga viktoria!
Vi har två vanliga luftvärmepumpar, en här i datorrummet och en i vardagsrummet som vi kör höst och vår när det börjar bli lite kyligt, sen har vi huvudpumpen, en luft-vatten med en elpatron i, (om det skulle bli för kallt på vintern) och den har jag småfunderingar på att koppla till poolen för det skall gå. Men hur?

Frågan är bara om det lönar sig, istället för att köpa två nya solpaneler som pajade förra sommaren.
Solen är ju gratis och luft-vattenvärmaren tar ju el då den jobbar. Ja, jag har verkligen funderat fram och tillbaka och vet inte hur jag skall göra.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Bygger sommarstuga+pool, vilken uppvärmning är energismartast???
« Svar #5 skrivet: maj 11, 2009, 08:34:18:18 »
Hej alla ni som verkar ha koll på kollektorslangar, brinetal, verkningsgrad och termer som liknar grekiska för mig. Bygger en stuga på 80 kvadrat och planerar att ha en pool på ca 7x5m. Jag vill bada varmt utan att det ska kosta skjortan. Vi bor i södra Norrland. Tomten är belägen på berg och det ska bli ett torpargrund. Det finns ett befintligt borrhål som ingick i tomten när vi köpte denna för 20 år sedan. Då skulle hålet förse området med sommarvatten men kapaciteten räckte bara till 3-5 villor så därför fick vi köpa hålet. Vet ej hur djupt borrhålet är!
Tacksam för alla tips till en som är förvirrad. Alla firmor i denna småstad pratar bara för sin egen produkt och någon helhetssyn är svår att få fram. MVH Viktoria

Hej
Helt avgörande för vilka realistiska alternativ du har är djupet på befintligt borrhål!
Är det avsett för vatten är det, tyvärr, troligen inte speciellt djupt! tror att du åtminstone behöver 100 meter.

Ta reda på borrdjupet, du kan själv mäta upp detta,
har du "tur" så finns ditt borrhål i brunnsarkivet, här kan du kolla: http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/brunnar/brunns_arkiv.htm

När du vet hur djup hål du har så ställ samma fråga dom riktiga experterna på dimensionering av värmepumpar på: http://www.varmepumpsforum.com
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygger sommarstuga+pool, vilken uppvärmning är energismartast???
« Svar #6 skrivet: maj 24, 2009, 23:03:12:12 »
Kör själv en CTC luft-vatten VP/Panna till huset.

Självklart kör jag uppvärmning av poolen med denna.
Allt som behövdes var en cirk pump, några meter kopparrör, en kulventil, en värmeväxlare samt en termostat från Conrad.
Detta ger en halvautomatisk uppvärmning (eg huset har prioritet) och vi kan fortfarande duscha o få lite värme i elementen utan problem.

Nästa projekt blir att hitta en bra helautomatisk styrningsmodul.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag