CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolöverdrag  (läst 13148 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vickan

Poolöverdrag
« skrivet: februari 12, 2009, 20:21:56:56 »
Hej

Jag är på väg att köpa en pool och det känns som att det är en hel del att tänka på. Just nu har jag börjat fundera på poolskydd.

Det poolskydd som jag har tänkt mig är ett som löper i skenor och som håller att gå på. När jag jämför olika leverantörer så släpper vissa poolöverdrag igenom vatten medans vissa är täta. Om jag har ett tätt poolöverdrag är jag tvungen att ha en dräneringspump som jag ställer på poolduken för att pumpa bort ev vatten som har hamnat där innan jag kan veva in poolskyddet. Känns lite bökigt.

Vad är fördelen respektive nackdelen med de olika poolöverdragen? Är det täta bättre för att det håller värmen bättre?

Tacksam för svar

Mvh
Vickan

Poolgiganten

Utloggad Snutte

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolöverdrag
« Svar #1 skrivet: februari 12, 2009, 22:12:01:01 »
Hej,
Som tips, titta även på de nya lamellskydden som nu finns.
Även om vi bara hann och få dit det innan säsongen tog slut ,är det både isolerande,snyggt och bekvämt (med autofunktion).

MVH  //  Stefan

Utloggad Fia

SV: Poolöverdrag
« Svar #2 skrivet: februari 12, 2009, 22:12:35:35 »
Hej o välkommen.  :)

Vi har det täta poolskyddet o jag är väldigt nöjd. Vi har haft det i en säsong. Vi har dräneringsnätet längs kortsidan så har det inte regnat för mycket så är det bara att veva upp det så faller vattnet i poolen.
Jag prioriterar värmen först, helt klart!! Du spar även kemikalierna i poolen, liten avdunstning.
De få gånger förra året som jag var tvungen att pumpa bort vattnet var få. Jag gick även ut o vevade upp skyddet med jämna mellenrum för att få bort regnvattnet vid ihållande regn. Det tog mig 2-3 minuter att göra.

Vilken pool har ni bestämt er för? Värme?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: Poolöverdrag
« Svar #3 skrivet: februari 13, 2009, 08:41:22:22 »
Min svåger har ett eldrivet "vanligt" skydd som löper i skenor. Han har haft stora problem med att det kinkar fast och drar snett. Hans rekommendation är att INTE satsa på eldriften om man kör ett sånt skydd. Jag antar att man har lite bättre koll på av- och pådragningsprocessen om man drar själv snarare än står en bit bort och trycker på en knapp.

Vi satsade på ett helautomatiskt lamellskydd och är jättenöjda. Lamellen flyter ju på vattnet och kan inte kinka fast någonstans. Noteras bör att lamellskydden ännu inte typgodkända i Sverige. Det lär dock vara på gång. Vi har testat vårt skydd och det håller med lätthet för en vuxen person att gå tvärsöver poolen. Dessutom är det så tungt att det är omöjligt för ett barn att lyfta på och komma in under.  Vi kompletterade ändå med hänglås.

« Senast ändrad: februari 13, 2009, 12:14:14:14 av jthy »
Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Utloggad Fia

SV: Poolöverdrag
« Svar #4 skrivet: februari 13, 2009, 10:31:40:40 »
Vad fick ni ge för era lamellskydd?. Det jag tittade på kostade ca:48 000:- o det jag har kostade 16 700:- (4*8 pool), en väldig pris skillnad.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: Poolöverdrag
« Svar #5 skrivet: februari 13, 2009, 12:12:38:38 »
Jag gav betydligt mer än både 16.000 och 48.000.

Det kostar att ligga på topp!

Skämt åsido, lamellskydd kostar mycket men i mitt tycke så  är det väl  värt extrakostnaden. Mycket pengar är inte alltid dyrt.
Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Utloggad VDB

SV: Poolöverdrag
« Svar #6 skrivet: februari 13, 2009, 17:54:27:27 »
Hej!
Har precis köpt en ny pool, från rund till rektangulär.
Jag tänkte köpa lamellkydd för den nya poolen
Nu till frågan. Ni som har Lamellskydd är den under vatten ytan eller ovanför?

Tycker det är det snyggaste poolskyddet!!!!


VDB
Thermopool 4x7 1,50  Pahlen maxi temp 51

Utloggad Snutte

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolöverdrag
« Svar #7 skrivet: februari 13, 2009, 18:20:03:03 »
Visst ärdet snyggast !

Om det är bäst återstår att se.
Jag har ,Mot rekomendation ,från folkpool ,låtit skyddet ligga ute under vintern = det har frusit fast och därefter lossnat.
Om det tagít skad återstår att se men : tillverkaren rekomenderar att man låter det ligga å flyta under vintern ,så det återstår att se vem som får rätt.

I värsta fall får jag byta lameller och det är den billiga delen ,annars tror jag vi gav runt 36.000 för hel-automat utan skenor  :),

Att det dessutom isolerar är ett jätteplus under nätterna (det är ju bara nyckelvridning för att få på och av) ,men hur mycket det gör vet jag inte ännu.

//  Stefan




Utloggad Vickan

SV: Poolöverdrag
« Svar #8 skrivet: februari 13, 2009, 20:11:25:25 »
Hej

Tack för alla svar.

Jag håller med om att lamellskydden är snygga och antagligen håller värmen bättre än de vanliga poolskydden men de kostar ju också lite mer. Jag får nog nöja mig med ett vanligt poolskydd och om det täta håller värmen bättre får jag kanske stå ut med att ev pumpa bort lite vatten de få gånger det blir nödvändigt. ;)

Det lutar mot en 4x8 från Folkpool med Roman End. Som det ser ut nu så blir det en luftvärmepump eftersom den jordvärmepump jag har antagligen har för kort slinga. Borde haft 100-150 meter till enligt återförsäljaren.

Utloggad Snutte

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolöverdrag
« Svar #9 skrivet: februari 13, 2009, 23:03:27:27 »
Bra tänk!

Överdrag går alltid att uppgradera senare ..
´Lycka till m,ed polen istället !

//  sTEFAN

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag