VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isolering  (läst 77847 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolarn

Isolering
« skrivet: april 10, 2006, 22:32:08:08 »
Nu är det på gång!

Solen börjar så smått titta fram och snön ser ut att vilja sjunka ner genom marken.  :D

Jag tänkte börja leta isolering för att täcka botten och utsidan av poolsargen.

Efter lite efterforskning slår det mig  ??? ju mer man vet desto mer förvirrad blir man!

Jag har skickat e-post till 7 (sju) olika återförsäljare av isolering och har förstått att typen skall vara extruderad plast.
(Hette det så?)
Isoleringen i botten ska vara av en tät typ dock (enligt en försäljare) behöver det inte vara 700 (som rekommenderas i tabellen) utan det räcker med 500. Runt poolen (enligt säljare) är det bra att ha 250, inte lika tät men denna typ har låg fuktupptagningsförmåga. En poolbyggare jag pratat med använder "vanlig frigolit", vilket jag antar är S80, till sargen. Detta är väl ok antar jag och känns bra eftersom fukten inte ska komma upp på kanten och denna typ är billigare.

Efter att ha fått inputs ifrån så många kunniga vänder jag mig nu till ER där ute med erfarenhet och utan "plikten att sälja".  ;D

Vilken typ av isolering har ni i era poolbottnar och vilken typ har ni runt poolsargen?

Förtvivlat intresserad av Edra svar ::)

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Poolgiganten

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #1 skrivet: april 11, 2006, 08:54:23:23 »
Hej !

Jag har ingen pool, än, men står i begrepp att bygga inom kort. Kanske redan till helgen.
Isolering var det ja:
Inne i poolen rekommenderar jag extruderad cellplast, typ Floormate oftast ljusblå eller rosa.
Den är falsad på kanterna så de ligger lite omlott.
På utsidan poolen vill jag slå ett slag för Pordrän eller isodrän om du riskerar att få fukt emot dem.
Dvs ska du återfylla med jordmassor använd Pordrän/Isodrän. Om du har möjlighet att återfylla med makadam eller ska lämna det helt öppet, köp helt vanlig billig frigolit och ta till lite extra.

M v h    Janne       
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #2 skrivet: april 11, 2006, 13:42:34:34 »
 Tjena Poolarn

 Jag håller med dig om att ju mer "efterforskning" man lägger ned ju mer frågor kommer fram. Jag har pool och isolerade undertill med (rekomenderades) med vanlig frigolt, ^-^ för de jag pratade med sa som Janne. " Att om det bara var tillräcklig dränering runt så går det lika bra med denna billigare sort" :D. Så sagt o gjort blev det den under poolen, sedan är det styropol till sidorna/ väggarna. Har ännu inget värmetillskott, men solen klarar värma den till omkr. 22-23 grader. Sedan tar det väl ca: två dgr. dåligt väder så ligger temp ca: 19-20grader.

 Ps. Har försökt att lägga ut bilder men det vill sig inte nåt vidare som jag vill, så ni får vänta lite till..

 Hälsn JPe

Utloggad Janne

SV: Isolering
« Svar #3 skrivet: april 11, 2006, 14:21:54:54 »
Tjena!

Jag kör med billig frigolit ifrån byggvaruhuset runt om.
Tyvärr ingen på botten.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Poolnicke

SV: Isolering
« Svar #4 skrivet: april 11, 2006, 20:54:33:33 »
Hej,
Rosa 22 mm falsad styrofoam på botten. Därefter poolmatta "typ konstgräs" följt av poolduk. Runt poolen vanlig frigolit 22 mm.

När det gäller botten så beror valet en hel del på hur man bygger upp lagren. Då man i princip går direkt på isoleringen i min pool valde jag en hård isolering för att undvika märken efter fötter.

Viktigast för att spara värme är dock ett pooltäcke som stoppar avdunstning.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #5 skrivet: april 11, 2006, 22:23:48:48 »
Hej på er och tack för svar.

Problemet med era svar är just det att rosa betyder inte, som i det forna Östtyskland, att det bara finns EN rosa sort utan mellan fem och sju olika kvalitéer beroende på nominell densitet, lång- och korttidslast osv.  :D

Den blå finns även den i en mängd olika kvalitéer beroende på bla, bla, bla osv.  ;D

Skillnaden är, som jag tror jag förstår, hur djupa märken det blir efter avstamp av badande fötter och hur stor roll detta spelar.

Jag formulerar sålunda om min fråga och ställer den på följande sätt:

Ni som har isolerat er poolbotten med blå eller rosa isolering, vilken exakt typ är det och har ni med denna fått märken i er poolbotten och OM ni får märken av avstampande hälar, hur ser er poolbotten ut och spelar det egentligen någon roll om man får märken i sin poolbotten???  ???  ???  >:D Ni förstår säkert. ;-)

Det var något att bita i. Jag tar tacksamt emot svar på denna långa fråga. Ingen panik, men gärna på en gång eftersom jag tänkte köpa isolering den här eller nästa vecka. :P

Runt poolen har jag redan bestämt mig för att isolera med vanlig frigolit, 50 mm, S80, och har inte hittat något billigare än Byggmax 27 kronor per platta á 0.72 kvadratmeter.

Det är kul att projektera! Man lär sig hela tiden nya saker. ::)


Må gott O0

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Isolering
« Svar #6 skrivet: april 12, 2006, 12:34:03:03 »
Exakt denna har vi i botten:
Cellplast XPS Floormate 50mm 1240-050. XPS cellplast har hög tryckhållfasthet och används till isolering av omvända tak och i konstruktioner där kraven på hållfasthet är mycket höga,
bland annat under platta på mark, utvändig isolering av källarvägg och golv. XPS är en tät isolering med slutna celler vilket innebär att vatten inte tränger
igenom. 5.55m2/pkt

Köpt på Beijer.

Det blir märken i botten innan du har i vatten, gör därför plattor till dina skor så att du minimerar risken.

Om det även blir märken efter att du har vatten i merd ovan nämnda isolering kan inte jag svara på eftersom jag inte har badat i poolen ännu ;)

Om märkena stör `? Ja, litegrann stör de mig men de flesta andra ser inte dem.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #7 skrivet: april 13, 2006, 11:18:49:49 »
Tjenare Poolarn


 Jag har min isolering under ett lager betong så mer än att den finns där, och förhoppningsvis fyller sin funktion, kan inte jag svara på.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #8 skrivet: april 13, 2006, 11:53:18:18 »
S-2oo har min bygghandel rekomenderat i botten ? Verkar detta rätt?

Utloggad Anders_A

SV: Isolering
« Svar #9 skrivet: april 13, 2006, 14:22:46:46 »
Jag är inne på min fjärde pool nu " obs jag har flyttat 2ggr" och har isolerat de med olika frigolit.
Första poolen hade jag ingen isolering alls utan bara bottenmatta, under denna hade jag "paddad" stenmjöl. Stenmjöl blir hård som betong men ändå så fick jag svackor av hälar efter ett tag, men inget som syntes från ytan utan man kände det endast när man gick och drog fötterna över bottnen.
Andra poolen så använde jag S200 50mm frigolit över stenmjölen och sen en bottenmatta. Detta kan jag avråda direkt då frigoliten gav sig i skarvarna, såg fin ut de första åren men efter hand som man hoppade i poolen så gav sig kanterna på frigoliten. Från ytan så såg man att bottenmattan sjönk ner i dessa skarvar och till slut så bildades ett rutmönster på bottnen där allt skit samlade sig. S200 använder man när man skall gjuta ovanför, typ golv.
Tredje poolen hade jag Jackons rosa falsade 50mm med bottenmatta över denna är kanon motsvarar enligt mig den packade stenmjölen. Den nya poolen har oxå fått samma uppbyggnad.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan