CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bypass  (läst 9450 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lunken71

Bypass
« skrivet: augusti 07, 2008, 18:52:46:46 »
Har äntligen fått igång poolen med värme å pooldäck osv.... <antman> Jag har kopplat ihop min VP med en 75kw VVX från Folkpool! Nu läser jag att man bör ha en bypass för att spara vvx:en... Måste man det? Hur gör man en sån enklast? Äre bara å ta ett rör med en kulventil å koppla förbi vvx så att säga!? Ska kulventilen stå lite öppen i så fall eller hur gör man? Nån som vet och lite bilder kanske!? Annars har ja 30-31 grader stadigt å allt är än så länge bara taget ur gräsmattan..... ;D
* J&F Storpool 6,1x3,60
* Jordvärme Thermia Diplomat med inbyggt
   poolstyrningskort
* Vvx Folkpool 75kw

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Bypass
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2008, 20:24:00:00 »
hej lunken71
här kommer ett ex. på hur en bypass kan se ut
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad matz

SV: Bypass
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2008, 22:01:52:52 »
övre ventil till hälften stängd mellan ventil till hälften stängd
och nedre ventil helt öppen
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Lunken71

SV: Bypass
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2008, 22:33:34:34 »
Ok, är övre inloppet till vvx då? Trodde kanske man kunde ha satt en kulventil i mitten bara å justerat via den, men man behöver alltså alla tre.... Dyrt! D va mycke som tillkom som man inte hade räknat med! :o Allt det här ska sitta efterfiltret alltså? Ja har ju en kulventil före pump å en efter filter, allt för å kunna plocka bort allt!
* J&F Storpool 6,1x3,60
* Jordvärme Thermia Diplomat med inbyggt
   poolstyrningskort
* Vvx Folkpool 75kw

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Bypass
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2008, 22:38:49:49 »
hoppas du förstår hur fungerar, tycker du skall tala med folkpool om varför de inte berättade
om du nu är tvungen att ha en bypass.
Annars bör du väl å riklig rabatt på ditt pumpköp/bypass.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Addan91

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bypass
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2008, 23:05:29:29 »
Jag har en 75kW PSA värmeväxlare kopplad till min bergvärmepump Nibe 7.5kW plus poolstyrning, haft så i 5 år. Jag har ingen bypass och förstår inte vitsen med det i en sådan installation. Hur sparar man värmeväxlaren med en bypass ? tror jag inte på.

Om man har en Pool VP så förstår jag nyttan av en bypass då dom sällan klarar hela flödet.
Folkpool Octavia 3,6x6,6 plus trappa. Uppvärmning med bergvärmepump Nibe 1215 7,5kW

Utloggad Lunken71

SV: Bypass
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2008, 23:28:19:19 »
hoppas du förstår hur fungerar, tycker du skall tala med folkpool om varför de inte berättade
om du nu är tvungen att ha en bypass.
Annars bör du väl å riklig rabatt på ditt pumpköp/bypass.
mvh carlos <sol>
Jar köpt den privat, men ja har läst lite här på forumet å det snackas friskt om bypass så därför undrar jag. Man vill ju inte köra sönder grejorna! ;D Men enligt Addan över så kanske det är lite skillnad på pool vp å en sån som jag har...
* J&F Storpool 6,1x3,60
* Jordvärme Thermia Diplomat med inbyggt
   poolstyrningskort
* Vvx Folkpool 75kw

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Bypass
« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2008, 08:39:32:32 »
jag tycker att du skall tala med de som säljer din VP vad som gäller.
Kan du inte det så är ett bra sätt att lägga ut bilder på grejorna här samt tala om exakt vad dina prylar heter så kanske det finns någon som har samma märken eller erfarenhet från dessa som kan hjälpa dig, svårt att gissa.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Addan91

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bypass
« Svar #8 skrivet: augusti 08, 2008, 12:20:24:24 »
By-passen ni pratar om är ju på poolsidan inte på VP sidan så nog bättre kolla med leverantören av vvx. Om din vvx klarar hela flödet din poolpump ger så är det bättre att skippa by-passen för då får du en lägre framledningstemp från din VP och det ger bättre COP (verkningsgrad i VP). Detta är anledningen till att man använder så överdimensionerade vvx typ 75kW

Är det någon med Jord/berg VP plus pool vvx spm kör med by-pass  ?
Folkpool Octavia 3,6x6,6 plus trappa. Uppvärmning med bergvärmepump Nibe 1215 7,5kW

Utloggad Lunken71

SV: Bypass
« Svar #9 skrivet: augusti 08, 2008, 16:13:43:43 »
Jag går på din teori Addan.... Vp:n är det inga bekymmer med utan det var på vvx:en som jag hade funderingar över om den pallar genomströmmningen. Jag har ett ganska bra flöde för jag har 50mm slang och rör överallt... Men å andra sidan så var det ju en 50mm-anlutning på vvx! Då borede den ju palla med! Ja kör så det ryker så får man se va länge det håller... O0
* J&F Storpool 6,1x3,60
* Jordvärme Thermia Diplomat med inbyggt
   poolstyrningskort
* Vvx Folkpool 75kw

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag