CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alger i poolen!  (läst 34893 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larsa

Alger i poolen!
« skrivet: juni 10, 2008, 01:42:04:04 »
Hur ska man gå till väga när man,har fått alger i poolen?
Ph värdet ligger på 7.2-7,4 men klorhalten ligger i botten 0,1(Nitor pool test)
Jag har läst att man ska ha rätt ph värde,när man chockklorerar.Men hur är det med klorhalten?är den låg pga av algerna?
Eller ska man använda ph höj,så man får upp klorhalten,innan man chockar?
Poolen är från Primastar på 23kbm med patronfilter.Har haft poolen i sju år,och har användt Saniklar tidigare,men använder Nitor nu.Har aldrig haft sådana här problem förut,det började med att vintertäcket hamnade under vattnet efter blåsoväder.Då vart det så mycket skräp i poolen så jag tömmde,ca 17kbm efter det får jag ingen kontroll på ph värdet.Jag chockklorerade först när jag fyllde på nytt vatten.Men det visade sig att det fanns alger på botten då jag började dammsuga poolen.så då vart det grönt vatten.Och ph värdet låg på 8.0 och klorhalten på 0,1.
Efter att pumpen fick gå hela tiden,och många rengöringar av filtret så vart vattnet blått men grumligt!  :-\
Jag hällde i ph sänk,och fick ner ph värdet till 7.2 men klorhalten var 0,1 men enligt Nitors support skulle jag chockklorera,det gjorde jag(ca:400g) och pumpen gick ett dygn med många rengöringar av filtret.Vattnet var fortfarande lika blått och grumligt dagen efter.Men nu var värdet bättre ph 7.2-7.4 och klorhalt 0.6.
Då hoppade man i poolen men omgående så var det mer grönt på engång då vattnet vart omrört!
Fast jag har dammsugit och gjort rent filter så låg det kvar alger i mitten på poolen.
Just nu,är vattnet lika grönt,och ungarna vill bada vilket inte går så bra.
Tacksam för svar,för nu har man kört fast rejält :'(

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Alger i poolen!
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2008, 08:01:43:43 »
Det viktigaste i mina ögon är att alkaliniteten är bra, ca 80-120 ppm.
Fixa först detta och chockklorera sedan med den rekommenderade mängden chockklor.
Har man fått en kraftig algblommning kan man behöva upprepa chockkloreringen, speciellt om Ph-värdet legat fel när du gjorde det första gången, ett felaktigt Ph-värde gör att kloret inte är effektivt.

När du stabiliserat poolens Alkalinitet brukar även PH-värdet bli bra och stabilt, skulle PH behöva justeras efter att du ökat alkaliniteten så gör det innan du chockklorerar.
Kanske skulle du överväga att köpa ett billigt sandfilter istället för ditt patronfilter.

Lycka till.

Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: Alger i poolen!
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2008, 10:19:38:38 »
Det kan ta några dagar innan du får bort algerna så ha lite tålamod. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Larsa

SV: Alger i poolen!
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2008, 21:54:56:56 »
Jag har aldrig haft problem med alkaliniteten förut,jag ringde och kollade med kommunen och det är inga förändringar med kalkhalten i år fick jag till svar!
Jag har hållit på i ca en veckas tid,med chocklor,rengöring mm...utan resultat!
Patronfilter till en 23kbm pool är väl kanske inte det bästa.Vi ska använda poolen denna sommar och i höst ska vi köpa ngn annan  pool!! <antman>
Tack för svaren! :)
« Senast ändrad: juni 11, 2008, 19:18:02:02 av Larsa »

Utloggad Fia

SV: Alger i poolen!
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2008, 15:49:18:18 »
Har du fått ordning på ditt vatten?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Alger i poolen!
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2008, 17:02:18:18 »
hej Rickard
hur hittar man billiga sandfilter?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Alger i poolen!
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2008, 17:28:37:37 »
hej Rickard
hur hittar man billiga sandfilter?
mvh carlos <sol>

...detta e' inte "Rickard"...
Tips: Hade sökt via någon sökmotor typ Google med orden "billiga sandfilter" alt. poolsandfilter +billigt eller liknande - får en hel del träffar där som kan börjas nysta i - testa om det var det din fråga avsåg.
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Alger i poolen!
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2008, 18:01:19:19 »
hej Rickard
hur hittar man billiga sandfilter?
mvh carlos <sol>

...detta e' inte "Rickard"...
Tips: Hade sökt via någon sökmotor typ Google med orden "billiga sandfilter" alt. poolsandfilter +billigt eller liknande - får en hel del träffar där som kan börjas nysta i - testa om det var det din fråga avsåg.
hej poolbadaren
kanske skulle satt "billiga" inom Citat de billigaste jag hittat kostar c:a 3 000 kr = miamipool
om man nu tycker det är billigt
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Alger i poolen!
« Svar #8 skrivet: juni 14, 2008, 18:11:33:33 »
Ytteligare en fråga till Rickard
du talar så varmt om alkaniteten att den skall vara 3 siffrig, skall den vara närmare 120 vara att vara mest stabil?
Har lagt mig på 105 men det ändras redan dagen efter svårt att få det konstant.
Använder långtidklortabletter, om jag lägger i 1 tablett utan påse går det snabbt upp till 3
Klipper jag alla hörnen så tar  det lång tid vill gärna ligga på 1.
Vad har/använder du för typ av klor tabletter eller granulat
Har alltid klart vatten aldrig haft alger (peppar,peppar)
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Alger i poolen!
« Svar #9 skrivet: juni 14, 2008, 20:04:16:16 »
Jag kör med helt öppnade puckar, har så varmt att det behövs, det ger ca 1-2 ppm fritt klor.
Förra veckan fick jag tag i flytande klor (natriumhypoklorit) som jag nu använder, med Natriumhypoklorit så får man en "schock-klorering" varje gång man klorerar så jag hoppas och tror att det kommer att bli lite billigare.
Har haft lite grumligt vatten, men idag körde jag:
Dammsugning
Backspolning
Klorering
Flock-kudde

Nu kl 20.00 är vattnet helt klart och alla värden ser bra ut.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag