VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: För mjukt vatten.  (läst 17272 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

För mjukt vatten.
« skrivet: april 12, 2008, 23:18:59:59 »
Hej på er.

Har idag varit o fått en analys av mitt poolvatten o då upptäktes att jag har alldeles för mjukt vatten, det gav inget utslag alls.-Error. ::)

Fick rådet att ha i Hardness Plus (Calcium plus). Är det någon som har använt det o i så fall hur mycket höjs det i förhållande till pulver tillsats??

Det står att läsa: Höja calciumhårdheten med 15mg/l i 20m3 vatten så behövs 500g (4 dl).

Måste erkänna att jag inte fattar hur mycket jag ska ha i för att få upp nivån till ca: 200.
Min väninna hade en nästan lika låg nivå, 55 o hon ska också upp till minst 200.

Någon som kan???
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: För mjukt vatten.
« Svar #1 skrivet: april 13, 2008, 08:36:00:00 »
Hej Fia,

Har inte används ngt medel för att justera hårdheten, men det är troligen ganska enkelt.
Läs på på mha länken nedan eller googla lite och läs sedan på Hardness Plus vilken kemikalie det är
som höjer "hårdheten", troligen är det kalciumkarbonat.
Skulle också tro att det finns betydligt billigare och lika bra alternativ som de inte står
ngt om pool på, det brukar leda till mångdubbla priser....

http://www.hvr.se/vatten/mjukt_hart.htm

Undrar var du fikc ditt vatten analyserat, själv har jag baa varit på badet och det gav pH samt fritt och bundet klor.
Skulle gärna vilja ha en komplett vattenanalys, men hittar inget ställe som kan hjälpa till. Det finns ju ngt "index" där som kombinerar kalk, aklalinitet, klor, salt,... och ger ett mätettal som talar om om man har balanserat vatten. Har glömt vad det heter, men skulle gärna få totalkoll på mitt vatten.

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Fia

SV: För mjukt vatten.
« Svar #2 skrivet: april 13, 2008, 09:28:15:15 »
Ett poolföretag i Kumla har extra öppet i helgen o lockade med gratis vattenanalys så det är ju klart jag åkte dit. :)
Killen kollade Ph, Alkalinitet, Cah (Hårdhet)

Fick förövrigt med mig en Poolmate hem också. (Flytande poolbricka i frigolit)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: För mjukt vatten.
« Svar #3 skrivet: april 13, 2008, 17:31:24:24 »
Hej,

Tack för snabbt svar, Kumla är lite långt från Hbg annars hade jag varit på väg.
Poolföretagen här omkring kollar bara klor och pH...

Hilsen

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad SingingSailor

SV: För mjukt vatten.
« Svar #4 skrivet: maj 29, 2008, 01:56:06:06 »
Kalciumhårdheten höjs med Kalciumklorid, CaCl2. Kallas Hardness+ mm i poolbutikerna. På byggfirmor etc kallas det vägsalt! Jag köpte en 25kg säck för 100kr i fjol...
Eftersom jag byter vatten varje år så går det åt ca 4kg /år. Jag har 17kbm vatten, och 4kg höjer hårdhetsvärdet med ca 150.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Ante

SV: För mjukt vatten.
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2008, 07:48:50:50 »
Finns det inte test för hårdhet i djuraffären (akvarium) har för mig att jag har sett det någon gång  <hmm> <dontkn>
Är dock lite osäker på ifall det blir korrekt resultat iom all klor/baquasil

/Ante

Undrar var du fikc ditt vatten analyserat, själv har jag baa varit på badet och det gav pH samt fritt och bundet klor.
Skulle gärna vilja ha en komplett vattenanalys, men hittar inget ställe som kan hjälpa till. Det finns ju ngt "index" där som kombinerar kalk, aklalinitet, klor, salt,... och ger ett mätettal som talar om om man har balanserat vatten. Har glömt vad det heter, men skulle gärna få totalkoll på mitt vatten.

/ Housedad
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Fia

SV: För mjukt vatten.
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2008, 19:36:46:46 »
Kalciumhårdheten höjs med Kalciumklorid, CaCl2. Kallas Hardness+ mm i poolbutikerna. På byggfirmor etc kallas det vägsalt! Jag köpte en 25kg säck för 100kr i fjol...
Eftersom jag byter vatten varje år så går det åt ca 4kg /år. Jag har 17kbm vatten, och 4kg höjer hårdhetsvärdet med ca 150.


Tack, nu vet jag hur mycket som behövs!! O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: För mjukt vatten.
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2008, 13:19:23:23 »
Hur, och med vad, mäter ni kalciumhårdheten för att få en korrekt visning?  <help>
Hur långt tid från dosering till mätning?  <dontkn>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: För mjukt vatten.
« Svar #8 skrivet: juni 28, 2008, 09:21:47:47 »
Hur, och med vad, mäter ni kalciumhårdheten för att få en korrekt visning?  <help>
Hur långt tid från dosering till mätning?  <dontkn>
....någon...?  :'( <help>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Fia

SV: För mjukt vatten.
« Svar #9 skrivet: juni 28, 2008, 12:19:53:53 »
Jag fick ju hjälp med min så jag kan inte svara hur han gjorde, tyvärr.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan