CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: uppreglingsmått till pool 4x8  (läst 5825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anakin

uppreglingsmått till pool 4x8
« skrivet: januari 18, 2008, 17:21:31:31 »
Hej!
Är det någon som vet med vilka mått botten och väggar ska reglas upp på en pool 4x8m? <help>

Vi har tänkt att försöka bygga vår egen pool. Vi har tänkt att använda reglar 2 tum 5 A-klassat tryckimpreg. virke. Tryckt plyfa inklädd med cellplast samt styroform som isolering. Sandbotten med isolerande botten matta. samt sarg 45x220.
Grävning och dränering har vi lejt bort men bygge och återfyllnad ska vi sköta själva.
Är det någon som kan tipsa om något som vi borde ha eller har missat att ta med? Tacksam för alla inlägg som kan hjälpa oss på vägen till ett lyckat poolbygge.  :)

Poolgiganten

Utloggad zek

SV: uppreglingsmått till pool 4x8
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2008, 08:31:30:30 »
Hej, jag byggde en pool 3,49x7,99m (4x8m fast sedan skulla jag ha en centimeter cellplast på insidan som aldrig blev av utan jag satte ethafoam 5mm istället) i somras och när jag beställde linern så uppgav jag det måttet och då fick jag en liner som var ågra cetimeter mindre.
Du kan säkert fråga folkpool eller ringa till pahlens och fråga hur många procent det skall skilja på poolstomme och liner.

Men säkert är det så att den liner du har är anpassad till en pool på just 4x8m invändigt. Du borde ha ett mätprotokoll med linern där det står hur stor den är.

När jag fick min liner stod det alltså inte 3,99x7,99m utan 3460x7940mm.

mitt bygge: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1863.0
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Anakin

SV: uppreglingsmått till pool 4x8
« Svar #2 skrivet: januari 21, 2008, 11:33:10:10 »
Hej!
Stort tack för ditt svar! Ska genast kolla upp om det finns sådana exakta mått på vår liner. Om det gör det så förstår jag i alla fall hur stor botten måste vara. Det kanske går att ställa frågan till Pahlens om hur höga väggarna ska vara i förhållande till linern och snap in listen. För just nu vet jag inte ens var man ska fästa snap in listen och hur mycket av linern som ska fästas i listen och inte heller hur den ska fästas.
Tack för alla inlägg det känns som om man börjar få rätsida på en del frågor men jag antar att det under tiden kommer att uppkomma fler frågor.  :)
Forumet är till mycket stor hjälp. Jag tycker verkligen att ni är superduktiga som lyckats bygga så kanonfina pooler helt själva, hoppas att vi också får till det.  <sol>
Förhoppningsvis kommer grävaren denna vecka och sedan ska vi försöka ge oss på att börja bygga. Hoppas att det inte blir ösregn för den här milda vintern vet man ju ingenting om vilket väder det blir. Vi ville bygga under vintern när det skulle vara lite hårdare i backen för att inte förstöra tomten totalt men vi får se hur det blir med det. Det verkar inte bli någon tjäle. :D

Hälsningar till alla på forumet./Jen

Utloggad Fia

SV: uppreglingsmått till pool 4x8
« Svar #3 skrivet: januari 21, 2008, 19:09:11:11 »
Vad det gäller linern så var vår 10 cm för liten i varje hörn o skulle så vara. Vattnet ska sen trycka in den i hörnen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad zek

SV: uppreglingsmått till pool 4x8
« Svar #4 skrivet: januari 21, 2008, 21:34:18:18 »
Jag har ingen "snap in" utan jag beställde 1,65m hög sida (poolen är 150cm till överkant) sedan lyfte jag upp den så att svetsskarven mellan botten och vägg på linern hamnade ca 3cm från botten och häftade med häftpistol fast linern i en tryckimpregnerad bräda som linner uppepå betongstommen som sedan sargen skall skruvas fast i.

När vattnet kom i så tryckte det ner svetsskarven till botten och linern töjdes ut bra och blev slät och fin.
Det är ingen exaktvetenskap måttet "diffade" säkert flera centimeter från botten till svetsen längs långsidan men den kommer ju inte längre ner än till botten och linern töjer sig ganska ordentligt.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Anakin

SV: uppreglingsmått till pool 4x8
« Svar #5 skrivet: januari 22, 2008, 11:12:58:58 »
Hej!
Är det allstå så man ska göra med linern. Jag trodde nog att den skull ligga på botten från början men det är kanske då det kan bli veck på linern. Tack för tipset.
MVH/Jen :)

Utloggad Fia

SV: uppreglingsmått till pool 4x8
« Svar #6 skrivet: februari 26, 2008, 20:08:45:45 »
Hur går det för er med planerna för poolen? :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Anakin

SV: uppreglingsmått till pool 4x8
« Svar #7 skrivet: mars 13, 2008, 10:38:26:26 »
Hej!
Nu har vi äntligen kommit igång. Grävningen är gjord, fiberduken lagd och första lagret grus är paddat. Allt material har kommit så nu är det bara att komma igång med att bygga stommen. Har tre olika konstruktionsritningar på pool och de säger lite olika om bottenreglarna ska stå på högkant eller ligga plant på botten. Kanske beror det på hur djup gropen blev och färdig poolnivå? Kanske någon på forumet vet det? <hmm>
Jag har försökt få tag i en laser i tre dagar så jag ska kunna börja med poolbotten. Det känns lite frustrerande att se alla grejer men att inte kunna göra något.

Vi kommer att försöka ägna hela påsken åt att hinna bygga så mycket som möjligt. Min man är ledig då och det känns tryggare om man kan hjälpas åt med tänket kring konstruktionen eftersom vi inte gjort det här förut.

Ska försöka lägga ut lite bilder på bygget på forumet om jag klarar det vartefter.
Hälsningar Jennie. <sol>

Utloggad Fia

SV: uppreglingsmått till pool 4x8
« Svar #8 skrivet: mars 13, 2008, 19:30:45:45 »
Väntar spänt på bilder. <sol>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag