VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Packning i naturgummi och klorerat vatten?  (läst 1861 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nyodlarn

Packning i naturgummi och klorerat vatten?
« skrivet: juli 16, 2007, 11:08:27:27 »
Hej alla,
jag plockade isär sandfiltret idag pga en mindre läcka och upptäckte att den gamla packningen i botten var uttjänt. Den är gjord av något gummimaterial och ca 7 cm i diameter, 4 mm tjock, och relativt fjädrande.
Jag åkte till gummiverkstan och fick tag på svart "naturgummi", ca 4-5 mm, med samma "fjädringsmotstånd". De mer avancerade gummiblandningarna har antagligen bättre åldringsbeständighet än naturgummit men är också mycket styvare.
Jag antog att jag måste ha lite mjukare material för att täta effektivare mellan glasfiberbehållaren och den rostfria bottenmuffen så jag valde "naturgummit".

Nu undrar jag, tror ni att mitt "naturgummi" snabbt kommer att vittra sönder av det klorerade vattnet eller kan jag räkna med att filtret kommer att hålla tätt flera år framåt? Har någon erfarenheter av detta?

/Nyodlarn

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan