VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolbygge vintern 2017-2018  (läst 11912 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanB

Poolbygge vintern 2017-2018
« skrivet: november 27, 2017, 22:52:33:33 »
Då är projektet igång att byta ut en Miami pool till en ny pool.

Har beställt en Tjällden pool 3,5 x8,5.
Covrex lamelltäcke nedsänkt i poolen
Zodiac klor och ph automatik
2x Led lampor
Granit runt poolen, ca 1,2 meter. Blir satt i fix och fog. Sedan kommer befintligt Bangkirai

Har sedan tidigare en INTELLIFLO Whisper Flo VSD samt VP GJ V30
Kommer beställa en Zodiac poolrobot till våren.

Ett par frågor till er experter.

Hade såklart tänkt att dränera, undrar dock om det är helt bortkastat i mitt fall. Nuvarande pool är nu borta och grävde ett litet hål knappt 1m under poolbotten. Inga tecken på vatten, dessutom hårtpackad sand. Vad tror ni?

Sedan en fråga angående avstånd mellan skmmer och pump, vill flytta skimmern till andra sidan poolen jmf med idag vilket skulle innebära nära 20 meter mellan pump och bortre skimmer. Tror ni detta blir ett problem? Gå upp till 63mm slang?

Poolgiganten

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #1 skrivet: november 28, 2017, 10:16:19:19 »
Vet inte om jag kan räkna mig som expert, men... Om man ändå gör om allt så kostar det väldigt lite att slänga ner ny dränering runt plattan och sätta dit en ny brunn. I efterhand när allt ditt fina är klart är det ju typ omöjligt att fixa. Så gör rätt och sov gott på natten ;-)
Även med skimmer-pump så är det klart att du ska sätta detta som du vill ha det. Det är detta som syns sen... Grövre och längre slang kan du väl leva med. Passa på och isolera den så tappar du minimalt med värme om den blir lång. Det går dessutom att gå upp i pumpstorlek om det skulle behövas.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #2 skrivet: december 01, 2017, 12:04:42:42 »
Jag är benägen att hålla med även om jag itne har dränerat själv, och har för klen slang.
Dräneringen är jag trygg med, vi har fall ned mot grannen som gör att deras gräsmatta 5 meter från vår pool ligger på en lägre nivå än vår poolbotten, och det är bara sand i marken, så vi kan omöjligt få stående vatten runt poolen.
När det gäller slangarna har vi bara 40 mm slang, och är det något jag ångrar så är det att vi inte satte i alla fall 50 mm slang, vi har totalt ca 25 meter slang.
Märker klar skillnad hos vänner som har liknande slanglängd och 50 mm slang att de har bättre flöde, även om de har klenare filter än vi har.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad justus

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #3 skrivet: december 01, 2017, 21:05:08:08 »
Sedan en fråga angående avstånd mellan skimmer och pump, vill flytta skimmern till andra sidan poolen jmf med idag vilket skulle innebära nära 20 meter mellan pump och bortre skimmer. Tror ni detta blir ett problem? Gå upp till 63mm slang?

Skillnaden i tvärsnittsarea mellan 50 och 63 mm är ju 60%. Om du har tänkt en varvtalsstyrd pump kan du få en energibesparing genom att välja den grövre slangen.

Utloggad TommyC

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #4 skrivet: december 02, 2017, 11:06:19:19 »
Det går att räkna på tryckfall och flöde. I datablad för pumpar av vettig kvalité finns kurvor över flöde och tryck. Tryckfall för PEM-slangar finns hos Rinkaby rör. Data på sandfilter går också att hitta. Alternativet är att gå på 63mm om man inte vill/orkar/kan räkna.

Dränering håller jag med om, går ju inte att ändra sig om det blir problem.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #5 skrivet: december 05, 2017, 18:50:57:57 »
Första inköpen klara, dräneringsbrunn samt slang. Dumt att chansa precis som ni skriver. Köpte dräneringslang med kokos runt så slipper man lägga markduk runt slangen.

Kör på 63mm slang så blir det inget problem, merkostnaden är obefintlig. Tänker köpa flexslang och inte PEM.

Skall gräva ut hålet i helgen så att det passar nya poolen. Två bilder på hur det ser ut just nu

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #6 skrivet: december 06, 2017, 06:29:39:39 »
Har flexsslangen samma innerdiameter som PEM?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #7 skrivet: december 07, 2017, 17:36:10:10 »
PEM tål att frysa med vatten i, det gör inte PVC-slang. Vad är flexslang? Tål den att frysa? Om inte så gäller det att den går att tömma helt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #8 skrivet: december 07, 2017, 22:29:57:57 »
Syftar på pvc slang, typ denna här;
https://www.poolstore.se/p/armerad-pvc-slang-63mm-prism/

Har pvc idag, har än så länge aldrig varit ett problem. Bor i Malmö området så tänker att när man gräver ner slangen samt isolerar den så är risken för genomfrysning antagligen helt borta. Pumpen står lite högre än poolen så allt vatten brukar rinna tillbaks och ut i poolen vid tömning inför vintern.

Utloggad Dimitris76

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #9 skrivet: december 08, 2017, 08:49:49:49 »
Syftar på pvc slang, typ denna här;
https://www.poolstore.se/p/armerad-pvc-slang-63mm-prism/

Har pvc idag, har än så länge aldrig varit ett problem. Bor i Malmö området så tänker att när man gräver ner slangen samt isolerar den så är risken för genomfrysning antagligen helt borta. Pumpen står lite högre än poolen så allt vatten brukar rinna tillbaks och ut i poolen vid tömning inför vintern.

Även om det inte fryser DON'T DO IT!

Nedgrävd flex-PVC är aldrig bra ide för det finns myror och andra smådjur och insekter som gillar att tugga på den. Googla det!

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #10 skrivet: december 08, 2017, 13:31:13:13 »
Håller med, en kompis fick sin pool totalförstörd när slangarna frös sönder och "allt" vatten rann ur, isen i poolen rev sönder linern, och när isen la sig på botten så sprack linern även där.
Till råga på eländet var det en "storpool" som är självbärande när den är fylld, men tom som den blev så rasade väggarna in och plåtarna skrynklades till.
Allt p.g.a. flexibel PVC-slang.  ::)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #11 skrivet: december 09, 2017, 09:37:56:56 »
Jag hade aldrig chansat på PVC slang, var i samma sits som du, bor också i Skåne,  har ganska långt framförallt från skimmer till pump så jag grävde ner 63mm PEM på sugsidan, och vanlig 50mm på trycksidan (som är iaf 9m kortare).

Visst, 63mm PEM är rätt otrevlig att jobba med, men PVC slangen är ju inte så värst mjuk den heller. PEM är dessutom klart billigare. Detta är något man gör en gång, och då är det ok att få svära lite över slangen, men sen kan man sova gott och skratta åt eländet :)
« Senast ändrad: december 09, 2017, 09:41:39:39 av Mappe »

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #12 skrivet: december 10, 2017, 07:13:32:32 »
Ok, då får det bli 63mm Pem slang.

Har någon tips var man köper slang + Pem kopplingar billigt?

Grävning startade igår så lägger upp några bilder

Utloggad TommyC

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #13 skrivet: december 10, 2017, 08:36:12:12 »
Poolstore har städat bort en massa produkter från hemsidan. Jag hittar inte 63 mm PEM där nu så ring och fråga. När jag köpte värmepumpen där så fick jag bra pris på alla rör och kopplingar som behövdes.

Det är väldigt praktiskt att använda kulventiler med klämkoppling för PEM i ena ändan och limkoppling för PVC-rör eller slang i andra ändan där PEM slangen kommer in i pumprummet. Använd PVC-rör eller slang med limkopplingar inne i pumprummet så blir det snyggt och billigare än att att använda PEM där.

Så här ser en sån koppling för 50 mm ut: https://www.poolstore.se/p/kulventil-med-klamringskoppling-50mm-x-50-lim/

Undvik gärna 90-graders rörböjar för att minimera tryckfallet. https://www.dammbutiken.se/mjuk-boj-50mm-i-pvc
Poolstore eller vilken lokal butik som helst bör kunna ordna fram allt som behövs.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #14 skrivet: december 10, 2017, 14:29:27:27 »
Har någon tips var man köper slang + Pem kopplingar billigt?

Poolklor.com I Kävlinge har allt som du behöver till SUPER bra pris.

Ring och prata med Anders Fagerström han kan allt om kopplingar etc!

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #15 skrivet: december 10, 2017, 20:52:59:59 »
Tack för tipsen, har ju nära till Kävlinge så det är ett bra alternativ!

Har grävt färdigt idag, som vanligt tog det längre tid än beräknat samt blev mycket mer massor. Tur att man har nära till återvinningsstationen samt att jag hyrde två el-tipp släp!

Nästa helg blir det dränering och makadam.
Armering samt isolering till plattan kommer i veckan från Tjällden.

Blev sent idag så fick inte till någon bild i dagsljus när det var helt klart.


Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #16 skrivet: december 17, 2017, 16:05:30:30 »
Dränering samt 12 ton makadam är nu på plats! Allt rullades i skottkärra. Kom på en smart lösning med lastpallar och en ramp så kunde vi tippa makadam i hela hålet och slapp flytta runt massorna i hålet.
Armering blev lev i Fredags och isolering till plattan kommer på Måndag, blir jul och nyårshelg till att montera form + armering, sedan är det planerat ev gjutning 4 Jan.


Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #17 skrivet: december 25, 2017, 22:29:10:10 »
Då var formen på plats, gick relativt smidigt. Måtten blev bra, diagonalen diffar på 6mm. Får anses vara godkänd, och höjderna diffar på max 3mm. Nästa steg är ju självklart armering samt återfyllnad med makadam som håller formen på plats under gjutningen. Hade ca 1,5 ton kvar från botten så det är på plats längst L stöden, skall fixa några ton till helgen.

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #18 skrivet: januari 10, 2018, 22:54:16:16 »
Då har det hänt lite sedan sist.

Plattan blev gjuten och klar i Fredags, självklart skulle det bli en superkall helg. Som tur var höll det sig med några plusgrader till lördag eftermiddag och betongen hade härdat en del så man kunde försiktigt gå på den. Blev bara att åka iväg och köpa cellplast och täcka in hela ytan. Blev en bra investering, Söndag morgon var det -12 grader. Mätte temperaturen på betongen under cellplasten +14 grader så det var skönt! Hade en liten bit i kanten som inte blev täckt, där var tempen -2 på ytan. Cellplast isolerar bevisligen bra!

I helgen blir det till att börja montera väggar, dessa kom levererades i måndags så nu är det bara att köra vidare.

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #19 skrivet: januari 16, 2018, 22:34:27:27 »
Då var även poolväggar samt trappan monterad!

Tog lite drygt 1 dag för två personer, måste säga att det gick väldigt smidigt. Skall montera mellanväggen samt bräddavlopp och sedan blir det gjutning av pelare och krönbalk.

Har nog bestämt mig för att beställa färdigbetong även om det kräver en rotbil med kran.
Fråga, ni som gjort Tjällden pooler och och beställt betongbil några som helst problem med att betongen rinner ut/risk för att blocken flyttar sig? Känns som att man måste ta det lite lugnt med att fylla upp betongen...


Utloggad TommyC

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #20 skrivet: januari 17, 2018, 17:24:37:37 »
Jag är imponerad av att du har sådan energi så här års. Själv gör jag absolut minimum utomhus när det är mörkt och kallt. Idag blev det 30 minuter med snöslungan. Poolen ser ut att bli bra!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad kg21

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #21 skrivet: januari 20, 2018, 16:08:31:31 »
Det var inga problem med betongen men betongkillen var skeptisk - det går alltid åt skogen och folk springer runt i panik när betongen läcker sade han innan... Han fick dock fel denna gång  O0
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad MathiasS

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #22 skrivet: januari 21, 2018, 09:27:59:59 »
Det var inga problem med betongen men betongkillen var skeptisk - det går alltid åt skogen och folk springer runt i panik när betongen läcker sade han innan... Han fick dock fel denna gång  O0

...med en tjällden är det ju bara några liter betong som är på drift om något går snett. Är det en Thermopool har jag viss förståelse för att lätt panik uppstår. Det är ju kört då, så att säga....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #23 skrivet: januari 21, 2018, 09:33:35:35 »
Ser man det positivt så får man ju då äntligen en bra orsak att köpa en riktigt stor borrhammare som man kan sakna ibland.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Swefredrik

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #24 skrivet: januari 27, 2018, 08:13:06:06 »
Kul läsning! Ös gärna på med bilder, går själv i planer att bygga samma pool i vår :)

Utloggad MathiasS

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #25 skrivet: januari 27, 2018, 17:04:01:01 »
Ser man det positivt så får man ju då äntligen en bra orsak att köpa en riktigt stor borrhammare som man kan sakna ibland.  ;D

Hmm.. ja men jag föredrar att låta mina skäl till att köpa verktyg vara lite mindre konkreta än så......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #26 skrivet: januari 27, 2018, 23:25:06:06 »
Hmm.. ja men jag föredrar att låta mina skäl till att köpa verktyg vara lite mindre konkreta än så......

Blev ju lite kul faktiskt med tanke på vad betong heter på engelska... Men det var nog avsikten antar jag.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #27 skrivet: januari 28, 2018, 11:09:14:14 »
aha näe du tänkte längre än jag. :)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #28 skrivet: januari 29, 2018, 21:57:51:51 »
Armering, skimmers, mellanvägg och lite annat smått på plats inför gjutning på fredag. Har fått skära ner blocken på kortsidan där lamelltäcket skall sitta för bra infästning i betong. Blev mer jobb än jag hade tänkt med detta moment, men så blir det när man skall ha lite special lösningar!

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #29 skrivet: januari 30, 2018, 14:06:15:15 »
Bra jobbat, kul att följa denna tråd. Ska bli spännande att se slutresultatet!
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #30 skrivet: februari 05, 2018, 22:43:56:56 »
Då är pelarna,trappan samt kantbalken gjuten och klar. Det blev tillslut att jag blandade all betong själv. Vi var tre personer och detta var inga problem, 31 säckar cement samt ca 2ton grus samt makadam. Vi startade vid 8 och var klara vid två tiden, hade två st tvångsblandare.

Kan även meddela att det går bra att gjuta dessa delar när det är minusgrader, blandade med varmt vatten samt la cellplast ovanpå kantbalken när det var klart. Dagen efter höll ytan på betongen 39 grader och det var -5 ute.

Körde på så intensivt att det inte blev några bilden den dagen, skall ta senare när cellplasten och formen är borta. Till helgen blir det  att börja montera lampor, inlopp osv.

Utloggad Swefredrik

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #31 skrivet: februari 06, 2018, 20:53:07:07 »
När du göt plattan, är det också ett kitt från Tjälldens? Ser ut som form och isolering allt i ett?

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #32 skrivet: februari 06, 2018, 21:13:11:11 »
Japp, komplett paket från Tjällden inklusive L stöd osv till plattan.

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #33 skrivet: februari 12, 2018, 21:37:47:47 »
Nu är inlopp samt lampor monterade, formen borttagen och betongen slipad där det behövde. Kanten mot blocken blev inte helt hundra så fick slipa ner betongen lite. Har även börjat förbereda för att gjuta plattan i facket där lamelltäcket skall vara. Kommer att montera tak i form av plåtar för att dels kunna helspeckla poolen och montera liner utan att vara beroende av vädret såhär års. Därav träramen
Nästa steg blir spackling samt då gjuta facket, parallellt skall jag börja återfylla med makadam runt om.

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #34 skrivet: mars 26, 2018, 22:38:28:28 »
Det var ett tag sedan sista uppdateringen och lite har hänt trots vädret.

Poolen är helspacklad, linern svetsad och i helgen monterades lampor,skimmers,inlopp och börjat på pooltäcket.

Granit är också beställt runt poolen, blir två rader med 60x60 plattor runt poolen. Skall gjuta runt poolen och sätta dess i fix och fog.

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #35 skrivet: mars 26, 2018, 22:40:52:52 »
Bilder linern

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #36 skrivet: mars 26, 2018, 22:44:17:17 »
Lampor och skimmmers monteras

Utloggad Nalle365

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #37 skrivet: mars 29, 2018, 14:57:12:12 »
Kul att följa!

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #38 skrivet: april 01, 2018, 20:55:01:01 »
Stor dag idag, poolen inkopplad och pump osv igång!

Än så länge ser det bra ut, inga kopplingar som läcker. Dock en skimmern som läcker i det plomberade hålet, tydligen var dessa inte dragna tätt från fabrik.

Nu börjar jobb med återställning, lägga trädäck ovanför Covrex pooltäcke samt montera lamellerna till detta.

Sedan skall Zodiac PH och Klor expert installeras, pool roboten testas. Så det är en hel del kvar men känns som att det är badbart till säsongen startar.

Blev mycket kopplingar, hade bara två slangar in i förrådet så 5 slangar (2 skimmers och 3 inlopp) behövde bli 2.

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #39 skrivet: april 01, 2018, 23:08:18:18 »
Kopplingar

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #40 skrivet: april 01, 2018, 23:09:07:07 »
Kopplingar

Utloggad JohanB

SV: Poolbygge vintern 2017-2018
« Svar #41 skrivet: april 01, 2018, 23:09:39:39 »
Covrex

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan