VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pumpbyte för en med tummen mitt i handen  (läst 5584 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spamicke

Pumpbyte för en med tummen mitt i handen
« skrivet: oktober 29, 2017, 08:48:26:26 »
Min pump i spat verkar ha gått sönder i natt efter att ha fört oljud några dagar.
Jag är själv usel på praktiska saker så vad gör jag nu?
1. Stänger av badet
2. Tömmer ut vattnet (Bor i Sydsverige så ingen jätterisk att något fryser sönder ännu)
3. Beställer ny pump i morgon via återförsäljare
Vilken typ av hantverkare kan hjälpa mig att byta pump, VVS eller?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Pumpbyte för en med tummen mitt i handen
« Svar #1 skrivet: oktober 29, 2017, 09:20:57:57 »
Återförsäljaren bör kunna skicka en reparatör.

Om du vill lära dig att byta pumpen själv så kan du ju berätta vad det är för bad och kanske lägga in en bild på pumpen och området runt den så kan nog någon här ge goda råd. Ger manualen någon information om byte av pump?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad spamicke

SV: Pumpbyte för en med tummen mitt i handen
« Svar #2 skrivet: oktober 29, 2017, 09:57:08:08 »
Tack!
Jag vågar mig nog inte på det, är rätt oteknisk, har inte ens öppnat upp panelerna på badet
Det är ett Viskan Sverigebad, tre år gammalt.
Men jag antar att jag bör tömma badet i vilket fall som helst, eller ska jag låta vattnet vara i ett tag?

Utloggad Teknikern

SV: Pumpbyte för en med tummen mitt i handen
« Svar #3 skrivet: oktober 29, 2017, 10:53:23:23 »
Ta bort panelerna så du ser pumpen, troligen har du avstängningsventiler vid pumpen så tömma ur kan du vänta med tills du vet det. Här är lite bilder på vattenanslutningar och pump från mitt renoveringsobjekt.

Rullmuttern kan sitta som f*n, tätningarna är på mitt bara vanliga o-ringar som får lite vaselin på sig innan återmontering av pumparna och elen är snabbkontakter i elskåpet. Allt av detta är rena fatta-själv-övningar även för en som inte är händig alls och ju mer man skruvar desto säkrare blir man. Pumpen är ju redan trasig så vad kan hända liksom?  ;)


Utloggad spamicke

SV: Pumpbyte för en med tummen mitt i handen
« Svar #4 skrivet: oktober 29, 2017, 11:15:43:43 »
Tack!
Ok, väntar med att tömma badet.
Ska försöka öppna panelerna under eftermiddagen och se om jag hittar pumpen.

Utloggad spamicke

SV: Pumpbyte för en med tummen mitt i handen
« Svar #5 skrivet: oktober 29, 2017, 11:38:19:19 »
En annan fråga.
Om jag behåller vattnet i badet tills vidare, kan det vara en bra idé att köra jetstrålarna ibland (de fungerar) så att vattnet rör sig?
(Och fortsätta klora såklart)

Utloggad spamicke

SV: Pumpbyte för en med tummen mitt i handen
« Svar #6 skrivet: oktober 29, 2017, 13:52:36:36 »
Hittade pumpen i alla fall. Antar att den vita prylen till höger är avstängningsventilen?

Utloggad Teknikern

SV: Pumpbyte för en med tummen mitt i handen
« Svar #7 skrivet: oktober 29, 2017, 14:15:16:16 »
Ja kör jetstrålarna en stund när du klorat, det borde vara det bästa för att cirkulera vattnet.

Det på bilden är avstängningsventilen, ska sitta en på båda sidor om pumpen. Din modell är en sk. slidventil som trycks rakt ner med handtaget för att stänga och dras rätt upp för att öppna.

Dom på mina bilder är kulkiksventiler, likadana som sitter på avstängning till diskbänk och tvättfat mm. och som vrids för att manövreras.

Utloggad Telekiter

SV: Pumpbyte för en med tummen mitt i handen
« Svar #8 skrivet: oktober 30, 2017, 10:23:28:28 »
Jaha, det var ju verkligt trist att se. LX-pump i Viskans spabad  :'( . Jag trodde minsann inte att de hade dåliga Kina-komponenter i sina bad.

/Urban.

Utloggad spamicke

SV: Pumpbyte för en med tummen mitt i handen
« Svar #9 skrivet: oktober 30, 2017, 11:32:12:12 »
Dock har jag pratat med Viskan alldeles nyss och trots att garantin gick ut för 1,5 månad sedan så tar de det som ett garantiärende och skickar hit en reparatör.
Mycket trevliga och tjänstvilliga människor. Högsta betyg till dem!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag