VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: [Uppdaterad] till nu skiter jag i detta och köper en ny! Trasig el-box?  (läst 4146 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ampo

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med en felsökning av varför inte värmen fungerar i mitt spa.

Lite bakgrund: hämtade förra helgen ett begagnat sunrise spa. Spat var avstängt och tömt vid hämtning, så jag har inte kunna testa det på plats.

Det blev uppstart igår och jag märkte ganska fort att inte värmen steg.
Kan idag konstatera att temperaturen inte stigit över över natten heller.

Ser att det blinkar tre röda punkter i displayen.
När jag öppnar elboxen kan jag även där se en led som lyser rött.
En cirkulationspump går också konstant.
 Vilket jag antar är helt rätt för att förhindra eventuella frysningar. 

El boxen är en Gecko (spa builders?) S-class.

Någon som vet i vilken ände jag börjar felsöka?
« Senast ändrad: oktober 23, 2017, 10:40:27:27 av Ampo »

Poolgiganten

Utloggad Ampo

SV: Trasig el-box?
« Svar #1 skrivet: oktober 22, 2017, 15:31:19:19 »
Har mätt lite lite och kan konstatera att alla säkringar är hela, värmeaggregatet är helt men däremot kommer ingen ström fram till värmaren.
Någon med tankar och idéer?

Utloggad TommyC

SV: Trasig el-box?
« Svar #2 skrivet: oktober 22, 2017, 15:51:42:42 »
Värmaren matas troligen från ett relä. Reläer är vanliga felkällor. Kontrollera matning till reläet samt spänning före och efter reläet. Folien på mönsterkortet kan ha brunnit av eller någon kontakt kan ha gått varm och brunnit.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ampo

SV: Trasig el-box?
« Svar #3 skrivet: oktober 22, 2017, 20:20:06:06 »
Jag har kommit till ett stillestånd.
Följer en felsökningsguide för el-boxen.
Det nämns att jag behöver ”reset the breaker” men jag kan inte hitta var det skulle kunna finnas en brytare  <dontkn>
Och efter intensivt sökande börjar jag tro att inte heller Google kan hjälpa mig  :'(
Kan någon här tipsa??

Utloggad TommyC

SV: Trasig el-box?
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2017, 21:21:27:27 »
"reset the breaker" syftar på att det är en automatsäkring "circuit breaker" som har löst ut. Genom att stänga av och slå på automatsäkringen så blir den återställd. Du hade väl redan spänning in så då är det inte det som är felet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ampo

SV: Trasig el-box?
« Svar #5 skrivet: oktober 22, 2017, 22:29:56:56 »
Stämmer att jag har spänning in då alla pumpar mm går.
Men någon stans tar det ju stop när det gäller spänningen till värmaren.

Utloggad Ampo

SV: [Uppdaterad] till nu skiter jag i detta och köper en ny! Trasig el-box?
« Svar #6 skrivet: oktober 23, 2017, 10:50:46:46 »
Jag är inte en som har tid för särskilt mycket strul.
Orkar inte fortsätta med felsökning, mest pga av att allt pekar på att det är HI limit sensorn som är trasig. Och om jag förstår rätt så går inte komponenten att byta då det är limmad/löd på kretskortet, ja eller framför allt så är det så att Gecko inte verkar tillverka den som reservdel. Alternativen är att jag ska bygla förbi sensorn mm men det lockar inte.
Kan bara konstatera att Gecko inte imponerar och jag vill nu gå över till Balboa.

Men då blir frågan, vad ska jag tänka på när jag beställer nya prylar? Jag vill alltså gå ifrån Gecko till Balboa. Jag behöver alltså en ny el-box samt en styrpanel.

Ös på med tankar och synpunkter! <antman>

Utloggad Teknikern

Har aldrig hört talas om en "HI-limitsensor" inlödd på ett kort, då brukar det vara en lödd säkring som gått och som är en mycket vanlig reservdel och sitter i det mesta nuförtiden bara för att inte vem som helst ska kunna byta den verkar det som. Försök få tag på ett schema till boxen, då går det snabbt att få reda på vad dom menar med sensor.

Ett element är ju bara en motståndsspiral, inget annat, och att sätta nåt annat än en säkring i serie med den, ja varför då frågar jag mig? Det går mycket skrönor och svängs med mycket fina ord som inget betyder i servicekretsar bara för att ingen ska ta reda på att prylen är stapelvara och inte nåt unikt.

Utloggad Antela

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
High limit sensorn sitter väl på värmaren för att förhindra att värmaren blir varmare än ~45 grader. Den borde man ju kunna bygla för att testa om den är problemet.

Känns som en väldigt dyr och krånglig lösning att byta till ett helt annat styrsystem.


Utloggad Ampo

SV: [Uppdaterad] till nu skiter jag i detta och köper en ny! Trasig el-box?
« Svar #9 skrivet: oktober 24, 2017, 15:37:33:33 »
Okey, jag andas ut tänker till lite.
Jag kommer att testa att bygla förbi för att kunna kostatera att värmaren fungerar som den ska samt få på svart och vitt om det är HI limit sensorn som är problemet.

Finns det någon redan nu som kan vet om det går att få tag på en senors till ett Gecko / Spa builders S-class box? Jag är medveten om att tex denna finns http://www.spapartsnordic.se/produkt_detalj.php?ID=2058&Cat_ID=283

Problemet är att den passar bara till nyare boxar som har en kontaktanslutning på kretskortet. Min saknar detta och har sensorn fastlödd på sig. Jag kan inte hitta den som reservdel.  :-\

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan