Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spa skummar, trots att jag gör allt rätt (?)  (läst 10126 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Headheretic

Spa skummar, trots att jag gör allt rätt (?)
« skrivet: oktober 08, 2017, 21:45:38:38 »
Mitt nya spa skummar efter 6-7 bad, även efter nytt vattenbyte. Det är hård användning på badet, ett bad varje dag. Detta har jag gjort för att försöka förhindra skummandet:

PH 7.2

Klor: Ligger rätt nivå. Långtidsverkande i flottör. En tsk per person efter bad. Chockklorering hjälper ingenting mot skummandet.

Inga badkläder som tar med tvättmedel i badet har använts.

Ingen tvål i duschen innan bad har använts.

Filter byts varje vecka.

Långt hår doppas ej i badet.

Så vad är det för fel? Det är kommunalt mjukt vatten och jag såg på internet att mjukt vatten skummar lättare. Kan det vara en orsak?

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Spa skummar, trots att jag gör allt rätt (?)
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2017, 09:03:03:03 »
Hej. Klor hjälper inte mot skummandet. Filterbyte hjälper inte heller. MEN att långt hår inte doppas skulle funka är en myt (har hört det argumentet till leda i mitt eget spabad). Även om det långa håret inte doppas så stiger vattenånga från badet till huvudet/håret och vattenångan kondenseras i håret till vattendroppar som sedan rinner tillbaka ner i badet, och på vägen ner tar det med sig balsam, schampo odyl som finns i håret.

/Urban.

Utloggad Headheretic

SV: Spa skummar, trots att jag gör allt rätt (?)
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2017, 09:14:02:02 »
Alla duschar ur håret innan bad, så det borde räcka?

Utloggad Headheretic

SV: Spa skummar, trots att jag gör allt rätt (?)
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2017, 09:48:26:26 »
Har ställt om reningscykeln till att pumparna startar 4 ggr per dygn, istället för 2 ggr som är fabriksinställningen. Hoppas få bukt med detta, vill inte behöva byta vatten efter 7-8 bad :-(

Utloggad Telekiter

SV: Spa skummar, trots att jag gör allt rätt (?)
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2017, 10:38:31:31 »
Förstår dig helt. Surt behöva byta vatten så ofta  :-\ . Reningscykeln har inte heller någon betydelse för skummandet. Tänk på att rengöra filtret ordentligt när du byter vatten. Annars finns "skum" kvar i filtret och förorenar det nya vattnet. Gissar att du redan tänkt på det men....

/Urban.

Utloggad Headheretic

SV: Spa skummar, trots att jag gör allt rätt (?)
« Svar #5 skrivet: oktober 09, 2017, 13:19:36:36 »
Japp, det är ett mysterium. Har slängt i en svamp som ska suga upp oljor etc.. men den gör ingen nytta alls.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Spa skummar, trots att jag gör allt rätt (?)
« Svar #6 skrivet: oktober 11, 2017, 20:31:44:44 »
Min erfarenhet av detta är att om du har extremt mjukt vatten så ska du justera upp hårdheten till ca 100-200 ppm, sedan så har en rejäl chockning (20ppm i minst 4 timmar ) hjälpt till att bränna bort det mesta av orenheter och skit som kan ställa till det i badet.  Glöm bara inte att ha locket öppet hela tiden tills nivån kommit ner under 7-10 ppm.

En vanligt chockning (10ppm i minst 1 timma) klarar inte alltid av detta.  Se bara till att kolla hur du ligger till med Cya nivån i badet, ligger den över 60ppm så bör du byta ut en del av vattnet för om  du kommer mycket högre så kan kloret bli overksamt och bara öka TDS utan att kunna sanera vattnet.

Hur ser TDS ut i badet?  Är vattnet för mättat med orenheter och kemirelaterade så blir skumning ett vanligt förekommande tecken på att det är dags för byte av vatten.

Hur länge sedan är det du gjorde en riktig Pipeclean ? Rekommenderar att göra detta minst vart annat vattenbyte då det samlas mycket som påverkar vattnet och kan bidra till skumning i vattnet.

Tiden på filtreringen på vattnet påverkar också detta, min rekommendation är att om du har ett filtersystem som är mindre än 100 sq.ft så bör du ha 8-12 timmars total reningscykel per dygn, speciellt om du har ett bad med separat cirkulationspump. Har du huvudpumpen som sköter cirkulationen så brukar det räcka med 6-8 timmar då den ändå skickar mycket mer vatten genom filtersystemet på grund av det större pumphuset.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag