VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ultralifts Visionlift, någon som testat den, eller Covermate III?  (läst 2565 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nissebult

  • Entusiast
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hej,

Någon som har erfarenhet av denna locklyft?
Den är lite lik Covermate III med hydraul men går ned bakom badet. D v s man slipper att locket bildar "en skymmande vägg" eller vindfång.
http://www.ultrapoolandspa.com/visionlift

Också sett att en del har problem med Covermate III's smala stag som går in under locket, de smala stagen nöter tydligen hål i locket. Är det ett stort problem?

Tack,

Jocke
Spa, varför skaffade vi inte ett tidigare :)!
Artesian Platinum Elite Dove Canyon

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ultralifts Visionlift, någon som testat den, eller Covermate III?
« Svar #1 skrivet: oktober 05, 2017, 08:42:09:09 »
Inte så olika den via har, men vår lägger inte ned locket på "golvet" utan det hänger ca 1 dm ovan altanen (och skymmer då sikten mer också).
Enda fördelen som jag ser med vår lyft är att den inte hamnar i snön på vintern, i vart fall inte om man skottat skapligt noga.
Nu kanske det inte spelar någon större roll om locket ligger an mot mark/altan/trall så länge den inte fryser fast.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad johanmarsta

SV: Ultralifts Visionlift, någon som testat den, eller Covermate III?
« Svar #2 skrivet: oktober 05, 2017, 19:55:04:04 »
Har haft och har covermate III på mitt bad.
Den lyfter upp locket en bit om det inte är ett större lock.
Har monterat säkert 30 st covermate III och levererat minst 100 st  och besökt flera av dom kunderna efter det och aldrig sett att det skulle nöta där på locket.
Däremot nöter dom sex skruvarna som man monterar det längsgående röret med om man inte sätter dom rätt,vilket måååånga missar.

Nästa gång jag byter bad kommer jag ta en covermate I istället,tycker att locket står upp för mkt med IIIan 

Utloggad Nissebult

  • Entusiast
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ultralifts Visionlift, någon som testat den, eller Covermate III?
« Svar #3 skrivet: oktober 05, 2017, 22:52:20:20 »
Inte så olika den via har, men vår lägger inte ned locket på "golvet" utan det hänger ca 1 dm ovan altanen (och skymmer då sikten mer också).
Enda fördelen som jag ser med vår lyft är att den inte hamnar i snön på vintern, i vart fall inte om man skottat skapligt noga.
Nu kanske det inte spelar någon större roll om locket ligger an mot mark/altan/trall så länge den inte fryser fast.

Det är klart att när vintern kommer och locket ligger mot "padsen" kan det potentiellt frysa fast mot dem. Nu är det ju ytterkanten som gå emot och den är ju inte helt blöt, dock rinner ju vatten neråt som bekant..... Vilken lyft har du?
Spa, varför skaffade vi inte ett tidigare :)!
Artesian Platinum Elite Dove Canyon

Utloggad Nissebult

  • Entusiast
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ultralifts Visionlift, någon som testat den, eller Covermate III?
« Svar #4 skrivet: oktober 05, 2017, 23:00:34:34 »
Har haft och har covermate III på mitt bad.
Den lyfter upp locket en bit om det inte är ett större lock.
Har monterat säkert 30 st covermate III och levererat minst 100 st  och besökt flera av dom kunderna efter det och aldrig sett att det skulle nöta där på locket.
Däremot nöter dom sex skruvarna som man monterar det längsgående röret med om man inte sätter dom rätt,vilket måååånga missar.

Nästa gång jag byter bad kommer jag ta en covermate I istället,tycker att locket står upp för mkt med IIIan

Tack och ja ettan kan ju vara ett alternativ kommer ned lite mer än trean. Är det stor skillnad på kraft som behövs för att lyfta Covermate I jämfört med III? Dottern som är 11 skall helst kunna öppna.
Spa, varför skaffade vi inte ett tidigare :)!
Artesian Platinum Elite Dove Canyon

Utloggad johanmarsta

SV: Ultralifts Visionlift, någon som testat den, eller Covermate III?
« Svar #5 skrivet: oktober 06, 2017, 06:44:11:11 »
Beror på vilket bad du har,olika tillverkare har olika tunga lock.

Edit:
Ser att du har ett platinum elite bad,vilken årsmodell är det?
Vissa modeller av dom går inte att fästa locklyft i pga att kabinettsidorna är i ett annat matrial än plasg som alla andra har.
Då får man köra på understyle modellen istället.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ultralifts Visionlift, någon som testat den, eller Covermate III?
« Svar #6 skrivet: oktober 06, 2017, 07:41:28:28 »
Det är klart att när vintern kommer och locket ligger mot "padsen" kan det potentiellt frysa fast mot dem. Nu är det ju ytterkanten som gå emot och den är ju inte helt blöt, dock rinner ju vatten neråt som bekant..... Vilken lyft har du?

Tror det är denna, den är i alla fall otroligt lik.
https://www.bauhaus.se/locklyft-till-camargue-utespa.html
Enligt bilderna så stannar den mer än 1 dm från golvet, och det stämmer nog vid närmare eftertanke.
Enda fördelen med den är som sagt egentligen bara om man har snö på marken/altan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Watch

SV: Ultralifts Visionlift, någon som testat den, eller Covermate III?
« Svar #7 skrivet: oktober 07, 2017, 08:09:13:13 »
Hej. Jag har ett Covermate III och är helnöjd med det. Det är extremt lätt att öppna och stänga utan större kraft och sköts lätt av en person. Fördelen för mig är också att locket inte bygger så mycket så det går att ställa närmre omkringliggande staket/hus eller liknande om utrymmet är begränsat. Sedan är det ju också en fråga om smak som johanmarsta skriver. Rent funktionsmässigt kan jag dock inte se att det finns något annat lock på marknaden som är mer lätthanterat. Jag har ett platinum elite som johanmarsta nämner och som är inköpt i december 2015, där har det inte varit något problem med monteringen.
« Senast ändrad: oktober 07, 2017, 08:25:02:02 av Watch »

Utloggad Nissebult

  • Entusiast
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ultralifts Visionlift, någon som testat den, eller Covermate III?
« Svar #8 skrivet: oktober 26, 2017, 07:31:53:53 »
Beror på vilket bad du har,olika tillverkare har olika tunga lock.


Edit:
Ser att du har ett platinum elite bad,vilken årsmodell är det?
Vissa modeller av dom går inte att fästa locklyft i pga att kabinettsidorna är i ett annat matrial än plasg som alla andra har.
Då får man köra på understyle modellen istället.

Köpte badet för ett par veckor sedan av Badconcept i Karlstad, var dock ett kar de haft i sin utställning så misstänker att det är 2016. Ser dock likadant ut som de nya.
Nåväl, jag köpte faktiskt en Visionlift från Ultralift, fungerar mycket bra. Dock är materialet Artesians träimitation, d v s man är tvungen att hitta reglar att skruva samt ha nog långa skruvar. Fick köpa nya för utomhusbruk då de medföljande var för korta. Sedan blev montaget lite trickigt då fästet till gasdämparen hamnar över aluminiumprofilen som täcker skarven mellan täcksidorna, fick förborra ett hål så gick det bra. Tack för tips och support!
Spa, varför skaffade vi inte ett tidigare :)!
Artesian Platinum Elite Dove Canyon

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan