Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter  (läst 9909 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad YvonneMalmö

Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« skrivet: oktober 04, 2017, 14:17:45:45 »
Hej!
Ska snart köpa ett spabad  O0. Har varit på Österlens poolcenter i Lödde, de verkar seriösa och kunniga - nån som har erfarenhet av dem?

Väljer mellan två spa: Earl från Svenska badrumsinredningar eller Artesian south seas 735L. Det skiljer 20 000 kr dem åt. Är det verkligen värt 20 000 kr extra för ett Artesian spa? Nån som har erfarenhet från Earl som kan säga att det är bra så jag inte behöver lägga 80 000 kr på ett Artesian ;)?

Poolgiganten

Utloggad johanmarsta

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2017, 21:07:04:04 »
Artesian badet har två pumpar till massage ,earl har en.
Artesian har mkt mer belysning än earl.
Det är större ,earl är bara 2oo ,det gör mkt om man är flera som badar.

Earl är ett kinesiskt bad,Artesian ett amerikanskt.
Försök tex få tag på en video från fabriken som tillverkar earl och gör samma med artesian.:)

Utloggad YvonneMalmö

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #2 skrivet: oktober 06, 2017, 11:56:40:40 »
Tack Johanmarsta!
Du verkar kunna din grej.. Jag kände spontant när jag varit runt o tittat på spabad att Earl ändå kändes som snäppet vassare än de spabad som fanns på typ skånskabyggvaror. Kan det vara så? Kan det finns bättre o sämre kinabad?

Utloggad TommyC

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #3 skrivet: oktober 06, 2017, 18:37:05:05 »
Kan det finns bättre o sämre kinabad?
ÄhumÄhumÄhum.....En stor del av allt som förr i tiden tillverkades i väst tillverkas numera i Kina. Kvalitén på det som tillverkas kan vara allt från det bästa som går att uppbringa till rent skräp. Ofta får man vad man betalar för.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad johanmarsta

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #4 skrivet: oktober 06, 2017, 23:02:21:21 »
Det finns bättre bad från både Kina, USA,Canada och Sverige
Artesian är en av dom bättre från USA ,earl är on bad från Kina,men earl kommer inge upp i samma klass som Aftesian,därav pris skillnaden.

Som sagt,man får vad man betalar för.
Man ska inte tro att man får samma fast mkt billigare
Och inte vara så dum att man går på dessa Kina försäljares "ordinarie pris" och tro man får rabatt,kompis pris,rea pris,mässpris,utställnings ex mm mm som man får höra när man tex står på mässor....

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #5 skrivet: oktober 11, 2017, 20:40:27:27 »
Att jämföra dessa två är som att jämföra Dacia och Volvo i bilvärlden. Två helt skilda produkter som inte ska jämföras med varandra.

Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Linn2004

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #6 skrivet: oktober 19, 2017, 00:59:22:22 »
Har haft ett Earl från SBI i drygt 2 år. Mycket nöjd. Ytterbelysningen på sidorna pajade efter någon månad men bara å ringa så byttes de direkt. Visst, 1 pump och ingen fotbollsarena belysning men mer än väl till vår familj, dessutom energisnål. Gör åt ca 2600 KW per år med 2 vattenbyten. Bor i Boråstrakten. Mitt råd blir köp.

Utloggad TheSwede

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #7 skrivet: oktober 19, 2017, 06:26:45:45 »
Att jämföra dessa två är som att jämföra Dacia och Volvo i bilvärlden. Två helt skilda produkter som inte ska jämföras med varandra.

Japp men båda tar dig från punkt A till punkt B.

Utloggad nyburjare

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #8 skrivet: oktober 19, 2017, 09:59:03:03 »
Japp men båda tar dig från punkt A till punkt B.

 :-X räcker kanske inte som jämförelse  :o utan att lägga in " hur säkert åker man" , " hur länge funkar det att åka" , "hur bekvämt åker man " ," går detta sälja, restvärde" , "behövs reparation under resan" ," finns det resevdelar" , " vad kostar dessa "
Är du verkligen expert  <antman>

Utloggad TheSwede

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #9 skrivet: oktober 19, 2017, 12:33:58:58 »
Inte jag som skrivit expert. Trodde att folk kunde räkna ut det själva. Självklart åker du bättre men jag vet inte säkrare i en premium produkt. Men man gör ju ett val vad man vill och kan betala. En person som tjänar 20 miljoner i månaden köper ju inte ett premiumbad för 150 000kr han köper ju ett för 500 000kr.
 

Utloggad nyburjare

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #10 skrivet: oktober 19, 2017, 12:48:27:27 »
Jag skrev inte att du skrivit det själva ! läs igen .
Om man åker bättre , tror jag man åker säkrare .
Säg inte det , den som tjänar så mkt är säkert ekonomisk , behöver inte betyda att han väljer dyrt , vad är dyrt ?
det som är billigt kan vara dyrt , det som är dyrt kan vara billigt , man måste väga in sina krav förväntningar och pris, den som bara ser på pris kan sällan göra det bästa valet för sig själv

Utloggad TheSwede

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #11 skrivet: oktober 19, 2017, 12:53:29:29 »
Har själv ett kina bad å är jättenöjd. har inte ekonomi att köpa ett premium. Som vissa resonera så har jag ingen rätt att ha ett spa eftersom det måste vara premium.

Utloggad nyburjare

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #12 skrivet: oktober 19, 2017, 13:04:10:10 »
Exakt så jag skrev , att det har du ju, man väger in krav pris och att man vill ha... sen köper man efter sin förmåga och är nöjd med det även om det finns "bättre" , finns alltid bättre, nästan oavsett hur dyrt man köper så kan det bli dyrare

Utloggad TheSwede

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #13 skrivet: oktober 19, 2017, 13:08:46:46 »
De var lite så jag menade med att den riktigt rike skulle inte köpa ett premium utan han köper super premium. Han alsttar åt premium ägarna å menar att dom köper skrot.

Utloggad nyburjare

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #14 skrivet: oktober 19, 2017, 13:15:07:07 »
De var lite så jag menade med att den riktigt rike skulle inte köpa ett premium utan han köper super premium. Han alsttar åt premium ägarna å menar att dom köper skrot.


Tror inte han bryr sig om vad andra köper o inte köper  ;D

Utloggad TheSwede

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #15 skrivet: oktober 19, 2017, 13:42:28:28 »
Men det hakas mycket på Kina baden å självklart finns bra å dåliga. Har själv ett bad från sbi å kommer att köpa av dom nästa gång. Ja ja jag vet hade jag köpt ett premium så hade jag kunnat haft det i 10 år. Men en som köper en premium bil har ju inte den i 10år man byter ju bil efter 3 till 5 år.

Utloggad nyburjare

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #16 skrivet: oktober 19, 2017, 16:58:05:05 »
Man måste sluta jämföra med bilar, det är liksom en helt annan sak ... den som byter bort en bil efter 3 år , har ju ett värde i bilen, ett kina-kar .. går det ens att sälja begagnat ?

Utloggad TheSwede

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #17 skrivet: oktober 19, 2017, 17:02:57:57 »
Svågern köpte ett 10 år gammalt viskan för 7000kr.

Utloggad johanmarsta

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #18 skrivet: oktober 19, 2017, 17:38:51:51 »
Svågern köpte ett 10 år gammalt viskan för 7000kr.

Det var ett bättre köp än ett nytt earl ....

Utloggad nijo2

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #19 skrivet: oktober 19, 2017, 19:55:49:49 »
Det var ett bättre köp än ett nytt earl ....
Nu får det f*n räcka!
Du har gjort det till en grej att hela tiden snacka ner allt som inte räknas till sk premiumbad.
Du måste väl kunna glänsa med dina kunskaper (vilka jag inte ifågasätter) utan att hela tiden prata skit om sk kinabad.

Utloggad johanmarsta

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #20 skrivet: oktober 19, 2017, 21:01:22:22 »
Det är klart att det är ett bättre köp?
7000 för ett beg viskan är ju kanonbilligt.
Skulle hellre köpa det än ett nytt earl.

Sen pratar jag inte skit om allt som inte är premium spa.
Det jag (och många andra har jag märkt) är trött på är detta eviga tjat om att kinabaden är lika bra som premium,har 5 års garanti och många gånger påstås tillverkas i Sverige och USA.

Senast idag levererade jag ett nytt bad till en som vart lurad,badet är 3 år gammalt och LX pumpen pajjat,locket slut mm.
Den som sålde det påstod att badet tillverkas i samma fabrik som hydropool.
Det är inte ok att lura folk så.
Ni får gärna köpa billiga Kinabad,men tro inte att ni köpt ett premiumbad för det är det inte.
Därav om någon okunnig frågar så måste dom informeras och sen göra sitt val.
Vill man bara ha en balja med varmt vatten så funkar billiga bad.


Utloggad johanmarsta

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #21 skrivet: oktober 20, 2017, 08:11:39:39 »
Svågern köpte ett 10 år gammalt viskan för 7000kr.

Fast han blev nog lite lurad,men åt det possitiva... viskan spa har bara funnits i 7 år.

Utloggad Teknikern

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #22 skrivet: oktober 20, 2017, 10:19:48:48 »
Har själv ett kina bad å är jättenöjd. har inte ekonomi att köpa ett premium. Som vissa resonera så har jag ingen rätt att ha ett spa eftersom det måste vara premium.
Åh herrejävlar, då måste jag ha gjort bort mig rejält när jag köpte renoveringsobjektet som är ett Sunspa med rutten plyfabotten och 16 år gammalt. Får jag ens finnas eller ska jag begå harakiri direkt?  :o


Eftersom jag handlat med kina och asien i en himla massa år samt europa när det gäller elektronik bla. så kan SAMMA leverantör / fabrik ena gången pytsa ut premium och andra gången sämre än budget och det kan komma från samma batch så det där med att "man får vad man betalar för" rimmar illa. En av pumparna i mitt spa är sönderfrusen, det finns ett likadant pumphus med från samma leverantör som också är sönderfruset och jag kan säga att materialtjockleken är definitivt inte samma i dom två som ju ska vara identiska, dom kommer från samma leverantör iallafall. Nu blir det inget nytt hus då bara gaveln är söndertryckt utan ett nytt centrum i nylon då svarv mm. finns i huset, det är ju ingen raketforskning.

Utloggad TheSwede

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #23 skrivet: oktober 20, 2017, 12:08:31:31 »
Fast han blev nog lite lurad,men åt det possitiva... viskan spa har bara funnits i 7 år.

Han fick med en brochyr där det stod viskan på och att det står viskan på det. Då är det nog inte äldre än 7år. Ska ta en bild på det bästa gång.

Utloggad johanmarsta

SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #24 skrivet: oktober 20, 2017, 13:09:46:46 »
Han fick med en brochyr där det stod viskan på och att det står viskan på det. Då är det nog inte äldre än 7år. Ska ta en bild på det bästa gång.

Står det viskan på så är det max 7 år ca.
Så det var en bra affär.

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« Svar #25 skrivet: november 15, 2017, 00:45:42:42 »
Det var ett bättre köp än ett nytt earl ....
Fans viskan för 10år sedan?  <hmm> :-\

https://allabolag.se/5568205842/viskan-spa-sverige-ab


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan