CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Markarbere till Spa  (läst 13901 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersN

Markarbere till Spa
« skrivet: oktober 03, 2017, 18:38:43:43 »
Har beställt ett spabad och står nu inför att planera in markarbetet, vilket jag har förstått är bland det viktigaste.
Platsen är lite sluttande så det måste grävas ut mer/djupare mot altanen.

En anläggningsfirma som jag pratade med tyckte att ja skulle ha typ 11-16 makadam och även dränera gropen.
Men många andra jag sett och läst om har kört på 0-18 el 0-30 grus som packar sig bättre vilket skulle kunna få tjälsprängning enligt firman jag pratade med.
Frigolit eller inte?
Trädgårdsplattor?
Betongplatta?
Grus?

Vad är bäst att använda sig av?, vill ju få en stadig grund som håller i längden och inte medför sättningar som kan skada badet.

Bor i Göteborgsområdet
Spabad från Viskan 230x230

Tacksam för hjälp med råd.

Poolgiganten

Utloggad Nissebult

  • Entusiast
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Markarbere till Spa
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2017, 21:50:16:16 »
Hej,

Jag grävde ur och lade i fiberduk, fyllde sedan upp med grus 8-16 med ca 25cm på grundaste delen och ca 30-35cm i andra änden då gräsmattan sluttar lite, avrinning från huset.
Drog sedan av grusen med rör och vattenpass för att få det i våg.
Lade sedan 70mm cellplast, klarar 3ton/kvm, badet 235x235 och väger drygt två ton fyllt plus badande :).
Jag paddade inte då badet lyftes dit med kran och gav en jämn belastning från början, har mätt 0.5cm skillnad i efterhand.

Gruset ger bra dränering och god stabilitet.
Har en kompis som kör eget i markläggningsbranschen och rekommenderade denna lösning.
Han är dock inte expert på markanläggning för just spabad även om han har ett eget ;).

Lutar det mycket vill du se till att gruset eller vad du nu väljer inte eroderar vid kraftigt regn.

Cellplast har jag blivit rekommenderad av alla, både leverantörer och kompisar. Sedan finns det speciell cellplast för mark som är fasad i kanten och lättare att lägga. Jag körde dock vanlig 70mm med rak kant och ett paket från Byggmax blev utlagt 240x240 vilket passade perfekt.

Lycka till :)!!
Spa, varför skaffade vi inte ett tidigare :)!
Artesian Platinum Elite Dove Canyon

Utloggad Marreheterjag

SV: Markarbere till Spa
« Svar #2 skrivet: oktober 05, 2017, 10:55:30:30 »
Jag gjorde liknande, grävde ut 30 cm, markduk, fyllde upp med makadam, padda (enbart för att grannen har en padda, annars räcker det gott att slå med spade samt vattna) sättsand, vattenpass med rör så det blev rakt o till sist 50 EPS cellplast. Blev rakt o bra  O0


Utloggad fredbjar

SV: Markarbere till Spa
« Svar #3 skrivet: november 06, 2017, 14:45:39:39 »
Undrar vilken Cellplast ni valde? läser det finns 80EPS, S100 EPS. Hört att en del lagt ut Sundolitt. Är det samma sak?

Utloggad marcusg

SV: Markarbere till Spa
« Svar #4 skrivet: november 07, 2017, 08:44:50:50 »
Jag blev rekommenderad att använda 300xps 50mm

Skillnaden mellan EPS och XPS verkar vara att XPS hanterar punkttryck bättre.
Båda är att rekommenderade vid fukt och kyla

Utloggad D1_Latitude

SV: Markarbere till Spa
« Svar #5 skrivet: november 08, 2017, 23:00:54:54 »
När vi byggde trädäcket förra året så "förberedde" jag med singel där spat skulle sänkas ner. Jag har markduk under och bara några cm singel. Köpte EPS 80 på byggmax 50mm.
Blev väldigt bra. Långtidslast på den isoleringen ska vara 3ton/kvm. Jag funderade på XPS men iomed att EPS klarar av vikten utan problem så la jag inga extra pengar på det.

Utloggad Teknikern

SV: Markarbere till Spa
« Svar #6 skrivet: november 09, 2017, 00:56:04:04 »
Jag har bara schaktat en slät botten och lagt ut 50mm xps från Byggmax direkt på jorden och ovanpå isoleringen ligger det en tjock gammal tältduk från en lagerhall så ev. vatten rinner bort och iväg från spa-t och inte rinner under isoleringen. XPS suger ju inget vatten så då ska det inte behöva singlas upp när jorden är slät som ett dansgolv och hårt packad. Viktigast bara när man gör så är att man "hyvlar" botten och inte gräver så den förblir orörd.

Här en bild på "hyveln, en slipad byggvinkel från Biltema som glider på ett 40x40 fyrkantrör som ligger på ett par stolpar från tältet som vägts upp med laser.

Utloggad MathiasS

SV: Markarbere till Spa
« Svar #7 skrivet: november 09, 2017, 09:16:26:26 »
Firman du pratat med är på rätt spår. Material med en noll-fraktion kommer inte verka kapilärbrytande vilket betyder att den kommer bära mer fukt som kan frysa och då röra på sig.

11-16 eller 8-16 som dränerar bra låter som en rimlig ansats. Vill man ha isolering på det så kan man lägga den direkt ovanpå. 15-20cm 8-16 kommer inte leda fukt uppåt.

Någon pratade om att vattna - det har ingen som helst effekt på material utan noll-fraktion, det finns ju inget material att transportera nedåt och "packa" med hjälp av vattnet.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag