CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med konstant stigande PH värde  (läst 14070 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefan#3479

Problem med konstant stigande PH värde
« skrivet: september 07, 2017, 08:53:02:02 »
Hej,
Jag har ett 4 veckor gammalt Dimension One DreamII bad, och jag har sedan dag ett haft problem med ett stigande PH värde. För att hålla PH värdet stabilt på 7,2 så måste jag tillsätta ca 60gr "PH sänk" per dygn och givetvis följa med "Höj Alkalinitet". PH värdet stiger från 7,2 till 8,2 per dygn.

Jag har provat det mesta, har bytt vatten 3 gånger, hålla ner hårdheten till 160. Jag har provat olika klorprodukter och Brom trots att de ska vara "ph neutrala", jag har även provat att bara låtit badet stå utan badning i 4 dagar efter vi fyllt i nytt vatten för att utesluta något organiskt från oss. Jag har även tappat upp referensvatten för att kunna utesluta det kommunala vattnet, och referensvattnet är givetvis stabilt.

Leverantören hävdar att det kan inte bero på själva badet, men tycker jag har uteslutit allt annat. Är det någon som har tips eller hört talas om något liknande?

Poolgiganten

Utloggad Watch

SV: Problem med konstant stigande PH värde
« Svar #1 skrivet: september 07, 2017, 10:42:16:16 »
Hej.
Har haft mitt spa drygt ett år nu. Har under året ofta kontrollerat ph och klor men inga andra värden. Ph har oftast legat bra och stabilt. För några månader sedan fick jag för mig att jag skulle mäta alkaniteten och den visade sig ligga mycket lågt.
Jag införskaffade då Alca-Plus för att höja värdena till de rekommenderade 80-120 mg/l. Detta påverkade mitt ph så att jag var tvungen att korrigera det. Antingen blev det för högt eller så blev det för lågt. Jag fick helt enkelt svårt att stabilisera mitt ph-värde när jag började laborera med alkaniteten. Nu har jag slutat med Alca-Plus och mina ph-värden är återigen stabila och lättjusterade. Alkaniteten skall ju medverka till att stabilisera ph-värdet men för min del skapade det bara mer jobb, jag fick det svårare att få rätt ph-värde och att stabilisera det.

Utloggad Telekiter

SV: Problem med konstant stigande PH värde
« Svar #2 skrivet: september 07, 2017, 10:58:07:07 »
Hej.
Har haft mitt spa drygt ett år nu. Har under året ofta kontrollerat ph och klor men inga andra värden. Ph har oftast legat bra och stabilt. För några månader sedan fick jag för mig att jag skulle mäta alkaniteten och den visade sig ligga mycket lågt.
Jag införskaffade då Alca-Plus för att höja värdena till de rekommenderade 80-120 mg/l. Detta påverkade mitt ph så att jag var tvungen att korrigera det. Antingen blev det för högt eller så blev det för lågt. Jag fick helt enkelt svårt att stabilisera mitt ph-värde när jag började laborera med alkaniteten. Nu har jag slutat med Alca-Plus och mina ph-värden är återigen stabila och lättjusterade. Alkaniteten skall ju medverka till att stabilisera ph-värdet men för min del skapade det bara mer jobb, jag fick det svårare att få rätt ph-värde och att stabilisera det.

Jag har samma erfarenhet och enligt Kenneth (som gjort en utmärkt recension på olika mätmetoder) här på forumet så är det på Amerikanska forum välkänt att Alkalinitetsrekommendationerna om 80-120 mg/l är helt fel. Jag ligger nu på runt 40-50 mg/l i Alka-värde, och pH-värdet hålls nu väldigt stabilt. Behöver nästan aldrig justera pH (använder för övrigt i huvudsak Brom).

/Urban.

Fredrik5050

  • Gäst
Fredrik5050
SV: Problem med konstant stigande PH värde
« Svar #3 skrivet: september 07, 2017, 16:12:50:50 »
Tycker det är konstigt att leverantören inte kan svara dig om du har varit i kontakt med dem. Du har för hög alkanitet i vattnet och då stiger Ph värdet, inte konstigare än så.

Utloggad stefan#3479

SV: Problem med konstant stigande PH värde
« Svar #4 skrivet: september 10, 2017, 17:39:30:30 »
Hej,
Tack för alla svar.

@Fredrik5050, ja man kan tycka att leverantören ska kunna detta, själv är jag nybörjare och litade på dem. Jag köpte badet av Folkpool i KungensKurva istället för ett "No Name" bad av något byggvaruhus just för att de utlovar problemfritt ägande och bra service.

Jag har rotat runt på några forum i USA, och problemet verkar vara relaterat till för hög Alkaliniteten som ni också skriver. Som jag förstått det så agerar Alkalinitet (bikarbonat baserad i mitt fall) buffert för PH värdet, bikarbonat baserade buffertar är PH höjande. Vid bikarbonat baserad Alkalinitets buffert så rekommenderas en Alkalinitets nivå på lägst 50-60 ppm. En del rekommenderar även Borate= Borax + Saltsyra, då kan man sänka Alkaliniteten ner till 40ppm. Borate (vet inte det Svenska namnet) är PH sänkande.

Den allmänna  rekommendationen verkar vara att låta badet själv hitta balans på Alkalinitet och PH, för att sedan bara göra småjusteringar av PH värdet.
Problemet som jag har när jag tolkat all information, (förutom alkaliniteten) beror på att för mycket CO2 tillförs i badet, det sker genom luftning av vattnet både i jet munstyckena och Ozon reningen som går 24h i mitt bad. CO2 eller koldioxid är tydligen PH höjande.

Utloggad roggap

SV: Problem med konstant stigande PH värde
« Svar #5 skrivet: september 11, 2017, 09:46:24:24 »
Hej,

Vi hade div problem med vattnet när vårat bad var nytt.
Byte av vatten samt pipeclean, Sedan dess är allt frid och fröj.

Håller även med om ett Alka värde på mellen 50-80 är bäst

//Roger
spabad Viskan Ekerö

Utloggad Kaptenmagnus

SV: Problem med konstant stigande PH värde
« Svar #6 skrivet: september 11, 2017, 15:19:06:06 »
När du tillsätter alkanitet upp så höjer du oxå ph värdet.
Ofta är det få när man höjer alkanitet så måste du först upp "för högt" och sen när du sänker ph värdet som med blivit högt så backar även alkaniteten nedåt å då har du en jojjo effekt som det känns att du har nu.

Vad händer om du inte bryr dig om alkaniteten och bara kör på ph och klor??

Utloggad stefan#3479

SV: Problem med konstant stigande PH värde
« Svar #7 skrivet: september 11, 2017, 17:43:08:08 »
@Kapten Magnus, När man höjer Alkaliniteten så påverkas inte PH värdet i sig av kemikalierna. Jag använder Natriumbikarbonat baserat "Alkalinitets höj", det som händer sekundärt är att PH bufferten blir större ju högre alkalinitets värde du har, ju större buffert du har desto mer CO2 frigörs i vattnet, CO2 är PH höjande.

Det jag råkat ut för är ingen jojo effekt, problemet är att PH värdet stiger konstant.

Nu har jag låtit alkaliniteten sjunka till ca 50 PPM, och jag har inte behövt justera PH värdet på 3 dagar, det ligger stabilt. Jag håller tummarna.

Utloggad Spatoken

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Hotspring Limelight Flair
    • Visa profil
SV: Problem med konstant stigande PH värde
« Svar #8 skrivet: september 11, 2017, 20:28:36:36 »
Hej,

Beror nog på var man bor och hur vattnet funkar. Men jag har aldrig pillat med ALKA och justerar endast ph - och plus. Funkar finemang.

Använder klor för att dräpa bakterier och Aktivt syre för att hålla vattnet fräscht. Funkar finemang i kombo med ozonatorn.

Så håll dig ifrån alka kem, håll vattnet rent och håll järnkoll på PH så kommer det att lösa sig finemang.   O0

Utloggad Kaptenmagnus

SV: Problem med konstant stigande PH värde
« Svar #9 skrivet: september 11, 2017, 23:23:06:06 »
Hej Stefan.

De spa jag grejar med och dom kem vi använder reagerar på det sättet att när man kör alk upp så brukar (läs brukar) det dra med sig pH värdet upp. Jag vet vad alk har för egenskap i vattnet och ville bara dela med mig av mina erfarenheter. Men du verkar vara säker på din sak så jag önskar dig lycka till och många trevliga bad.

Mvh Magnus

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag