CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nordpool Svalbard  (läst 3604 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Litengubbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Pool, förr eller senare!
    • Visa profil
Nordpool Svalbard
« skrivet: augusti 15, 2017, 10:32:49:49 »
Efter att i några års badande i en billig uppblåsbar bubbelpool har jag börjat kika runt på "riktiga" spabad. (Jag har läst i forumet och inser att det finns starka åsikter om vad som är "riktigt" och bra beträffande spabad...) Nåväl, en grej som jag inser är att en ytterligare kostnad i samband med ett köp av ett bad är elen. Där jag skulle vilja ha badet kräver en hyfsat omfattande insats av elektriker och med det även en hygglig räkning. (Dra fram 3 fas och allt det där)
Av en slump såg jag specifikationen för Nordpool Svalbard och det står såhär:
Elektriska krav 220-240 V / 50-60 Hz
Värmeaggregat   1 st (3kW)
Pumpar 1 st cirkulationspump (0,35 hk)
1 st vattenpump (3 hk)

Jag är ingen elektriker som ni förstår, men vad menar de? Kan jag plugga in den i jacket direkt?
(Ja... ni får asgarva... ;D )
Har försökt hitta svar på nätet men ingen verkar ens äga ett "Svalbard"...

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nordpool Svalbard
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2017, 10:56:57:57 »
1. Ofta vet de som säljer inte om det är enfas eller trefas grejer de säljer.
2. Ofta står det fel på hemsidorna
3. Ofta ger de dig ett svar som inte stämmer om du frågar dem.

3 kW är ca 13 Ampere, så om pump och värmare går samtidigt, så kommer ditt bad, om uppgifterna stämmer, att kräva minst 32 A säkring. (Ca 27 A bör alltihop dra om det går samtidigt)

För att vara rimligt säker på att det verkligen är enfas vore det bra om du åkte dit och tog vännen elektrikern med dig och bad honom kolla hur det är kopplat.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Litengubbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Pool, förr eller senare!
    • Visa profil
SV: Nordpool Svalbard
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2017, 13:51:06:06 »
1. Ofta vet de som säljer inte om det är enfas eller trefas grejer de säljer.
2. Ofta står det fel på hemsidorna
3. Ofta ger de dig ett svar som inte stämmer om du frågar dem.

3 kW är ca 13 Ampere, så om pump och värmare går samtidigt, så kommer ditt bad, om uppgifterna stämmer, att kräva minst 32 A säkring. (Ca 27 A bör alltihop dra om det går samtidigt)

För att vara rimligt säker på att det verkligen är enfas vore det bra om du åkte dit och tog vännen elektrikern med dig och bad honom kolla hur det är kopplat.

Jo så är det kanske, men det är ju inte bara "källarföretag" som kränger Svalbard. Finns bland annat på SBI som, när jag läser runt här på forumet, levererat en hygglig mängd spabad som folk är nöjda med. Jag som novis kan ju tycka att de borde ha tillförlitlig och tydlig information. Det hade varit intressant att höra från någon som har denna balja om hur det funkar. (Ja, eller så ringer jag leverantören själv...)

Utloggad TheSwede

SV: Nordpool Svalbard
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2017, 16:00:17:17 »
svalbard är 220v bad kollade på ett sådant men säljaren sa att man inte kunde köra värmare å jets samtidigt. Han sålde detta bad för 28000kr.

Utloggad Antela

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nordpool Svalbard
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2017, 21:14:08:08 »
Svårt att få ett bad att gå enbart på en fas, somsagt så går en 3kw värmare på ca 13A. När jag kopplade in mitt bad hemma så fick jag möblera om bland faserna i huset så det skulle funka, på fas 1 i skåpet ligger enbart värmaren till badet samt spisen och vattenpumpen båda 3-fas.

Satsa på ett bad som är 3-fas, det är mycket billigare än att säkra upp till 32A huvudsäkring.

Utloggad Litengubbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Pool, förr eller senare!
    • Visa profil
SV: Nordpool Svalbard
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2017, 09:48:50:50 »
Tack för alla svar!
Det lär inte bli ett Svalbard för min del...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag