VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorhalt när man har saltklorinator  (läst 12953 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #10 skrivet: augusti 17, 2017, 21:23:21:21 »
Som många andra med saltklorinator inkl mig själv, så får man ingen info om att man måste tillsätta klorstabilisator alt att man kört med vanligt poolklor där det tydligen finns också. (Finns inte i chockklor)
Tillsätt några dl klorstabilisering, så kommer det nog lösa sig.
Tråkig att det finns så lite info om just detta....
Lycka till nu O0
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Poolgiganten

Utloggad doppsko

SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #11 skrivet: augusti 18, 2017, 09:29:57:57 »
Var hittar man en ren klorstabilisator? Jag har letat, men inte hittat nått. Jag antar att det är i princip cyanursyra som man är ute efter?
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad MathiasS

SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #12 skrivet: augusti 18, 2017, 10:08:33:33 »
Var hittar man en ren klorstabilisator? Jag har letat, men inte hittat nått. Jag antar att det är i princip cyanursyra som man är ute efter?

https://www.folkpool.se/pool-produkter/poolvard-och-kemi/poolkemi/klorbalans-3-kg
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #13 skrivet: augusti 18, 2017, 20:15:47:47 »
 O0
Japp, sån körde vi med.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Fiskarn

SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #14 skrivet: augusti 18, 2017, 20:26:58:58 »
Varför klorstabilisator????
Har haft saltvattenspool i 8 år och har aldrig behövt använda något sådant. Vill man ha mer klor skruvar man upp klorinatorn, vill man ha mindre skruvar man ner.
Översiktligt funkar en klorinator så att man producerar klor genom att "slå sönder" saltet (natriumklorid) med hjälp av elektricitet. Efter ett tag förenar sig sedan kloret tillbaka till natriumklorid. Därför har man en hög koncentration klor vid klorinatorn och lägre ute i poolen. Använder man vanligt klor (puckar) är koncentrationen samma i hela systemet. Mäter man klorhalten i poolen kan man därför ha en något lägre nivå i en pool med klorinator (dock inte noll) jämfört med när man använder puckar. Viktigt för att systemet med klorinator ska fungera är att man har tillräckligt salt vatten plus att det inte är för kallt (>15 grader tror jag). Funkar det ändå inte är nog klorinatorn för svag/liten i förhållande till vattenvolymen.
Rekommendationen att tillsätta separat klor när man startar poolen är nog för att vattnet då normalt är för kallt.
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad Gotlandspool

SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #15 skrivet: augusti 18, 2017, 22:03:34:34 »
Lite blandade resonemang och åsikter ser jag. Felkälla i mitt fall är i vart fall inte salthalt, vattentemp eller för stor poolvolym i förhållande till saltklorinatorn. Ska vid säsongsstart nästa år köra m klorpuckar initialt (min saltklorinator kräver minst 18 grader på poolvattnet enl manual) och se om jag sedan får upp klorhalten med saltklorinatorn. Återkommer om typ 10 månader med andra ord  :D

Utloggad MathiasS

SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #16 skrivet: augusti 19, 2017, 09:46:40:40 »
Varför klorstabilisator????
Har haft saltvattenspool i 8 år och har aldrig behövt använda något sådant. Vill man ha mer klor skruvar man upp klorinatorn, vill man ha mindre skruvar man ner.
Översiktligt funkar en klorinator så att man producerar klor genom att "slå sönder" saltet (natriumklorid) med hjälp av elektricitet. Efter ett tag förenar sig sedan kloret tillbaka till natriumklorid. Därför har man en hög koncentration klor vid klorinatorn och lägre ute i poolen. Använder man vanligt klor (puckar) är koncentrationen samma i hela systemet. Mäter man klorhalten i poolen kan man därför ha en något lägre nivå i en pool med klorinator (dock inte noll) jämfört med när man använder puckar. Viktigt för att systemet med klorinator ska fungera är att man har tillräckligt salt vatten plus att det inte är för kallt (>15 grader tror jag). Funkar det ändå inte är nog klorinatorn för svag/liten i förhållande till vattenvolymen.
Rekommendationen att tillsätta separat klor när man startar poolen är nog för att vattnet då normalt är för kallt.

Jag förstår inte riktigt resonemanget. Givetvis är det högre koncentration där du tillsätter oxidanten? Detta gäller oavsett om det är en klorpuck i en påse, ett munstycke som putsar ut hypoklorit eller en klorinator. Det du beskriver är bara relevant om vattnet desinficeras i samma hastighet som det passerar klorinatorn - finns det någon endaste sak som tyder på att så är fallet?

Nu har jag åter läst ett par manualer för reglersystem och inget av dom föreslår andra klorkoncentrationer vid brukande av klorinator.

Angående cyanyrsyra - nytt för mig - jag noterade att Pahlen rekommenderar ett högre börvärde för klor om man har stabilisator i poolen (tillsatt direkt eller via organiskt klor) då syran lurar proben att tro att koncentrationen är lägre än vad den är. Kan vara något att tänka på om man kombinerar klorinator och reglerutrustning OCH tycker sig behöva stabilisator.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #17 skrivet: augusti 19, 2017, 10:14:30:30 »
Jag förstår inte riktigt resonemanget. Givetvis är det högre koncentration där du tillsätter oxidanten? Detta gäller oavsett om det är en klorpuck i en påse, ett munstycke som putsar ut hypoklorit eller en klorinator. Det du beskriver är bara relevant om vattnet desinficeras i samma hastighet som det passerar klorinatorn - finns det någon endaste sak som tyder på att så är fallet?

Nu har jag åter läst ett par manualer för reglersystem och inget av dom föreslår andra klorkoncentrationer vid brukande av klorinator.

Angående cyanyrsyra - nytt för mig - jag noterade att Pahlen rekommenderar ett högre börvärde för klor om man har stabilisator i poolen (tillsatt direkt eller via organiskt klor) då syran lurar proben att tro att koncentrationen är lägre än vad den är. Kan vara något att tänka på om man kombinerar klorinator och reglerutrustning OCH tycker sig behöva stabilisator.

Stabilisatorn gör väl att nivån av fritt aktivt klor verkligen är lägre. Resten är bundet och inaktiverat av cya. När det fria kloret förbrukas så släpper cyan loss nytt aktivt klor för att behålla den kemiska jämnvikten.

Utloggad MathiasS

SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #18 skrivet: augusti 19, 2017, 12:08:34:34 »
Nej jag tolkar det som ett mätfel. Syran ger proberna "fel" signal. Eller rättare sagt, dom reagerar på syran.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #19 skrivet: augusti 20, 2017, 08:51:43:43 »
Stabilisatorn gör väl att nivån av fritt aktivt klor verkligen är lägre. Resten är bundet och inaktiverat av cya. När det fria kloret förbrukas så släpper cyan loss nytt aktivt klor för att behålla den kemiska jämnvikten.

Hej på www.troublefreepool.com har det skrivits mycket om detta. De har även tagit fram en lathund som ger indikation på hur ditt Fria klor bör öka vid högre CYA. ( Mkt hög CYA ger ju till slut sk. klorblockering)

Läs här: http://www.troublefreepool.com/content/128-chlorine-cya-chart-slam-shock

Mvh
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan