VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sil till sandfilter - hjälp!  (läst 1320 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jcm

Sil till sandfilter - hjälp!
« skrivet: augusti 01, 2017, 18:58:27:27 »
Hej alla,

mitt sandfilter hade tidigare problem med att sanden sögs ur filtret och landade i poolen istället. Detta visade sig bero på att den som gjort installationen kopplat rören fel. Jag skulle fylla på sandfiltret idag och ser då att silen är trasig, vilket knappast lär ha hjälpt till att hålla sanden kvar i filtret.  Problemet är att jag inte vet var man kan köpa ett sånt här sandfilter eller själva silen som sitter limmad på röret.  Nån som vet mer?
« Senast ändrad: augusti 01, 2017, 20:25:00:00 av jcm »
8x4 meter pool, troligen köpt i Upplands Väsby för 20 år sedan. Ingen aktiv uppvärmning ännu, men tittar på det.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Sil till sandfilter - hjälp!
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2017, 11:00:27:27 »
Sådär brukar inte dysorna i sandfilter se ut, det brukar gå 6-8 perforerade rör ut mot periferin från det centrala röret. Hittar du ingen modellbeteckning på filtret så att det går att googla efter rätt del? Gissar att det filtret är så gammal att du inte får några bra träffar.

Som alternativ så kan du ju klippa till bitar från t ex en plastförpackning och limma fast dessa med silikon. Gör rent med något avfettande först och låt silikonet härda i minst 24 timmar. Det blir en förhållandevis lite yta som du förlorar så det fungerar nog bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jcm

SV: Sil till sandfilter - hjälp!
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2017, 08:10:15:15 »
Jag köper ett nytt sandfilter istället som jag vet är schysst. Skulle nån plastbit lossna så hamnar den i poolen och det kan jag leva utan.  Tack för tipset ändå!
8x4 meter pool, troligen köpt i Upplands Väsby för 20 år sedan. Ingen aktiv uppvärmning ännu, men tittar på det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan