Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Göra om badtunna till åretruntbad  (läst 1384 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bolum

Göra om badtunna till åretruntbad
« skrivet: juli 30, 2017, 20:58:58:58 »
ny på forumet, tackar på förhand för hjälp :)

Har en badtunna ca 2m i diameter (8sidor) i plast med extern filter/pump och kör den idag vedeldad vilket fungerar kanon med är lite meck varje gång man vill bada.
tunnan är idag helt oisolerad och har endast ett enklare täcke som mest skyddar mot skräp.
Vi har en pool från JF Fritid (5,5) som används på sommaren och denna på vintern, men  tänkte ha denna igång året runt. Har två huvudsakliga frågor för badtunnan, isolering och uppvärmning.
Isolering: ska jag skruva isär altandäcket och isolera båda underifrån och sidorna? vilken typ av frigolit ska jag köra och hur tjock?. Lock gissar jag är det viktigaste, inte helt säker vem som är tillverkare av tunnan men tänker både flytlock och ett hårt plastlock. Ska jag bygga in filter/pump/värmare i en isolerad låda också? har plats bakom så inga problem.
uppvärmning: har en Pahlen 3kw-värmare som jag fick med huset (men nu inte fungerar) och en 6kw äldre Pahlen som tidigare hörde till poolen. har även en Pahlen värmeväxlare som sitter till luft/vatten-pumpen på 75kw, men gissar att den endast ska användas sommartid? annars kan jag ju köra den till badtunnan efter poolsäsong.

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag