VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läcker i slangadapter vid poolvärmepump. Har jag gjort fel?  (läst 10783 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davidkulneff

Har en st. https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/varmepump/poolvarmepump/varmepump-swim-och-fun-9-kw/p-729908

I hålen (50 mm) för vatten in och ut har jag satt medföljande slangadapter (se:http://www.vattenbutiken.se/pool-och-spautrustning/ror-slang-kopplingar/ovriga-kopplingar/limmuff-50mm-3832mm)

Det sitter även en gummiring rund den tjockaste delen av slangadaptern. Har fäst 38 mm poolslang på adaptern och fäst med slangklämma. Sen skruvar jag in "muttern" (som ni kan se på VP bilden, och drar igång allt. Då läcker det mycket utanför gummit. Vad har jag gjort för fel? Måste jag ta silikon eller limma fast adaptern? Det ska väl räcka att den skruvas fast? Vågar inte chansa och sabba hela kopplingen.
« Senast ändrad: juli 29, 2017, 19:25:02:02 av Davidkulneff »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Läcker i slangadapter vid poolvärmepump. Har jag gjort fel?
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2017, 19:56:13:13 »
Du har packningen fel, ta ut den och vänd på den , trä den sedan på den fasta delen med det utåt som nu pekar ut från "muttern"

Utloggad MathiasS

SV: Läcker i slangadapter vid poolvärmepump. Har jag gjort fel?
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2017, 20:08:49:49 »
Nämen vänta nu....

Muttern hör ju inte ihop med slangadaptern? Den vita kopplingen ska ju limmas och den gråa muttern har ju en annan kompis som den vita kan limmas i gissar jag....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Davidkulneff

SV: Läcker i slangadapter vid poolvärmepump. Har jag gjort fel?
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2017, 20:21:00:00 »
Packningen är likadan på båda håll. Adaptern är lös, ja.
Ska packningen limmas på Adaptern då? Sen skruva in mutter?

Utloggad Davidkulneff

SV: Läcker i slangadapter vid poolvärmepump. Har jag gjort fel?
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2017, 20:22:40:40 »
Du har packningen fel, ta ut den och vänd på den , trä den sedan på den fasta delen med det utåt som nu pekar ut från "muttern"

kan inte trä packningen på den fasta delen, den är för stor samt gängad.

Utloggad MathiasS

SV: Läcker i slangadapter vid poolvärmepump. Har jag gjort fel?
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2017, 22:15:37:37 »
Du verkar ha en annan lösning än jag trodde. Gummipackningen har ju en kona som passar mot den invändiga konan i värmepumpens anslutning. För att det där ska bli tätt måste ju gummipackningen klämmas ihop en aning. Går det att dra lite hårdare utan att riskera att dra sönder något?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Läcker i slangadapter vid poolvärmepump. Har jag gjort fel?
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2017, 23:15:19:19 »
Anslutningen på pumpen är tänkt för en 50mm pvc slang, då klämmer muttern ihop gummipackningen runt slangen när den dras åt.

Den adapter du har där är visserligen 50mm men är för kort så muttern trycker bara ihop packningen framför sig.

Skaffa några dm 50mm slang och 2 dubbelmuffar för limning, limma ihop dina adaptrar med muff, sen slangsnutt med muff och stoppa in slangsnutt i kopplingen o dra åt.

Utloggad Davidkulneff

SV: Läcker i slangadapter vid poolvärmepump. Har jag gjort fel?
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2017, 09:13:22:22 »
Anslutningen på pumpen är tänkt för en 50mm pvc slang, då klämmer muttern ihop gummipackningen runt slangen när den dras åt.

Den adapter du har där är visserligen 50mm men är för kort så muttern trycker bara ihop packningen framför sig.

Skaffa några dm 50mm slang och 2 dubbelmuffar för limning, limma ihop dina adaptrar med muff, sen slangsnutt med muff och stoppa in slangsnutt i kopplingen o dra åt.

Det förstod jag... Adaptern kommer pumpen. På sidan för pumpen står det att den är avsedd för koppling med 50 mm, men du kar även med 38/32 mm. Jag menar att man då inte ska behöva mecka med att bygga till saker för att det ska passa. Det ska ju funka som det är...

Utloggad Davidkulneff

SV: Läcker i slangadapter vid poolvärmepump. Har jag gjort fel?
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2017, 12:34:39:39 »
Fortfarande ingen lycka... Har testat med packning och allt på alla möjliga sätt. Vi vill ju bada! tempen visar sköna 18 grader i poolen... 10 till hade varit guld...

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Läcker i slangadapter vid poolvärmepump. Har jag gjort fel?
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2017, 20:45:06:06 »
Det är alltid lite meckande med kopplingar du får nog göra som
Per Eriksson skriver om du ska få ihop det övergången som du har är för limning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan