Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Intex saltvattenpool grön..hjälp...  (läst 3132 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Piapamba

  • Gäst
Piapamba
Intex saltvattenpool grön..hjälp...
« skrivet: juli 27, 2017, 10:57:17:17 »
Hej alla härliga semesterfirande poolägare!

Jag är då en mindre glad poolägare just nu.
Nog för att jag inte förstår mig på livet som just poolägare.

Har en intex pool på 56kubik. Sandsystem och saltvatten allt intex.

Pumpen går nästa  non-stop och saltsystemet går på maximala timmar.

Nu är det jäkla vattnet grönt. Och barnen tjatar om vad och ja blir galen.

Har backspolat och det man ska göra.
Nu är då frågan hur tusan blir jag av med den underbara gröna algansamling som finns på botten av poolen? Har försökt läsa mig till här på forumet hur man kan göra men det jag inte blir riktigt klar över är om man ska chockklora fast man har saltvatten. Gubben i affären så att "det sköter sig själv" (lycklig blev ja för ja e ju kass på sånt här) men icke, det är grönt. Håva upp skit som ramlar ner får man ju göra dagligen.
Men va gör jag åt det gröna skamset?

Kanske det finns nån grym person här som vet
Mvh Pia

Poolgiganten

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex saltvattenpool grön..hjälp...
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2017, 11:09:03:03 »
Hej,

Jag har oxå Intex saltvattensystem, grönt vatten har jag däremot bara haft efter vinteröppning samt när pump lagt av när vi varit bortresta.

Alla gånger har klorinatorn fixat detta, jag kör då på BOOST läget. (Jag hade ställt in timern på 2h och sedan BOOST det blir då gånger 4 = dvs 8h på boost läget kommer den köra.)

Rör om i poolen ibland under dessa 8h så det blir bra cirkulerat.
Efter detta är jag förvånad om inte det gröna är borta.

Första säsongen innan jag kom hur klorinatorn fungerar så chockklorerade jag med bra resultat, ser ingen anledning till att det inte skulle fungera i en saltvattenpool.

Hoppas det löser sig!

Piapamba

  • Gäst
Piapamba
SV: Intex saltvattenpool grön..hjälp...
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2017, 11:14:48:48 »
Ja precis. Den där boost knappen är igång relativt ofta trots allt eftersom Sverige inte är känd för sitt vackra sommar väder 😉
Men kanske boosten behöver lite hjälp på traven med klor då kanske?

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex saltvattenpool grön..hjälp...
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2017, 11:47:27:27 »
Ja precis. Den där boost knappen är igång relativt ofta trots allt eftersom Sverige inte är känd för sitt vackra sommar väder 😉
Men kanske boosten behöver lite hjälp på traven med klor då kanske?

ok märkligt, jag använder BOOST några gånger per år. Oftast efter att vi varit bortresta, annars sköter vattnet sig själv mest hela tiden.

Då skulle jag chockklorera i ert fall.

Piapamba

  • Gäst
Piapamba
SV: Intex saltvattenpool grön..hjälp...
« Svar #4 skrivet: juli 27, 2017, 11:49:34:34 »
Tack för hjälpen!!! Jag testar. Kan ju knappast bli värre haha 😲😛

Utloggad TommyC

SV: Intex saltvattenpool grön..hjälp...
« Svar #5 skrivet: juli 27, 2017, 17:33:25:25 »
Lösningen på grönt vatten är alltid chockklorera. Hur kloret producerar har ingen betydelse men halten fritt klor ska hållas på ca 10ppm till vattnet är fint igen. Kör cirkulationen dygnet runt och backspola vid behov. Det tar typiskt 3-7 dagar att få bort det gröna. Lyckas det inte beror det alltid på för lite klor.

Värre kan det alltid bli om man inte sköter kloreringen.  >:D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad B Lilja

SV: Intex saltvattenpool grön..hjälp...
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2017, 19:49:23:23 »
Annars kan du prova att slå några dl algdräpare! Det i kombination  med att chockklorera gör susen!
Folkpool 3,5x7 Zodiac saltklorinator.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag