CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Starta upp och chock-klorera. Vart lägga tabletter?  (läst 2936 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davidkulneff

Starta upp och chock-klorera. Vart lägga tabletter?
« skrivet: juli 16, 2017, 17:50:57:57 »
Har en jf 5,5 rund. I butik sa hon att vi skulle ha 28 st klor tabletter för att chocka vid uppstart. På förpackningen står det också 1 tablett/ 1000 l. Men det blir 28 tabletter... Ska jag slänga ner alla dem samtidigt i skimmern? Eller lösa upp dem i stannar först? Känns som det blir sjukt hög koncentration genom pump och filter annars?!

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Starta upp och chock-klorera. Vart lägga tabletter?
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2017, 18:01:16:16 »
Det vanliga är att chocka med klorgranulat som är ungefär som tvättmedel i konsistens. 200 gram per 10 kubikmeter är en vanlig dosering vid chockklorering. Granulatet löser man upp i en hink med varmt vatten. Det är inte lätt att få det att lösa sig.

Jag har ingen erfarenhet av JF men du kan nog lita på det som står på förpackningen om dosering.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Davidkulneff

SV: Starta upp och chock-klorera. Vart lägga tabletter?
« Svar #2 skrivet: juli 16, 2017, 18:06:51:51 »
Det vanliga är att chocka med klorgranulat som är ungefär som tvättmedel i konsistens. 200 gram per 10 kubikmeter är en vanlig dosering vid chockklorering. Granulatet löser man upp i en hink med varmt vatten. Det är inte lätt att få det att lösa sig.

Jag har ingen erfarenhet av JF men du kan nog lita på det som står på förpackningen om dosering.

Jag har tabletter som de rekommenderade. Tänkte mest att 28 såna tabletter i skimmern blir väldigt hög koncentration och kommer sen direkt ner i pump och filter

Utloggad Davidkulneff

SV: Starta upp och chock-klorera. Vart lägga tabletter?
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2017, 18:11:09:09 »
Dessa plockade hon fram:

Utloggad TommyC

SV: Starta upp och chock-klorera. Vart lägga tabletter?
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2017, 18:27:51:51 »
Snabblösliga klortabletter 20 gram står det på burken. Det blir ju samma mängd som granulatet som jag använder. Löses upp i hink står det. Kör enligt instruktionen så blir det rätt. Klor är inte snällt mot plast och andra material i långa loppet men genom att inte låta klumpar ligga någon längre tid mot olika komponenter så gör man vad som är möjligt för att minimera blekning m m slitage.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Starta upp och chock-klorera. Vart lägga tabletter?
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2017, 15:48:32:32 »
Jag chockklorerar alltid direkt i skimmern och låter (Granulatet) kloret lösa upp sig där, och troligen i sanden i filtret.
Fast det som brukar rekommenderas är som Tommy skriver att man löser upp det i en hink med varmt vatten, sedan häller man det försiktigt i poolen (sprid ut det så mycket som möjligt) och sedan "rör man om" med t.ex. håven så att allt vatten i poolen blandas bra.
Använd oömma kläder och skyddsglasögon, för det har en förmåga att skvittra klor som bleker fläckar på kläderna även om man är försiktig. (Det är därför jag oftast hanterar det "torrt" direkt i skimmern).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Starta upp och chock-klorera. Vart lägga tabletter?
« Svar #6 skrivet: juli 17, 2017, 18:38:31:31 »
Jag gör lika som Rickard. Visar sig väl med tiden (då kommer ni få meddelande) om det är något som tar stryk.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Starta upp och chock-klorera. Vart lägga tabletter?
« Svar #7 skrivet: juli 17, 2017, 19:53:53:53 »
Kloret knäcker all plast efter lång tids drift. Våra armaturer har varit i drift ca 26 säsonger (13:e med oss). All plast ser helt slut ut. Ringen runt lampan håller på att pulvriseras men hänger ihop fortfarande. Vilken eventuell skillnad det gör att lösa upp chockkloret eller hälla det direkt i skimmern finns det nog ingen som vet. Det spelar nog inte så stor roll om t o m plastarmaturer ändå håller 20-30 år.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Starta upp och chock-klorera. Vart lägga tabletter?
« Svar #8 skrivet: juli 18, 2017, 23:33:29:29 »
Läs bruksanvisningen och följ denna! Jag hade en ordentlig Beirut-festival (många sprängningar) för att jag litade på säljaren och inte kontrollerade själv... Kunde ha slutat hur illa som helst om någon varit i närheten. >:(
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag