Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Styrning Poolpump  (läst 4424 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mac

Styrning Poolpump
« skrivet: juli 10, 2017, 23:49:49:49 »
Håller på och bygger en Miljöpool från Poolkungen och har funderingar på hur man bäst styr intervallerna på poolpumpen.
Har även en Zodiac Tri 18 och enligt manualen kan man låta klorinatorn styra poolpumpen. Finns det några för- /nackdelare med det och är det någon som använt sig att det förfarandet?

Om man inte ska använda klorinatorn, vad använder man då?

Elektrikern kommer på onsdag så det är lite brådis  ;)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Styrning Poolpump
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2017, 07:05:15:15 »
Det finns ju timers/kopplingsur att köpa, jag rekommenderar starkt ett mekaniskt sådant då de programmerbara är så pass svåra att man som regel glömt hur man gör när man vill ställa om tiderna av någon anledning.
Hittade det här som verkar ha allt man kan önska, av, på eller auto enligt ryttarna.
https://www.conrad.se/analog-Inf%e4llt-kopplingsur-Inomhus-Suevia-248-T30-2200-W-IP20-Vit.htm?websale8=conrad-swe&pi=616877&ci=SHOP_AREA_214467_0817015
Tänk också på att du inte kan köra klorinatorn eller värmen när cirkulationspumpen står, så dessa två enheter måste vara förreglade av cirkulationspumpen.
Tiduret skall alltså styra ett relä som drar när cirkulationspumpen skall gå.
Över en potentialfri kontakt kopplas sedan manöverspänningarna till klorinator och värmepump (eller annan värmare) in så att de inte tillåts gå när cirkulationspumpen står still.
 


Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Styrning Poolpump
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2017, 07:16:40:40 »
Om du nu har tänkt att köra saltvatten oxh dessutom redan har en klorinator som kan styra vattenpumpen så ska du förstås använda den funktionen. Varför tvekar du?

Du kan ju också reflektera över att köra vattenpumpen 24/7 - det är en bra ide.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Styrning Poolpump
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2017, 07:41:51:51 »
Mmm, vi kör vår pump dygnet runt.
Upplever att jag har mindre "problem" med vattnet sedan jag började göra det.
Men visst kostar det några hundra kronor extra/år.

Hittills denna iskalla sommar har värmepumpen (8 kW) fått lov att värma mer eller mindre dygnet runt för att hålla tempen på de 32 grader vi vill ha, så just i år hade det fungerat dåligt med timer på pumpen, då skulle vi haft kallt i poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mac

SV: Styrning Poolpump
« Svar #4 skrivet: juli 11, 2017, 09:07:26:26 »
Tack både Rickard och MathiasS för snabba svar!

Citera
Det finns ju timers/kopplingsur att köpa, jag rekommenderar starkt ett mekaniskt sådant då de programmerbara är så pass svåra att man som regel glömt hur man gör när man vill ställa om tiderna av någon anledning.
Hittade det här som verkar ha allt man kan önska, av, på eller auto enligt ryttarna.
https://www.conrad.se/analog-Inf%e4llt-kopplingsur-Inomhus-Suevia-248-T30-2200-W-IP20-Vit.htm?websale8=conrad-swe&pi=616877&ci=SHOP_AREA_214467_0817015
Tänk också på att du inte kan köra klorinatorn eller värmen när cirkulationspumpen står, så dessa två enheter måste vara förreglade av cirkulationspumpen.
Tiduret skall alltså styra ett relä som drar när cirkulationspumpen skall gå.
Över en potentialfri kontakt kopplas sedan manöverspänningarna till klorinator och värmepump (eller annan värmare) in så att de inte tillåts gå när cirkulationspumpen står still.

Bra tips om tiduret. Både värmepumpen och klorinatorn har flödesvakt så de stängs av om inte pumpen är igång.

Citera
Om du nu har tänkt att köra saltvatten oxh dessutom redan har en klorinator som kan styra vattenpumpen så ska du förstås använda den funktionen. Varför tvekar du?

När man som jag har pooltak så står det i manuelen till klorinatorn att produktionen ska sättas till Low vilket betyder 10 % produktion och därmed är den lägsta produktionen. Zodiac Tri 18 är anpassad för pooler upp till 75 kubik och min pool är på drygt 40 kubik och jag antar lite överdimensionerad. När jag köpte klorinatorn så var tilläggsmodulen Tri Pro slut, vilken mäter och styr klor och PH. Jag får själv ställa in klorhalten med hur många procent som klorinatorn ska producera och under hur lång tid. Klorinatorn får inte vara igång 24h om dygnet utan cellen måste villa emellaåt. Så därför ville jag höra om någon annan har använt sig av klorinatorn som styrenhet och hur det funkar.

Citera
Du kan ju också reflektera över att köra vattenpumpen 24/7 - det är en bra ide.
Jag har hört att vattnet kyls av mer när det är i rörelse på natten. Enligt klorinatorns manual så får man det ideala dagliga körningen av filtret genom att dividera önskad pooltemperatur med 2. Vi har tänkt börja med 28 grader och då blir antalet timmar 14/dag eller exempelvis 07:00 - 21:00. Kan det funka?






Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Styrning Poolpump
« Svar #5 skrivet: juli 11, 2017, 10:27:41:41 »
Om jag inte missminner mig brukar väl rekommendationen vara att man skall omsätta allt vatten i poolen minst 4 gånger/dygn för att få en adekvat rening.
Så det beror mer på vilken kapacitet pumpen har än på temperaturen, men visst, ju varmare desto viktigare med filtrering och klorering.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Styrning Poolpump
« Svar #6 skrivet: juli 11, 2017, 10:27:45:45 »
Jag tänker såhär:

Bra vattenkvalitet är viktigast, så det har högst prioritet. Därefter är det värme som gäller och sist driftsekonomi.

Köra en 550W vattenpump (som passar till ett sandfilter lagom till 40kubik) 24x7 kostar ungefär 2500kr en säsong. Värmepump kostar lika mycket till om du har pooltak.

Det finns mao rätt lite att spara på att snåla med driftstiden på cirkulationen eller att snålköra värmepumpen.

Det stämmer nog att vatten i rörelse kyls mer (du tillför hela tiden ytan med nytt varmvatten) men den effekten tror jag är försumbar när du har ett tak (och har du inte tak kommer avdunstningen vara helt avgörande istället).

Mitt första alternativ skulle vara
Vattenpump 24x7
Värmepump styrs efter temperatur
Klorinator efter behov (du lär få prova dig fram)

I alternativ till det skulle jag köra vattenpumpen så jag garanterat får 4 vattenomsättningar per dygn, det är minimum, och sedan klorinator efter behov.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag