CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: vad händer om man byter till starkare pump  (läst 1454 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trexen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
vad händer om man byter till starkare pump
« skrivet: juni 26, 2017, 14:06:24:24 »
Har funderat på vad som händer om man byter ut sin 0.55hk pump till en 1.1hk pump förutom att den orkar mer samt kanske drar mer el.

Pumpen som går nu är någon gammal folkpools pump och om ni kommer ihåg så fick jag tag på 2st Pahlens P01 (1.1hk) som jag renoverade, finns en tråd om det.

Manometerna på filtret står mellan 0.7-1.2bar för jämnan även efter backspolning och nu ny sand

/M

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: vad händer om man byter till starkare pump
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2017, 15:05:49:49 »
Du ökar trycket, flödet , kan vara en nackdel, du i skall anpassa vattenvolymen efter vad ditt filter har för kapacitet

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: vad händer om man byter till starkare pump
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2017, 15:42:23:23 »
Om manometern inte ändrar nåt efter backspolning så backspolar du onödigt ofta, eller så har du en defekt manometer.
Trycket skall helst ligga under 1.1 bar efter backspolning, och det kan få stiga upp till ca 1.5 bar innan det är "för högt".
Har du ett klent filter (400 mm i dia eller mindre) så är det inte säkert att det blir så bra med så pass stor cirkpump.
Vi har ett 600 mm filter från hayward och till detta levererades en 1hk cirkpump.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad trexen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: vad händer om man byter till starkare pump
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2017, 15:56:26:26 »
senast när jag bytte sand fylde jag på med 100kg vilket nog var halvvägs upp, så ut som om det var det innan jag tömde det gamla, skickar med 2 bilder, poolen är 4x8 tyvärr är det bara 40mm slang som är draget till o från poolen =(  har köpt 50mm PEM som ligger o väntar.
//M

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: vad händer om man byter till starkare pump
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2017, 16:38:47:47 »
OM jag tolkar dina bilder rätt så har du ett 500 mm filter, som skall ha 75 kg sand och 3/4 HK pump (Otydligt på bilden vilken enhet som anges för pumpkapaciteten)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad trexen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: vad händer om man byter till starkare pump
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2017, 17:22:23:23 »
@Rickard: det stämmer bra mätte filtret precis, och det ska bara vara 75kg sand jag hälde i 100kg så kanske därför det går lite tungt.
3/4 HK pump betyder det 0.75hk pump? (tror det är det måste kolla närmre =))

Skulle kunna tänkas fungera med en 1.1hk pump i detta läge. =)

Utloggad nyburjare

SV: vad händer om man byter till starkare pump
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2017, 18:34:57:57 »
Det beror på ... man kan inte bara gå på Kw-talet , man måste se  i kurvan hur stort flöde pumpen ger, det anges vid olika sträckor av slang till pumpen från poolen. Det finns effektiva pumpar på 0.75 som ger lika mkt som en annan pump påtex 1.1 Kw

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag