CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Droppar vid 7vägsventil 7 Solpyramid  (läst 1856 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jojo02

Droppar vid 7vägsventil 7 Solpyramid
« skrivet: juni 22, 2017, 21:03:59:59 »
Hej på er, kvällen innan midsommar, men jag hoppas att någon är vaken.

Har för en vecka sedan äntligen fått upp vår JF Storpool och nu i veckan var det dags att koppla in pump och filter. Nu till problemet - det droppar mellan slangadaptrarna och 7 vägsventilen och även vid utloppet till poolen där det också sitter en adapter. Slangarna som sedan är kopplade till adaptrarna med slangklämma är det inget bekymmer med.

Några tips eller tricks för att fixa problemet?
Även vid tryckmätaren och bottenplugg droppar det.

Sedan till nästa fråga, förra året köpte vi en solpyramid men lyckades aldrig få den att funka med vår intex pump, kanske var pumpen för klen. Men även där läckte det massor i alla kopplingar. Jag är lite ny på att pyssla med sådana här saker så tar väldigt gärna emot era alla bästa förslag.

Har googlat och googlat och kollat här på forumet men tycker inte jag hittar något liknande scenario.

Tack på förhand och glad midsommar   <sol>
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Droppar vid 7vägsventil 7 Solpyramid
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2017, 23:17:56:56 »
Du behöver använda gängtejp eller motsvarande...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Jojo02

SV: Droppar vid 7vägsventil 7 Solpyramid
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2017, 09:41:34:34 »
Du behöver använda gängtejp eller motsvarande...

Jag gör ju det, men när man skruvar in adaptern så knölas ju tejpen ihop och försvinner. Finns det någon konst för hur man ska sätta den, tejpen alltså?
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Utloggad TommyC

SV: Droppar vid 7vägsventil 7 Solpyramid
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2017, 10:26:04:04 »
Vanlig tunn gängtejp kräver lite övning innan man behärskar att få grova gängor täta. Grundregeln är att det ska vara ett varv tejp per millimeter av gängans diameter. 50 mm kräver således ungefär 50 varv. Man lägger tejpen i högervarv så att delen som gängas på inte drar bort tejpen. Jag har inga problem att få tätt med vanlig gängtejp men så var det inte vid de första försöken.

Några har skrivit att det finns gängsnöre som är enklare att använda, det har jag aldrig provat. Klassikern på grova gängor är gängpasta och lin som är enklare att få tätt än tejp. Det finns även tjockare tejp som lär vara mer lättjobbad.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Jojo02

SV: Droppar vid 7vägsventil 7 Solpyramid
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2017, 14:28:04:04 »
Vanlig tunn gängtejp kräver lite övning innan man behärskar att få grova gängor täta. Grundregeln är att det ska vara ett varv tejp per millimeter av gängans diameter. 50 mm kräver således ungefär 50 varv. Man lägger tejpen i högervarv så att delen som gängas på inte drar bort tejpen. Jag har inga problem att få tätt med vanlig gängtejp men så var det inte vid de första försöken.

Några har skrivit att det finns gängsnöre som är enklare att använda, det har jag aldrig provat. Klassikern på grova gängor är gängpasta och lin som är enklare att få tätt än tejp. Det finns även tjockare tejp som lär vara mer lättjobbad.

Tack snälla, kanske har jag helt enkelt tagit för lite. Får testa några varv till.
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Utloggad svabben

SV: Droppar vid 7vägsventil 7 Solpyramid
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2017, 14:59:07:07 »
Använd inte lin på plastgängor  , allra helst inte på muffar och kopplingar i plast som är på utsidan
linet sväller av vatten och tätar och  kan exspandera rätt häftigt och spräcka plastdelarna ,
gängtejp bör användas 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag