CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltklorinator Zodiac !!!!!  (läst 9523 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plums

SV: Saltklorinator Zodiac !!!!!
« Svar #10 skrivet: juni 16, 2017, 14:35:16:16 »
Näe detta resonemang håller inte. Jag har kört klornivåer kring 0,40-0,5 i ett par säsonger utan problem. Med tak, med 32 grader i vattnet. Oavsett förutsättningar kan man inte hålla lägre nivå på klor än så.....

Jag tycker det är svårt att förstå vad som fallerar utifrån problembeskrivningen.

Det är ganska stor skillnad på 10% (gångtid?) och 70%. Är det så att du producerar så mycket klor att PH inte hinner regleras ner?

Hur mycker klor gör du av med på en säsong? Jag gör av med drygt en dunk per  säsong och jag har lamell täcke. Bad flera gånger per dag. Jag kör med ca 0,5 - 0,7 ppm beroende på orp.

Du har 0,5 ppm vilket är descinfiserande men jag gissar att din maskin pytsar ut mer klor än min över tid eftersom pooltak drar mer klor än mörk täckning. Går man över till tak isf mörk täckning höjs kloråtgången.

Dvs, TS borde höja klorproduktionen då TS går över till tak från mörk täckning.
« Senast ändrad: juni 16, 2017, 14:40:52:52 av Plums »

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Saltklorinator Zodiac !!!!!
« Svar #11 skrivet: juni 16, 2017, 14:50:21:21 »
Du har nog rätt i att klornivå (klorhalt) och förbrukning av klor räknat i liter inte nödvändigtvis går hand i hand men givetvis går det åt lite mer för att hålla en högre nivå.

Jag har denna och förra säsongen en lite högre nivå cirka 0,7 om jag minns rätt (för min uvlampa är rätt trött nu så jag törs inte hålla samma låga nivå).

Det som dock är helt klart är att jag kan inte urskilja någon skillnad i klorförbrukning som beror på klornivån jag reglerar mot. Det som är HELT avgörande är mängden badande. Om man orkade föra badbok så gissar jag att antalet badtimmar är direkt prop mot förbrukningen.

Som mest har vi gjort av med 5 dunkar a 24kg, förra säsongen gick det åt 2,5dunk.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Saltklorinator Zodiac !!!!!
« Svar #12 skrivet: juni 16, 2017, 16:14:33:33 »

Det som dock är helt klart är att jag kan inte urskilja någon skillnad i klorförbrukning som beror på klornivån jag reglerar mot. Det som är HELT avgörande är mängden badande. Om man orkade föra badbok så gissar jag att antalet badtimmar är direkt prop mot förbrukningen.

Som mest har vi gjort av med 5 dunkar a 24kg, förra säsongen gick det åt 2,5dunk.

Det stämmer nog bra då man reglerar mot en viss nivå (både hög och låg) att klorförbrukningen avgörs av hur mycket jox som behövs brännas bort (dusch hjälper mycket t ex) samt hur mycket som solen bryter ned. Med en låg nivå tar det längre tid att bryta ner joxet, men samma mängd klor går åt i processen. Dvs med en låg nivå överlever baciller längre i vattnet.
« Senast ändrad: juni 16, 2017, 16:18:45:45 av Plums »

Utloggad sjabth

SV: Saltklorinator Zodiac !!!!!
« Svar #13 skrivet: maj 13, 2018, 12:05:58:58 »
Nu är jag ju ingen kemist, så ni får ta mitt inlägg med en säck poolsalt.

Som jag har förstått det, så är det viktiga med saltklorinatorn normalt sett inte klorhalten i poolen, utan förmågan att i klorinatorkammaren i princip ta död på det mesta som passerar genom en lokalt hög halt av någon form av klorsyra. Denna Löser relativt snabbt upp sig igen i rören på väg ut.

Jag brukar chocka poolen på våren för att hjälpa processen på traven, men annars aldrig någon klor.

Mycket kan väl sägas om Zodiac tri. Jag har kört min i sex säsonger nu, och den har aldrig funkat helt problemfritt. Idag körde jag igång poolen efter att ha fått byta motor på pumpen, och då är displayen fylld av svarta fyrkanter istället för text. Någon annan med liknande problem? Flow-indikatorn verkar funka, men inget annat.
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Saltklorinator Zodiac !!!!!
« Svar #14 skrivet: maj 25, 2018, 20:50:40:40 »
Nu är jag ju ingen kemist, så ni får ta mitt inlägg med en säck poolsalt.

Som jag har förstått det, så är det viktiga med saltklorinatorn normalt sett inte klorhalten i poolen, utan förmågan att i klorinatorkammaren i princip ta död på det mesta som passerar genom en lokalt hög halt av någon form av klorsyra. Denna Löser relativt snabbt upp sig igen i rören på väg ut.

Jag brukar chocka poolen på våren för att hjälpa processen på traven, men annars aldrig någon klor.

Mycket kan väl sägas om Zodiac tri. Jag har kört min i sex säsonger nu, och den har aldrig funkat helt problemfritt. Idag körde jag igång poolen efter att ha fått byta motor på pumpen, och då är displayen fylld av svarta fyrkanter istället för text. Någon annan med liknande problem? Flow-indikatorn verkar funka, men inget annat.

Det är riktigt att mycket av desinficeringen sker i saltklorinatorn men även själva poolen ska ha en viss klorhalt som finns angiven i manualen.

Det låter som att din LCD-display har blivit skadad. Tar du in styrenheten över vintern? Kolla om du kan beställa displayen som reservdel. Om inte i Sverige så från Australien.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Alex80

SV: Saltklorinator Zodiac !!!!!
« Svar #15 skrivet: maj 31, 2018, 23:22:37:37 »
Testa att hålla inne SET knappen i 10-15 sekunder, reset utav alarm osv.

Hålla inne pil upp och pil ner samtidigt så återställer du allt men då måste du kalibrera om dina givare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag