VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Solvärmematta på tak  (läst 4796 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

Solvärmematta på tak
« skrivet: juni 13, 2017, 14:37:41:41 »
Hejsan på er poolexperter....

Har en intexpool med ca 20m3. Problemet är att det oftast kallt. Har kollat en en solvärmelösning på problemet http://jf-fritid.se/solvarmematta/.

Hade tänkt att få upp den på garagetaket som finns ca fem meter från poolen. Men hur bör jag montera på taket? Man lägger mattorna inte direkt mot takpannorna? Tänkte bygga nån slags ram och fästa mattorna i. Den ska ju vara enkel att få ner sen när säsongen är över.

Har ni några tips, och gärna lite "byggbilder"?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Solvärmematta på tak
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2017, 15:18:58:58 »
Finns en norrman som har byggt bra, ska se om jag kommer ihåg vad han heter så lägger jag in länk då.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: Solvärmematta på tak
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2017, 16:29:54:54 »
Har norrmannen en egen byggd sol också för jag har inte sett den som är tänkt att lysa och värma på flera dagar O0

Som komplement till någon annan värmekälla så är det en sak men för dom som vill hålla ca 27-29 grader mer konstant gäller det att bo på ett varmt soligt ställe.

Utloggad magnus76

SV: Solvärmematta på tak
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2017, 18:59:30:30 »
Vore tacksam för lite byggbilder från denna norrman 👍

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Solvärmematta på tak
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2017, 19:24:21:21 »
Hej jag har dom här solfanger.no/download/manualer/solfangere/fafcomonteringsanvisning07.pdf
på ett betongtak tryckregel i dalen 95x45 sen tryck trall 21x95 längs taket som dom ligger på fastspända med band tar inte ner dom under vintern utan ser till att dom är tömda på vatten blåser med luft man kan även ta en vatten dammsugare till hjälp har legat på taket i ca 18 år jag har fyra till 42m3 dom dyrare tror jag men håller och bra effekt

Utloggad nyburjare

SV: Solvärmematta på tak
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2017, 19:56:22:22 »
Har du annan värme med att tillgå? om inte vad har du för pool ? tak ? vad håller du för värme i den ? hur går det när det är moln i 7 dagar i sträck eller mer ? eller det regnar, kyler det då ?

Utloggad magnus76

SV: Solvärmematta på tak
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2017, 20:04:52:52 »
Tack för bilden. Såg relativt enkel ut att bygga. Några reglar och läkt emellan.

Annars hade jag kanske föredragit värmepump men känns ganska dyrt, både i inköp och drift.

Har ju en vanlig enkel ovanmark pool, en rund Intex med ca 20 m3 vatten. Har garaget ca fem meter ifrån poolen och garagetaket består av svarta betongpannor som såklart blir väldigt varma när solen skiner.

Utloggad doppsko

SV: Solvärmematta på tak
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2017, 08:00:08:08 »
Jag byggde en "ställning" i tryckimpregnerat. Fäst vid nock via spikband. och säkrad mot takfot i underkanten. Solpanelerna är stumt fästa i överkant och infästa med möjlighet till rörelse i underkant.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad magnus76

SV: Solvärmematta på tak
« Svar #8 skrivet: juni 14, 2017, 08:30:42:42 »
Ser snyggt ut. Tack.

Tänkte köra på bredden istället för på höjden. Det var en sån enkel ram jag hade tänkt mig. Ska bara komma på hur jag ska förankra det till läkten under pannorna. Ska bara ha två mattor så det blir inte så jättetungt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan