Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nackdel byta ø40 till 50 samt knivventiler.  (läst 1100 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berijan

Nackdel byta ø40 till 50 samt knivventiler.
« skrivet: juni 11, 2017, 13:24:22:22 »
Har en gamal pol med sen förre ägaren med provisoriskt placerad teknik och solpaneler, gummimattor.
Solpanelerna är direkt kopplade via filter till solpaneler utan 3-vägs ventil. Hela systemet är gjort med
Ø40 PEM.

Poolen är en oval ovanmark ca 6x4x1,3m. Pump 870w, Folkpool 3415 Hayward self priming.

Nu tänker jag fixa till tekniken med ett eget utrymme, temp-styrd 3-vägsventil mm och håller på med ritningar och materiallistor men har några funderingar. Idag står tekniken intill poolen men ska flyttas till garageutrymme, ca 10 rörmeter bort.

1- Av utrymmesskäl funderar jag på att använda knivventiler istället för kulventiler för dräneringarna till avlopp, någon nackdel med det?

2- Byta bef ø40 till ø50 i systemet bör ju ge bättre flöde men är det någon nackdel med det eller något speciellt att tänka på förrutom andra kopplingar och liknande?

3- Skimmer och inlopp har ø40, kommer de att strypa hela systemet till ø40 prestanda även om man direkt på dem sätter övergångar till ø50, alltså att minsta dimension bestämmer hela systemets prestanda? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan