VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Elvärmare - jordfelsbrytare  (läst 1970 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zealot

Elvärmare - jordfelsbrytare
« skrivet: juni 09, 2017, 20:50:12:12 »
Hej!
Jag har köpt en elvärmare där anslutningen består av en jordad sladd men utan  stickkontakt. En sådan ska jag såklart sätta dit men blir konfunderad över manualens säkerhetsföreskrifter. Där står det att den måste anslutas till en jordad strömkälla med HPFI-relä. Om det saknas måste en GFCI-säkring anslutas.

Bör väl funka att montera en jordad stickkontakt och sedan sätta en extern jordfelsbrytare i uttagen som kontakten stoppas in i?

Poolgiganten

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Elvärmare - jordfelsbrytare
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2017, 22:25:19:19 »
Du får egentligen inte montera stickkontakt själv på en apparat. Dessutom brukar man rekommendera att värmare och andra apparater ansluts permanent och inte via stickkontakt och i så fall behöver du anlita en elektriker. Min elektriker satte dock dit en stickkontakt på min värmepump så att jag enkelt kan ta in den på vintern.

Reläerna vet jag ingenting om.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Zealot

SV: Elvärmare - jordfelsbrytare
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2017, 22:50:10:10 »
Hej,

Tack för svar. Min värmare & filter är inget som ska sitta på jämnt utan hängas på lite då och då i en tunna. Så jag antar att stickkontakt blir den smidigaste lösningen även för mig bara jordfelsbrytaren duger som säkerhet så.

Utloggad nyburjare

SV: Elvärmare - jordfelsbrytare
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2017, 23:06:05:05 »
Du får egentligen inte montera stickkontakt själv på en apparat. Dessutom brukar man rekommendera att värmare och andra apparater ansluts permanent och inte via stickkontakt och i så fall behöver du anlita en elektriker. Min elektriker satte dock dit en stickkontakt på min värmepump så att jag enkelt kan ta in den på vintern.

Reläerna vet jag ingenting om.

Nja det där stämmer ju inte ! däremot är det inte säkert att hans utrustning är tillåten att använda när den inte är inkopplad med en fast installation, men det är en annan historia. Kontakter, brytare, dimmers etc får man själv montera, ersätta och byta om man själv anser sig ha tillräckliga kunskaper, dvs egen bedömning
Byta glödlampor. Tänk på att montera rätt effekt (Watt). För högt wattal kan leda till för hög värme i lampan och orsaka brand.
Återställa en utlöst automatsäkring, s k dvärgbrytare. Dock skall man kalla på elinstallatör om samma säkring löser ut gång på gång. Felsökning behöver troligen utföras.
Byta proppar (porslinssäkring). Viktigt är att man placerar proppen i propphållaren och därefter skruva in den i centralen.
Man får montera strömbrytare, uttag och stickproppar på sladdar. Vid tveksamhet, anlita elinstallatör.
Det är tillåtet att byta ett ojordat vägguttag, om man är helt säker på hur man gör.
Det är även tillåtet att byta jordade vägguttag, men felaktig inkoppling kan betyda livsfara!
Strömbrytare är tillåtna att byta ut. Om det är fler kablar än två anslutna innebär det att funktionen kan vara avancerad och kräver särskild kunskap. Anlita elinstallatör.
Man får sätta i en så kallad trådlös plugin-enhet för fjärrstyrning i vägguttag. Dock bör man anlita en elinstallatör om trådlösa mottagare för dosmontage skall installeras.
Montera s k trådlösa radioknappar, rörelsedetektorer, ljussensorer och andra trådlösa radioenheter för manöver av trådlösa radiomottagare, på väggar eller andra ytor.
Följande exempel el arbeten är inte tillåtna att utföras av annan än elinstallatör:
Byta ut ett ojordat vägguttag mot ett jordat är inte tillåtet. Ska du byta ut ojordade vägguttag mot jordade i ett rum skall elinstallatör anlitas.
Ersätta en strömbrytare med dimmer är inte tillåtet för annan än elinstallatör.
Värmegolv i t ex badrum, kök och andra fast installerade elradiatorer på vägg är inte tillåtet för annan än en elinstallatör att installera.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag