VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gamla PEM-kopplingar?  (läst 11585 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

Gamla PEM-kopplingar?
« skrivet: juni 09, 2017, 11:22:22:22 »
Hej!

Ny säsong - ny läckage!

Poolägarens öde antar jag...
Det läcker från någon muff i anslutning mellan PVC-rör och PEM-slang (se rostad ring i bifogad bild!)

Min fråga är: vad är det som jag har här? Är de vanliga kompressionskopplingar av gammaltyp?
Skulle jag kunna enkelt byta till en ny PVC adaptor som den här: https://www.poolklor.com/produkt/pvc-adaptor-hona-50-1%C2%BDinv/ om jag håller fast metallmellanstyck för att undvika rotation?
Är det OK även om den nya delen inte är metallförstarkande?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2017, 11:16:46:46 »
Är det inte så enkelt som att demontera och göra rent från gammalt torkat lin samt återmontera med nytt lin/gängpasta eller gängsnöre? Är det en metallring runt en plastkoppling? Får du stopp på läckan så rostar det nog inte mer. Vill du byta så gäller det bara att förstå vilken gänga det är. Troligen rörgänga och att det räcker att mäta diametern?

http://www.hpb.se/faq-kategori/43-info/237-rordelar-dimension

Jag skulle nog försöka att mäta även gängans stigning och övertyga mig om att jag har hittat rätt gänga.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2017, 12:15:21:21 »
Precis var läcker det ? Är det där PEM-slangen går in i kopplingen eller är det nere vid gänggången mot plastkopplingsdelen ?

De PEM-kopplingar du har kallas ibland för easyflo och har en dragmutter, en konisk nedhållningsring, en platt mässingsring och en o-ring av gummi. Du kan alltid prova att dra den hårdare om det läcker upptill på din bild. Men ett problem kan vara att o-ringen med tiden kan bli platt så att ingen åtdragning hjälper. Då behövs en ny o-ring, inte alltid så enkelt att hitta eftersom detta är gamla kopplingar. Vi lyckades efter mycket letande hitta en när det läckte i vårt vattensystem.

Gängorna är alltid rörgängor, några särskilda fingängor förekommer inte i de här sammanhangen. Men ditt stora problem om du byter kopplingen är att längden på det hela kan bli en annan en vad du har. Dina slangar verkar ju helt ingjutna upptill så du har ingen justeringsmöjlighet i slangen.

Den lilla rosten på ringen saknar betydelse, men du måste ju få ditt system tätt.

Utloggad Dimitris76

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2017, 12:24:20:20 »
Tack för svaret!

Jag har läst någonstans att bra kvalitets konisktgängade muffar skall ha en metallring för förstarkning - för att inte splittra plasten om man drar för mycket.

I mitt fall läcker det från genomrostade metallringen (se blå pil!) verkar som. Metallen som är ingjutnad i plast har expanderad när den rostade och spruckit isär plast. Gängen känns torr och mäter ca. 50mm i extern diameter - alltså 1-1/2" eller R38.

Jag tänker hålla stilla metalldelarna som är markerade med röda punkter och skruva lös och byta den grönmarkerade plastmuff för att inte störra den gamla kompressionskopplingen. Jag skall dra försiktigt med handen först plus en varv till - Tangit gängsnörre på gängorna...

MÅSTE man använda metallförstarkade PVC-delar här?

Skulle man kunna externförstarka plastdelen genom att spänna en rostfri slangklämma över gängande yta (se röd pil!)?



4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2017, 01:00:24:24 »
Vad är upp och ned på din bild ? Tittar jag direkt i är den åt ett håll, dubbelklickar jag och öppnar bilden på riktigt så är den tvärs om ??

Att kopplingen skulle spricka p.g.a. utvidgning av ringen tror jag inte på - den har ju motkraft inifrån. Om det finns en spricka under ringen så har den troligtvis antingen uppstått genom för hård dragning av gänggången eller om vatten i röret har frusit vintertid,ringen har sedan rostat genom utsipprande vatten. Nej något måste att ha metallring är det väl inte - det är ju inte så höga tryck i rören, så det handlar ju om att inte ta i för hårt vid monteringen.

En slangklämma kan l ge ett visst mottryck,men viktigare är nog att inte dra ihop det hela alltför våldsamt.

Utloggad TommyC

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2017, 09:15:07:07 »
En slangklämma gör nog större skada än nytta då trycket är ojämnt fördelat. Såna kopplingar har ju många använt i många år utan några slangklämmor.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2017, 09:57:36:36 »
Vad är upp och ned på din bild ? Tittar jag direkt i är den åt ett håll, dubbelklickar jag och öppnar bilden på riktigt så är den tvärs om ??
En slangklämma kan l ge ett visst mottryck,men viktigare är nog att inte dra ihop det hela alltför våldsamt.

Första kort var taget uppifrån. Rören är alltså liggande och PEM-slangen kommer från väggen. Jag har det först att förstå hur bildorientering funkar på detta forum...

TommyC,

visste inte att slangklämmor klämmar asymmetriskt? Jag trodde att de applicerar ett ungefärligt koncentriskt tryck rund periferin... Kan du utveckla lite mer?

Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #7 skrivet: juni 11, 2017, 10:08:05:05 »
visste inte att slangklämmor klämmar asymmetriskt? Jag trodde att de applicerar ett ungefärligt koncentriskt tryck rund periferin... Kan du utveckla lite mer?
Jag tänker på att den del där skruven går in och som spänner ihop bandet har ett utstick mot centrum. Utsticket kommer att punktmässigt trycka hårdare än vad bandet gör och dessutom är det en liten lucka där det inte är något tryck alls. Det är svårt att avgöra om detta är något problem eller inte men kopplingarna är inte konstruerade för att behöva någon slangklämma så enklast är att använda kopplingarna som avsett. 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2017, 22:30:15:15 »
Stort problem!

Poolen är nästan tom nu och jag börjar plocka isär reningsverket. Det var bra att jag har inte snålat med ventiler och unioner för det gjörde jobbet mycket enklare.

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #9 skrivet: juni 29, 2017, 22:32:09:09 »
När var det dags att skruva lös den läckande rostiga kopplingen släppte den bara lös...

« Senast ändrad: juni 29, 2017, 22:39:58:58 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan