Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Långtidsskötsel  (läst 1756 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chiffis

Långtidsskötsel
« skrivet: juni 09, 2017, 08:45:24:24 »
God-dagens !
Ska i väg på treveckorsresa och är i behov av  råd om hur hålla poolen fräsch under den tiden. 36m^3 pool utan automatisk klorinator.
Har sökt efter långtidsklor utan framgång. Det längsta verkar vara klor-puckar som räcker i en vecka.
Tacksam för tips MVH Kristoffer

Poolgiganten

Utloggad 62ragtop

SV: Långtidsskötsel
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2017, 09:00:15:15 »
Kanske sparkar jag in öppna dörrar... men hur bor ni? hur ser grannskapet ut? och hur har ni resonerat kring övrig "skötsel"? (post?vattna blommor?klippa gräs?)...

Själv har jag anammat det som man själv växte upp med - en god granne, en god vän, eller närboende släkting - som man ber om hjälp med att "passa huset" om man åker iväg en längre tid. I vårt fall så har det mest handlat om att tömma postlådan (även om den kan härbärgera post för minst en vecka), kanske slänga på lite vatten på några blommor. Vi har en toppen-granne (pensionär, alltid hemma, superduktig vad gäller trädgårdar) - på våra utlandsresor så brukar han ta hand om posten. Vi har mest rest höst-tid så det har inte funnits något behov av "hus-arbete" - men jag vet att han ändock har rört sig i trädgården. Skulle vi åka bort en längre tid under sommar/pool-säsong så skulle jag utan tvekan både fråga och "tillåta" att han fick pyssla med lite "home-maintenance".... och självklart så skulle han få bada så mycket han ville! O0

Kanske har du någon kompis som du kan locka med att de kan få "helg-semestra" i ert hus och nyttja poolen??  <sol>

mvh

Utloggad nyburjare

SV: Långtidsskötsel
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2017, 09:15:50:50 »
Enkelt löst ! chocka och behåll överdraget på ... inget händer på 3 veckor , du har fortfarande hög klorhalt när du kommer hem om inte solen når vattnet

Utloggad MathiasS

SV: Långtidsskötsel
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2017, 09:39:38:38 »
Enkelt löst ! chocka och behåll överdraget på ... inget händer på 3 veckor , du har fortfarande hög klorhalt när du kommer hem om inte solen når vattnet

Det skulle förvåna mig om det fungerar så i en pool med varmt vatten. Om jag chockar har jag låga nivåer dagen efter.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Långtidsskötsel
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2017, 10:11:50:50 »
Verkligen ??? jag chockade för 3 veckor sedan , sedan dess har jag pga av ett litet haveri låtit poolen stå täck och med pumpen avstängd, igår hade jag klor 4 !!

Utloggad MathiasS

SV: Långtidsskötsel
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2017, 10:45:07:07 »
Japp.

Men vad som är normalt vet jag inte.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Långtidsskötsel
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2017, 11:37:45:45 »
Ett annat sätt är att ta två veckoklorpuckar av typen som levereras i en plastpåse och klippa två hörn på varje påse så räcker de längre. Om cirkulationspumpen går på timer så kan man justera ner antal timmar per dygn som den går så förbrukas klorpuckarna långsammare. I brist på medlevererade plastpåsar så kan man ju ta en fryspåse eller någon lämplig burk och göra några hål i. ErikN körde väl en sån lösning om jag minns rätt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Långtidsskötsel
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2017, 12:05:21:21 »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag