VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bättre uppvärmning vid dåligt väder  (läst 7958 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Bättre uppvärmning vid dåligt väder
« Svar #30 skrivet: juni 11, 2017, 22:21:14:14 »
Jag hade också tänkt att det borde gå att "återanvända" den varma luften från pumphuset till värmepumpen, tills jag hörde av en säljare av värmepumpar att en vp i drift förbrukar ca 10m3 luft i minuten...Så pumphuset kommer att bli soptomt på värme på nolltid...

Med vänlig hälsning,
Mikael
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: Bättre uppvärmning vid dåligt väder
« Svar #31 skrivet: juni 11, 2017, 22:47:34:34 »
Ok, tack för infon! Misstänkte nästan det.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Pool-JJ

SV: Bättre uppvärmning vid dåligt väder
« Svar #32 skrivet: juni 13, 2017, 17:15:19:19 »
Hej!

Några fundering/fråga som berör ämnet...

Den tidigare diskussionen gällande flödet över värmepumpen och över by-passen skulle jag oxå säga att det inte ska göra någon märkbar skillnad på avgiven värmeeffekt. Värmen från värmepumpen kommer att övergå till vattnet oavsett flöde, dock kommer värmepumpen inte gå med optimal prestanda men skulle gissa på att det knappt är mätbart.

Jag har börjat stänga av cirkulationspumpen på nätterna enligt min teori om att avkylningen minskar. Om jag hela tiden vispar runt mitt varma poolvatten, som möter den kalla luften (under poolskyddet) så borde förlusterna vara betydligt mindre jämfört med om vattnet stod still. Jag har rätt mycket ytrörelser för att pressa bort partiklar/smuts på ytan bort till bräddavloppet. Om pumpen är avstängd nattetid borde det bli en kallt ytskikt närmst ytan som gör att förlusterna minskar. Någon som har mätt/testat detta på något sätt?

/Johan

Utloggad MathiasS

SV: Bättre uppvärmning vid dåligt väder
« Svar #33 skrivet: juni 13, 2017, 18:11:13:13 »
Jag tror du har rätt i att stillastående vatten teoretiskt skulle minska förlusterna. Jag tror du har fel i att det är ens i närheten av lika viktigt som att ha rätt flöde (tempdiff) över värmepumpen.

Tempdiff styr verkningsgrad, cop.Googla "Carnot process".

....och superviktigt är att din poolskydd är tätt så att du behåller den fuktiga varma luften mellan vattenyta och poolskydd, det minimerar avdunstningen.
« Senast ändrad: juni 13, 2017, 18:15:21:21 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Pool-JJ

SV: Bättre uppvärmning vid dåligt väder
« Svar #34 skrivet: juni 13, 2017, 21:42:51:51 »
Jag tror du har rätt i att stillastående vatten teoretiskt skulle minska förlusterna. Jag tror du har fel i att det är ens i närheten av lika viktigt som att ha rätt flöde (tempdiff) över värmepumpen.

Tempdiff styr verkningsgrad, cop.Googla "Carnot process".

....och superviktigt är att din poolskydd är tätt så att du behåller den fuktiga varma luften mellan vattenyta och poolskydd, det minimerar avdunstningen.

Hej!
Jag känner väl till Carnot! Enligt honom (som jag litar på  ;)) så ökar värmefaktorn (COP) om temperaturskillnaden mellan det kalla (luften) och varma (poolen) mediet minskar (inte in- och utloppet på värmepumpen). Det som rent teoretiskt sker om du har högt flöde genom värmepumpen är att kondenseringstemperaturen i värmepumpen sänks något, och därmed, enligt teorin skall COP öka. (Rent generellt brukar man säga att om kondenseringstemperaturen (poolen) i en värmepump sänks med en grad ökar COP med 3 % och om förångningstemperaturen (luften) ökas en grad förbättras COP med 4 %). Om du nu istället minskar flödet genom värmepumpen kommer utgående vatten att blir varmare, och även kondenseringen  högre/varmare, och därmed COP minska (enligt Carnot). Som sagt så finns det andra parametrar så som onödigt tryckfall genom värmeväxlaren som gör att det inte blir optimalt att köra allt flöde genom värmepumpen. Om du tror att jag har fel kan du testa att mäta temperaturen på den kalla luften (som är vår energikälla) från värmepumpen och se om den blir varmare då du kör med mer flöde genom värmepumpen. Blir den det har jag fel :)

Utloggad doppsko

SV: Bättre uppvärmning vid dåligt väder
« Svar #35 skrivet: juni 14, 2017, 07:40:50:50 »
Jag kör också enligt samma princip av 2 ytterliggare anledningar.

1. Kall luft på natten vilken sänker effektiviteten i värmepumpen
2. Avkylning i slangar/rör till pumphuset. Jag ca ca 20m till pumphuset med nergrävda  isolerade slangar hela vägen.


Jag har börjat stänga av cirkulationspumpen på nätterna enligt min teori om att avkylningen minskar. Om jag hela tiden vispar runt mitt varma poolvatten, som möter den kalla luften (under poolskyddet) så borde förlusterna vara betydligt mindre jämfört med om vattnet stod still. Jag har rätt mycket ytrörelser för att pressa bort partiklar/smuts på ytan bort till bräddavloppet. Om pumpen är avstängd nattetid borde det bli en kallt ytskikt närmst ytan som gör att förlusterna minskar. Någon som har mätt/testat detta på något sätt?

/Johan
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad kg21

SV: Bättre uppvärmning vid dåligt väder
« Svar #36 skrivet: juni 14, 2017, 19:10:20:20 »
Intressant läsning!
Egna mätningar och justeringar inte att förglömma, här är en bild som visar dagens kurva (vit) och gårdagens (grå).
I går var vädret sämre, vilket märks på kurvan..!
Dippen i kurvan i dag beror på att vi drog undran taket.
På kurvan för bräddavloppet ser man tydligt när pumpen är igång.
VP står på 32 grader.
« Senast ändrad: juni 14, 2017, 20:30:26:26 av kg21 »
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag